Както много правилно отбеляза един от потребителите ни тук, в сайта на HiComm, вие може и да не гледате на вашия смартфон като на компютърно устройство, но фактът е, че той не е по-различен от РС-то, което стои на бюрото ви, или от лаптопа, който носите навсякъде със себе си.
И понеже практически всеки съвременен телефон си има процесор, оперативна/локална памет и операционна система, той е също толкова податлив и на всички онези специфични компютърни проблеми, с които всички ние се борим кажи-речи всеки ден – например добре познатите ни „сривове” и „увисвания”.
За всеки проблем обаче си има и съответното решение. Ето ви няколко възможни отговора на въпроса: какво да правя, ако телефонът ми блокира?
iOS
Една от най-честите причини за системните сривове на всяка платформа (в това число iOS) е некоректната работа на отделни апликации. Ако някое приложение ви създава проблеми и е причина за нестабилност, винаги можете да го затворите принудително, преди да е довело до срив на цялата система.
За целта в iOS 7 докоснете два пъти Home бутона, за да извикате така наречения app switcher, или както Apple го наричат – multitask bar. Прелистете списъка с приложения, които ви показва той, и намерете проблемната апликация, а след това плъзнете пръста си през иконата й за да я „изхвърлите” от екрана.
В предната версия на iOS (6) последователността от действия е, общо взето, същата, с тази разлика, че когато локализирате блокиралото приложение, докоснете иконата му и задръжте, докато тя започне да „вибрира”, а след това изберете знака „минус” (-), за да го затворите.
Ако това не реши проблема и телефонът ви продължи да се държи странно или направо блокира, универсалното решение, колкото и просто да изглежда то на пръв поглед, е да го рестартирате.
За целта натиснете и задръжте Sleep бутона в горната част на вашия iPhone, докато се появи надписът slide to power off. След като изгасите телефона, изчакайте няколко секунди и го стартирайте отново, натискайки Sleep.
Това, разбира се, е стандартната процедура за рестарт. Ако обаче си имате работа с наистина сериозно „увисване”, тя вероятно няма да ви е от полза. В такъв случай ще трябва да прибегнете до така наречения принудителен (force) рестарт. За целта натиснете и задръжте едновременно бутоните Sleep и Home за няколко секунди до появата на Apple логото на екрана. След това изчакайте телефона да се рестартира напълно.
Ако всичко това не помогне, възможно най-крайната мярка, до която можете да прибегнете, е възстановяване на фабричните настройки за вашия iPhone. Тъй като това означава премахване на всички ваши потребителски модификации, подобно решение е за препоръчване само ако телефонът ви не престава да се държи нестабилно и нормалната работа с него е невъзможна. iOS поддържа две опции за фабричен ресет – едната е по-щадяща и запазва всички инсталирани приложения и лични данни, записани върху телефона (снимки, документи, електронни съобщения и т.н.).
Тя се активира от менюто със системни настройки (Settings), от General – Reset – Reset All Settings.
Другата възможност е тотално рестартиране, заличаващо цялото налично потребителско съдържание (ресет, сравним с формата при традиционните персонални компютри). Ако решите да прибегнете до тази опция, трябва да отметнете Erase All Content and Settings.
Android
Макар при операционната система на Google нещата да са, общо взето, същите, както и при iOS, има и някои малки до съществени различия.
Принудителното затваряне на проблемно приложение например изисква да извикате менюто със системни настройки (Settings), а след това да намерите секцията Apps (Приложения). Изберете таба Running (Стартирани) и ще видите списъка на всички работещи в момента приложения. За да затворите някое от тях, изберете опцията Спри (Stop). Ако не откриете проблемата апликация тук, може да я потърсите и в листа с кеширани (заредени в системния буфер) процеси, който се извиква от опцията Show Cached Processes (Покажи кешираните процеси).
Следваща логична стъпка, ако затваряне на отделно приложение не сработи, е рестарт на устройството. Тук нещата са малко по-сложни отколкото с iPhone (iOS), понеже различните Android телефони изискват различна комбинация от натиснати бутони, за да се рестартират.
Обикновено така нареченият топъл (soft) рестарт е най-лесен: задръжте натиснат бутона за включване/изключване на устройството – след няколко секунди ще се появи системно меню, една от опциите в което е Restart.
Принудителният рестарт обаче е по-сложен. При много от Android телефоните той се извиква, като натиснете и задържите едновременно бутоните за включване/изключване и бутона за усилване на звука за няколко секунди. Ако тази стандартна комбинация не работи, ще трябва да се справите с документацията на вашия конкретен модел.
При Android устройствата обаче има и още една опция, която iPhone телефоните не предлагат. Ако нищо друго не помага, можете да опитате да извадите за няколко минути батерията на смартфона, след което да я поставите отново и да опитате да го включите.
Финалната, крайна мярка обаче и тук е фабричен ресет. Той се извиква от менюто със системни настройки (Settings). В него търсете опцията Backup and Reset (обикновено е към края на листа с функции). Последната стъпка преди тоталното заличаване на всички потребителски данни, настройки и инсталирани приложения е Factory data reset – опция, която, подчертаваме, е последното решение, до което препоръчваме да прибягвате само ако нищо друго не даде желания резултат.