„Положителната тенденция за нас е, че хората осъзнават ползите от електронните плащания във всички аспекти на ежедневието си - от пътуване и забавления до плащане на данъци и ползването на градския транспорт“, коментира Ваня Манова, регионален мениджър на MasterCard за България и Македония. Това стана ясно по време на пресконференция, на която бе представено прочуването Masterindex България на MasterCard за 2016 година. То се провежда за четвърта година сред 1000 активни притежатели на дебитни и/или кредитни карти на възраст между 18 и 64 г., които живеят в България.

Резултатите от него показват, че все повече българи използват банковите си карти и за по-малки покупки в ежедневието си в сравнение с миналата година. Над 85% от анкетираните между 18 и 64 години споделят, че ползват картата си всяка седмица, а средната сума, заплащана с дебитна карта, е намаляла от 123 лв. през 2015 г. до 116 лв. през 2016 г.

По отношение на безконтактните плащания потребителите намират различни предимства като удобството за плащане на битови сметки (45%), пазаруването на храна, облекла и обувки. Като цяло се наблюдава и значително увеличение при броя на хората, които ползват безконтактни плащания – 18% на годишна база, като с най-висок дял сред тях са младите (25-34 г. – 37%). Приблизително 70% от картодържателите споделят, че биха искали да пазаруват и плащат чрез мобилно устройство в сравнение с едва 17%, които предпочитат традиционните методи на плащане. Сред основните предимства на този тип разплащания българите определят скоростта на транзакцията (92%), лесното използване (54%) и сигурния достъп (12%).

Приоритетните места за безконтактно плащане са супермаркетите, където 90% от анкетираните желаят да плащат по този начин, следвани от бензиностанциите (43%), магазините (38%) и такситата (12%).

Ръст бележат и онлайн разплащанията – 92% от запитаните споделят, че пазаруват онлайн и извършват онлайн разплащания. Интересно е, че се забелязва повишаване на финансовата грамотност – финансовите параметри като такси и лихви са основната причина за избор на карта като заместител на парите в брой.

Когато става въпрос за навиците при пазаруване, банковите карти се използват главно за закупуване на храна и за онлайн покупки. Притежателите на дебитни карти посочват на първо място в отговорите си закупуването на хранителни продукти (47%), следвано от онлайн пазаруването (42%), докато сред притежателите на кредитните карти преобладава онлайн пазаруването (42%), следвано от покупките на храна (40%) и дрехи (28%).

Google Keep вече категоризира автоматично вашите бележки по теми