За всички е ясно, че мобилният интернет навлиза все по-бурно в нашето ежедневие. Толкова сме свикнали с него, че в моменти, в които го няма, изпитваме неудобство. Cisco предлага на българските компании решения за справяне с точно този проблем. Но и нещо повече. Цялата информация беше представена в мобилния информационен център (Executive Briefing Center/EBC) на Cisco, който пристигна в София. България е част от световната обиколка, която вече e осъществена в 18 държави от Европа, Средния Изток и Африка. След Турция, страната ни е втората държава от Балканския полуостров, в която информационният център е на посещение. Центърът представлява трансформиращ се мини ван, разполагащ с най-новата техника в областта на мобилните технологии за демонстрации на място при клиенти и потребители.

В този интересен информационен център Йордан Попов, технически директор на Cisco за Югоизточна Европа и Радослав Цочев, системен инженер в Сиско България, показаха как мобилните решения могат да помогнат на корпоративните клиенти да доставят на своите потребители първокласна услуга у дома, на работа или в движение.

Според Cisco® Visual Networking Index (VNI) Global Mobile Data Traffic Forecast за периода от 2011 до 2016 г., в световен мащаб мобилният пренос на данни ще нарастне 18 пъти, достигайки до 10,8 екзабайта на месец или 130 екзабайта за година или 33 млрд. DVD-та, 4,3 квадрилион MP3 файлове и 813 квадрилион SMS-и. Очакваният растеж се обяснява с бързо увеличаващия се брой на свързаните с интернет мобилни устройства, който се очаква да се изравни с размера на населението на планетата. Най-много ще нарастне мобилният трафик в Средния Изток и Африка (36 пъти), на второ място са Централна и Източна Европа и Азиатско-тихоокеанския регион (21 пъти). Най-слабо ще нарастне мобилния трафик в Западна Европа (14 пъти).

 

 

В световен мащаб се очаква мобилните оператори да стимулират растежа на Wi-Fi трафика чрез ускорено въвеждане на нови технологии. Поради това доставчиците на услуги трябва да разглеждат Wi-Fi като особено важен в своите стратегии за широколентов достъп с цел увеличаване на приходите и намаляване на разходите. Отчитайки засиления мобилен трафик, от Cisco предричат компаниите да се изправят пред предизвикателствата да осигурят качествени интернет услуги за все повече хора, на все повече места.

Едно от бързите решения за справяне с това предизвикателство, според специалистите на Cisco, са продуктите за 3G и 4G мрежи, насочени към осигуряването на добро покритие и безпроблемно ползване на интернет от мобилни устройства. Навсякъде, където 3G или 4G GSM мрежата е натоварена от струпване на много хора и се наблюдава лошо качество на услугата, може да се пренасочи трафика към безжичната мрежа и така да се разшири капацитета на 3G и 4G мрежата. Използва се безжично устройство за достъп Aironet 3600 WiFi Access point и специален допълнителен модул 3G Small Cell Module, който се щраква на него и го и превръща в GSM клетка.

От Cisco представиха и още интересни решения. CleanAir и Seamless Authentication е система за контрол на смущенията в безжичната мрежа и автоматично включване на потребители към нея, без да е необходимо въвеждане на потребителски данни. Контролът се осъществява автоматично, в момента в който бъде забелязано смущение в мрежата, което често може да бъде предизвикано от аналогова камера за видео наблюдение или дори от микровълнова фурна. Софтуерът го засича, може да определи вида на устройството, което предизвиква смущението и да реагира с превключване на нов канал, с което се елиминират автоматично всякакви по-нататъшни проблеми. Чрез използването на новото поколение Hot Spot 2.0 системата на Cisco позволява автоматично закачане към безжични мрежи без компромис от гледна точка на сигурността, и без да се налага потребителят да въвежда пароли, потребителско име и т.н.

 

 

Thinksmart: location analytics e система за събиране и анализ на данни от безжичната среда, която може да бъде използвана от мобилни оператори, големи магазини, летища и други обществени места, където Wi-Fi услугата е управлявана от оператор. Тази система дава възможност да се проследи и да се анализират предпочитаните места, пред които клиентите застават (магазини, заведения за хранене и др.), както и да се изчисли най-честата траектория, която използват клиентите, за да стигнат от едно място до друго. Информацията, събрана по този начин позволява на собствениците на сгради и институции не само по-добре да опознаят навиците на клиентите си, но и да оптимизират разходите си.

Системата Thinksmart, позволяват ползването на този анализ в реално време за приложения за телефони, особено тези, базирани на браузър. Чрез тях, когато клиент влиза в обект и отвори интернет браузъра на мобилното си устройство, му се предлага икона с меню, което е приложимо само за съответното място, в което той се намира. Възможно е, например, да има достъп до схема и карта на търговския център, допълнителна информация за намаления и ваучери, валидни само за този ден, без да е необходимо да се инсталира специфично приложение (Application).