Преди седмица в Румъния се състоя Dell Solutions Tour 2015. По време на събитието компанията представи най-новите си IT решения за бизнеса, а от интересните ни разговори с Аня Монрад, изпълнителен директор и генерален мениджър CEE, Dell, отдел “Развиващи се пазари в Европа, Близкия изток и Африка”, и Сербан Зирнован, мениджър бизнес решения CEE, Dell, научихме повече за целите на компанията, хуманитарните инициативи и развитието на Big Data и Internet of Things (IoT, “Интернет на нещата”).

Dell Solution Tour 2015 повдигна ключовата тема “Споделяне на идеи, обсъждане на тенденции и отриване на IT решенията на утрешния ден”, изградена около четири основни стълба - “Трансформирай”, “Свързвай”, “Информирай” и “Осигурявай защита”.

 

Аня Монрад, изпълнителен директор и генерален мениджър CEE, Dell, отдел “Развиващи се пазари в Европа, Близкия изток и Африка”

 

На самото изложение бяха достъпни четири зони - Мобилност, Сигурност, Big Data и Облачни услуги. В тях посетителите имаха възможност да видят и изпробват новите модели лаптопи, десктоп и монитори на Dell, но и да научат повече за новите сървъри, работни станции и системи за съхранение на данни. Безспорно най-голямо внимание заслужиха Dell XPS 13 - най-малкият 13-инчов ултрабук, Dell UltraSharp 34 U3415W curve, Latitude Rugged 12 and 14 Extreme, проектиран от самото начало с високопроизводителни материали за максимална издръжливост и защита на данните във всякаква среда, Dell Precision M3800 мобилна работна станция, Dell OptiPlex 9020 десктоп, Dell Storage Arrays, PowerEdge VRTX, SonicWALL решения за сигурност и Virtual Storage Rack са някои от продуктите и решенията, показани на изложението.

 

 

След като разгледахме новите технологии, с които Dell се похвали, се отделихме на по-тихо и приятно място, където да поговорим с Аня Монрад и Сербан Зирнован.

Разговорът ни започна именно с Зирнован, а темата беше някои от последните неща, които той сподели по време на конференцията - новите бизнес решения. Според него фокусът бавно се измества от самата технология към това, за което ще се използва. Вече е важно не просто компанията да има сървър, но точно какво ще прави с него. Това е много важно, за да могат от Dell да предложат най-точния и икономичен вариант. Зирнован добави, че много от потребителите вече не желаят да сменят целия сървър и това е причината компанията да търси все повече начини да предложи архитектура, която е приспособима и гъвкава за нуждите на клиентите. “Никой не купува сървър само за да е модерен”, обясни Зирнован.

 

 

От темата за сървърните решения на Dell няма как да не прескочим към един термин, който се подхвърля редовно през последните години - Big Data, или Големите данни. Това ли е годината на Big Data? “Зависи от зрелостта на всеки отделен клиент”, бързо отговаря Зирнован. “Имаме много клиенти, които не са преминали към облака, тогава в годината на облака ли сме? Да, разбира се. Те извън индустрията ли са? Не.” Основната причина за по-сериозното навлизане при едни клиенти, а при други - не, е повече от тривиална. Ако една малка компания трябва да инвестира твърде голяма сума за виртуализация, това няма да е финансово оправдано. “Това не е модна индустрия”, добавя събеседникът ни. “Бизнесът трябва да е по-гъвкав. Не смятам, че хората купуват сървъри само за да скочат в новите технологии. Това не е потребителско устройство.”

А какво е мястото на Dell в IoT? По всичко личи, че компанията ще има голяма роля в развитието на свързаните устройства. Зирнован съвсем правилно отбелязва, че в момента най-голямата пречка е липсата на общ език между джаджите. Хардуерният производител е част от консорциум, който се опитва да стандартизира протокола. Именно стандартизацията на интернет прави развитието на глобалната мрежа толкова бързо и буреносно.

 

 

Сербан Зирнован често пътува из страните от региона, за който отговаря, а това му дава общ поглед върху IT бизнеса в тях. Най-сериозната промяна от последните години е, че IT отделът става все по-важна част от политиката на компанията. Това не са просто хората, към които изпълнителният директор се обръща, ако му е блокирал компютърът. Това са хората, които вече влизат в управителния съвет, за да бъде компанията по-гъвка. Често бизнесът не търси най-евтиния или най-бързия вариант, а най-подходящия за неговите цели.

Докато сме на тема бизнес, в разговора се включва и Аня Монрад. На въпрос за плановете на Dell за България тя отговаря, че компанията иска да отвори собствени местни представителства, които ще помогнат за работата с партньори и клиенти. Ако изместим погледа към Dell и събитията след преструктурирането в частна компания, Монрад с радост разкрива къде се крият положителните промени, а те са най-общо две. “Вече не всичко е базирано на 90-дневна стратегия, тъй като трябва да обявяваме финансови резултати и да даваме отчет пред борда. Имаме свободата да изпуснем тримесечие, не че това е нещо, което искаме да правим, но може да се наложи. Не сме притискани от краткотрайни срокове.”

Втората причина е свързана директно с образа на основателя на компанията Майкъл Дел. Според събеседника ни той е човекът, който обединява екипа и му предава от собствената си енергия.

На конференцията Монрад обърна специално внимание на инициативата Dell 2020 Legacy of Good Plan (Наследството на един добър план). Основната идея е, че Dell иска да направи добро за хората, които имат нужда чрез технологиите. “Вярваме, че сме твърде големи, за да не ни интересува”, коментира Монрад. Тя допълва, че това не е просто реклама, чрез която да привличат нови инвеститори - това не им е нужно, тъй като компанията е частна. Сред интересните проекти е използване на пшеничена слама за създаване на кутиите, в които се продават продуктите. Dell изкупува сламата от производителите, които иначе трябва да я изгорят. По този начин земеделците печелят от нещо, с което иначе биха замърсили въздуха. Друго интересно партньорство е с компанията Newlight Technologies, изобретател на AirCarbon. Идеята е да се произвеждат найлонови торбички от вредните въглеродни емисии във въздуха.


Не на последно място Dell има сериозни инвестиции в образованието, тъй като според Монрад именно това са хората, които са бъдещите работещи жители на нашата планета.