Смартфоните Nokia се завърнаха с гръм и трясък на пазара през 2017 г., водени от финландския стартъп HMD Global. Те бяха посрещнати с доста ентусиазъм както от експертите, така и от феновете. Въпреки големия шум остава въпросът – дали те все пак са търговски успех от гледна точка на продажби? Първите данни за изминалата година показват, че HMD Global е успялa да реализира наистина добри резултати. Общо през 2017 г. са продадени 8.4 млн. бройки смартфони Nokia, показва статистиката на изследователската фирма Counterpoint Research, предоставена на блога nokiamob.net.
Почти сред лидерите
Впечатляващи са данните за последното тримесечие на изминалата година. Тогава устройствата Nokia взимат около 1% от световните продажби на смартфони. Общо HMD Global е продала 4.15 млн. бройки, само 50 хил. по-малко от десетия в света Meizu, показват данните на Counterpoint Research. Трябва да се отбележи, че през четвъртото тримесечие на 2017 г. излезе Nokia 8, който се цели в сравнително високия клас смартфони (но не пасва на 100% в сегмента на чистокръвните флагмани).
В периода януари-март HMD Global е реализирала едва 100 хил. продажби от предварителните поръчки в Китай на Nokia 6. След това компанията набира инерция. През второто тримесечие продажбите скачат на 1.4 млн. бройки, което е и първият период, в който популярният бранд навлиза масово на пазара при това с три модела – Nokia 3, 5 и 6. Не всички от тях обаче са налични в доста страни и има забавяния в доставките през периода. Третото тримесечие много от тези пречки са изгладени и продажбите продължават да се увеличават до 2.8 млн. смартфона. През силния за всички търговци на потребителска електроника период на последното тримесечие Nokia почти удвоява доставките до 4.15 млн. бройки.
Оценка на успеха
Завръщането на популярния бранд може да се отчете като успех за HMD Global. Малко са компаниите, които да отчетат стабилни ръстове на продажбите си през цялата първата година от навлизане на пазара. Дори легендарният iPhone на Стив Джобс отчита спад през четвъртото тримесечие от пазарен дебют (календарно това е второ, защото смартфонът на Apple влиза в продажба през септември 2007 г.). Сумарно през първите 12 месеца на пазара ябълковият смартфон отчита продажби от 5.41 млн. бройки. Естествено, тогава и обемите на целия пазар са по-малки, което също трябва да се вземе предвид.
По-важен елемент в успеха на Nokia през изминалата година е, че брандът е на прага да стане десетият по продажби в света - както споменахме, разликата с Meizu са само 50 хил. бройки през четвъртото тримесечие на 2017 г. Отделно на годишна база китайският производител отчита спад от 30% на доставките, a при ZTE, които са на девето място, понижението е 41%. Ако се запазят тези тенденции, включително и силното представяне на Nokia, е много възможно финландският стартъп да влезе в Топ 10 смартфон брандове в света.
Запазване на инерцията
За постигането на тази цел HMD Global трябва да успее да облекчи неизбежния спад на продажбите през първите три месеца на 2018 г. – традиционно слаб период за всички производители на електроника. В средносрочен план компанията трябва да изкара чистокръвен флагмански модел, както и да има готови разработки за средния клас, за да продължи инерцията след силния старт.
С други думи Nokia успешно положи първите стъпки в завръщането на бранда при смартфоните в пост-Microsoft епохата. Остава да видим дали HMD Global ще продължи със същите темпове и през тази година.