Има нещо много симпатично в Amazon. Не знаем дали е от това, че Джеф Безос е започнал огромния си бизнес върху основите на един страхотен продукт – книгата. Може би причината е, че компанията е печеливша, но никога не забравя клиентите. Amazon постоянно прави достатъчно промени, които да бъдат максимално удобни за потребителите.
Още от миналата година започнаха слуховете за предстоящ смартфон, който ще носи марка Amazon. Първоначално излезе информация в The Wall Street Journal (WSJ), че устройството ще е безплатно, но ще бъде сериозно обвързано с услугите на компанията на Безос. Този слух беше бързо отхвърлен, но интересът към предстоящата джаджа се запази. За всички е ясно, че телефонът няма да бъде като останалите – достатъчно е да видим таблетите Kindle Fire. Събитието е утре (18 юни), а в следващите редове ще ви запознаем с всичко, което знаем и което се очаква за бъдещия телефон. За съжаление той почти сигурно няма да е достъпен в нашата държава и според последната информация на WSJ ще е ексклузивен за AT&T. Въпреки това със сигурност очакваме изключително интересен продукт - както като технология, така и като идея.
Утрешното събитие беше разкрито с интересно видео, в което хората се срещат за първи път с мистериозен продукт. Един от участниците дори възкликва: „Той се движи с мен!“ Това донякъде потвърждава и очакването за уникален интерфейс, който се базира върху 3D ефект. В края на април се появи повече информация за 3D технологията, която можем да очакваме в смартфона на Amazon, придружена и от първите предполагаеми снимки.
Според информацията от BGR трябва да очакваме два модела – този, който ще видим утре, и бюджетен, който ще има занижени параметри и ще се появи по-късно на пазара. Ако отново се доверим на слуховете, флагманът ще е оборудван с процесор Qualcomm Snapdragon и 2 GB RAM. Операционната система ще бъде тежко модифицирана Android – подобно на тази, която се използва в таблетите Kindle Fire. Дисплеят ще бъде 4.7 инча и е заложено на HD панел.
Нека се върнем на 3D функцията, подплатена със специален хардуер. Смартфонът ще разполага с шест камери. Тиловата трябва да е 13 MP, придружена и от стандартната предна камера за видеоразговори. Към тях се присъединяват още четири инфрачервени камери, разположени във всеки ъгъл на предния панел. Те имат една функция – да направят 3D софтуера да работи максимално добре, плавно и точно. За тази цел постоянно следят разположението на лицето и очите на потребителя спрямо дисплея. Събраната информация се предава към софтуера, който прави нужните корекции в позиционирането на елементите, изобразени върху екрана. Резултатът – 3D съдържание, но без нужда от специални очила. Очаква се при заключен екран потребителят да вижда специални тапети в перспектива, която се променя при накланяне на апарата. Подобен ефект ще бъде наличен и в менютата, но наистина практичното приложение е в магазина на Amazon. Там потребителите ще могат да разглеждат продуктите по-подробно, а не само под формата на 2D снимки.
3D телефоните не са нещо ново. Ново ще бъде, ако моделът на Amazon успее да пожъне по-сериозен успех. Един от първите апарати, който се опита да плени клиентите с 3D, беше HTC Evo 3D. Телефонът се появи през 2011 г., разполагаше с 5 MP камери на задния панел, които да заснемат триизмерно видео в HD резолюция. Стереоскопският дисплей пресъздаваше и 3D игри без нужда от специални очила. Проблемът беше, че качеството на снимките никога не можеше да бъде определено като „задоволително“. 3D игрите не успяха да впечатлят, а дори можеха да доведат до главоболие. HTC Evo 3D не успя, тъй като не убеди, че е достатъчно добър за 3D съдържание.
HTC Evo 3D
През същата година се появи и LG Optimus 3D. И той беше оборудван с двойка 5-мегапикселови камери, заснемащи HD видео. Дисплеят му също беше създаден за използване без специални очила. Хардуерно моделът беше от много високо ниво, но 3D функциите не успяха да го отличат от останалите. Въпреки че HTC не посмя да прави повече експерименти с 3D технологията, от LG не се отказаха. Те показаха LG Optimus Pad 3D (8.9-инчов 3D таблет), който беше пренебрегнат поради лошото си 3D и краткия живот на батерията. През 2012 г. се появи LG Optimus 3D Max, който разполагаше с отличен хардуер, няколко интересни софтуерни решения, но 3D приложенията се оказаха твърде бъгави и като цяло разваляха потребителското удоволствие. Надяваме се, че смартфонът на Amazon няма да последва съдбата на тези интересни апарати, но с твърде много проблеми.
Тъй като информацията към този момент не е много подробна (интересно е, че слуховете не успяха да разнищят това устройство), а 3D в миналото не се представи толкова добре, въпреки че не беше заложено на толкова сериозна технология (6 камери), не можем да не се запитаме – не поемат ли Безос и компания голям риск? Нужен ли им е този продукт в пазар, който е повече от наситен – големите технологични компании имат сериозна преднина.
„Голямата война между екосистемите започва“, коментира анализаторът от Macquarie Research Бен Шактър. „Това ще бъде продължителна война с много битки.“ Интересно е, че тук Amazon може да има известно предимство. Ако останалите производители печелят от продажбата на устройствата, Amazon печели от услугите. Това може да има отражение в ниска цена и да привлече почитателите на платената Prime услуга. Лошата новина за гиганта от електронната търговия е, че навлиза в непозната територия, а голямото предимство може да е и основен недостатък – твърде затворената операционна система.
Kindle Fire HDX е отличен таблет, но с твърде затворена операционна система
Компанията на Джеф Безос разполага с друго преимущество – може да разпространи телефона си до около 250 млн. потребители, но без нужда от посредник, който да оскъпи цената. Може също да предложи устройството в привлекателен пакет с Amazon Prime.
Според информация на NY Times поканата за утрешното събитие не е била изпратена само към журналисти и потребители, но и към разработчици, които имат опит с приложения, използващи сензорите за движение на смартфоните. Те са били и запитани дали имат опит в „машинно обучение“, което може да означава, че Amazon иска да представи телефон, който да снабдява с точната информация своя собственик, базирайки се на навиците му. Може би дори навиците му на пазаруване?
Спекулациите са много, а предположенията – неясни. Трудно е да си представим, че смартфонът на Amazon ще има голям успех. Той по-скоро звучи като нишов продукт, насочен към Prime потребителите. Дори това да е така, може би устройството ще помогне на компанията да увеличи печалбите си. Добрата новина е, че част от отговорите ще дойдат още утре (18 юни), когато ще се проведе официалната премира, а ние ще ви информираме своевременно.
Смятате ли, че смартфонът на Amazon ще бъде революционно устройство или просто нишов продукт, насочен към настоящите и бъдещи Prime потребители?