Не е изненадващо, че по време на кризата продажбите на компютри тръгнаха надолу. Не е изненадващо и че преносимите компютри извадиха от блатото производителите на РС. Ще останат ли обаче потребителите верни на марките, които ползваха досега? Колко голямо е влиянието на интернет върху каналите за продажби? И кой ще е най-разпространеният размер при ноутбуковете след 3 години? Анализаторите от няколко сериозни компании почерпиха информация за тези неща директно от извора - потребителите. На нас остава, както се казва в едно популярно американско риалити шоу - „да се доверим на публиката".

През последните 5 години продажбите на лаптопи са изяли доста сериозна част от дела на десктопите, твърдят в свое проучване анализаторите от IDC. Равносметката е, че през второто тримесечие на миналата година в САЩ от всеки 4 продадени компютъра 3 са били преносими. През декември 2009-а пък излиза доказателството черно на бяло, че именно ноутбуковете са извели пазара на компютри на плюс след 3 последователни тримесечия на загуба.

За 2010 анализаторите от IDC прогнозират, че цялостните продажби на портативни компютри ще нараснат с 18 процента. Ръстът няма да се ограничи само до потребителския сегмент - през втората половина на годината се очаква активност и от страна на бизнеса.

Къде отива лоялността към бранда

Въпреки оптимистичната прогноза за явно съживяване производителите да не бързат да отварят шампанското - анализаторите прогнозират, че малките и средните компании няма да се чувстват длъжни да купуват предпочитаните досега марки. В друго свое проучване, включващо повече от 1000 МСП, IDC отбелязва, че 30 процента от малките компании (които според IDC са тези с под 100 служители) и повече от 45 на сто от средните (между 100 и 999 служители) планират да купят ноутбукове до средата на 2010 г. Анализаторите обаче отчитат, че с изключение на компаниите, които притежават Apple и Acer ноутбукове, по-малко от половината смятат да си купят същата марка, като тази, която вече притежават.

И лоялността към канала

IDC открива също, че МСП са по-склонни да пазаруват директно от производителите, като поръчват онлайн, и в по-редки случаи по телефон или имейл. Според анализаторите това показва, че освен намаляване на лоялността към марката, намалява и лоялността към канала.

Предпочитаният размер

При настолните компютри най-разпространен в момента е минитауър форм факторът, който съставлява повече от 60 на сто от продадените машини. Наблюдава се обаче тенденция за намаляване на неговия дял, който ще бъде изяден от малкия форм фактор и all-in-one устройствата. Намалява и разпространението на тауър формата.

15-инчовите ноутбукове пък са най-разпространени, показва проучването на IDC. Тяхната преднина обаче бързо намалява за сметка на 14 и 13-инчовите модели, както и на вариантите с над 16-инчов екран.

Защо потребителите имат нужда от мощни компютри?

Докато IDC се концентрира върху кои сегменти какво пазаруват, Intel се е заел да проучи за какво потребителите използват процесорната мощ. И е установил, че основното, което хората правят в интернет, е да гледат видео. През миналата година над 90% от потребителите на възраст между 18 и 29 години и 70 на сто между 30 и 49 години са гледали онлайн видеосъдържание.

Потребителите, които създават съдържание, използват компютрите си за три основни неща - да обработват снимки, видео и да създават музика. Първата категория е и най-разпространената - 27% от запитаните от Intel обработват цифрови снимки няколко пъти седмично. 18 на сто се занимават с дигитално видео, а 14 процента - с композиране на музика.

Една стара нова категория продукти

Една категория продукти, която изгря преди няколко години, но не можа да провокира потребителите дотолкова, че да се превърне в хит, е на път да се завърне тържествено. Таблет РС-тата опровергаха скептиците, които побързаха да ги изпратят в миналото, като не само се завърнаха, но и са на път да се превърнат в милиарден бизнес. Може би защото сега им дойде и времето - да свържат домашните компютри със смартфоните.

Бизнес консултантите от Deloitte нарича таблета „златната среда" - нито е твърде голямо, нито твърде малко, но има компютърната мощ на домашното РС и портативността на смартфона. Deloitte признава, че е трудно да се прогнозира обемът на този пазар, но се очаква в рамките на 12 месеца той да надхвърли 1 млрд. долара и да задмине дори пазара на персонални навигационни устройства.

Пълния текст можете да прочетете в брой 106 на HiComm

 

 

Тагове: