Изделията на американската компания Wadia са признати за еталон в сферата на цифровото аудио. През целия си живот фирмата се труди над една и съща задача – прави опити да премине техническите ограничения на формата PCM 44.1/16, предоставяйки възможно най-достоверно възпроизвеждане на CD формата.
Верният път към решението на тази задача е намерен още преди повече от 20 години – вместо традиционното цифрово филтриране, предшестващо процеса по преобразуване на цифровия сигнал в аналогов, се използват собствени математически алгоритми за обработка. Всъщност те днес подхождат идеално и за компресираните формати. Независимо от годината на излизане на CD плей­ърите или DAC конверторите на Wadia изглеждат отвътре почти еднакво – като суперкомпютри, в които поколение след поколение се променят единствено мощността на процесорите, бързодействието и обемът на паметта.


Солидна конструкция

Новият CD плейър – 381, макар и да спада към базовия, начален клас на Wadia изцяло съответства на идеологията на марката. Фрезованият монолитен копрус е от алуминий с регулируеми конусни опори и съдържа в себе си два екранирани тороидални трансформатора за разделно захранване, дискретни токови преобразуватели SwiftCurrent 3, изходни каскади (балансирани и небалансирани) с нулева OOC и работещи в клас A. Под капака на плейъра може да се види, разбира се, и фирменият програмен ъпсемплер DigiMaster от последно поколение 2.5, който работи с данните на честота 1.4112 MHz (32 пъти повече от честотата на дискретизация на CD формата). За разлика от по-скъпия модел 581 SE, Wadia 381 не възпроизвежда SACD формата. Конструкторите явно са счели за по-актуална екстра поддръжката на компресираните формати като MP3, WMA и FLAC. Всъщност последните се четат не само в стандартен формат 44.1/16, но и в 96/24 – използваният в плейъра механизъм позволява четенето на дискове, на които са записани подобни данни.



CD транспорт от най-високо ниво

Wadia винаги е използвала в плейърите си CD транспортни механизми от най-високо ниво, такива като легендарния Stable Platter и по-късно VRDS транспорта, производство на TEAC, но днес американците са в сътрудничество с австрийската компания Stream Unlimited, с която заедно са разработили нов механизъм с еднолъчева четяща глава, идентична с тези, използвани в най-добрите транспорти на Philips. В CD плейъра 381 този механизъм е с алуминиев корпус и работи изключително бързо и тихо. Това внимание към самия процес на разчитане на данните предизвиква единствено уважение – колкото и да са се придвижили напред технологично, компютърните CD транспорти все още не получават доверието на аудиофилите.


Две важни особености

Моделът Wadia 381 има две много важни особености – първата е функцията DigiMaster, която има три режима на обработка, които може да бъдат избрани чрез менюто. Режим А е класическият алгоритъм за интерполация на данните, разработен от Wadia, който осигурява най-достоверно възпроизвеждане на разположението на  различните източници на звука в записа. В режим B се прави допълнителна времева корекция на  сигнала, която е длъжна да осигури фокусиране на всички образи в стерео картината с по-висока точност, отколкото може да се чуе в другите CD плейъри. Режим C е съсредоточен върху точното разчитане на амплитудата на сигнала и гарантира по-добра максимална хармонична резолюция в сравнение с режим B.
Втората особеност на плейъра е, че е чувствителен към начина на записване на оптичния носител. Така например той въобще не възпроизвежда WMA Lossless файлове, а относно другите формати при записа на дисковете трябва да се използват само препоръчваните от Wadia програми. Например дисковете, „изпечени“ с помощта на Windows Media Player в ОС Vista/Win 7, не може да бъдат разчетени. Така че, както се казва – класен апарат, но с високи изисквания.


Музикалното възпроизвеждане

Най-силните качества, които ще забележите веднага щом пуснете музика чрез Wadia 381, са кристално ясната и чиста сцена, високата детайлност в нискочестотния регистър и изразителната пластика в средночестотния диапазон. Разбира се, в трите режима маниерът на възпроизвеждане е различен. В режим А при директна схема на свързване рязко нараства резолюцията в средния и високия регистър – сцената става още по-реалистична с изобилие от фини детайли. Превключвайки на алгоритъм B, се усеща незначителен „сух привкус“ във високите честоти и стерилна чистота в средните, а режим C дава доста по-релефно представяне на ниския и средночестотния регистър при по-звънтящи високи честоти. Това, което остава в случая, е просто да изберете кой стил на звучене ще ви допадне най-много.

 

 

Тагове: