Американски биолози откриха белтък, който не дава на новите частици на вируса на ХИВ да напуснат заразената вече клетка, като по този начин възпрепятства размножаването му.
Авторите на изследването, публикувано в списание Nature Medicine, смятат, че откритието им ще помогне за създаването на нови методи за борба с ХИВ.

Вирусът на имунодефицита при човека, предизвикващ СПИН, както и други вируси, представляват вътреклетъчни паразити и не могат да се размножават без участието на живата клетка.
Вирусите по различни начини заблуждават системите на клетката, заставяйки я да произвежда вирусни белтъци, вместо собствени.

Заразената клетка работи като своеобразна фабрика за вирусни частици вириони, които в крайния стадий на развитието си трябва да излязат навън през мембраната на заразената клетка.
Учените отдавна знаят, че повечето човешки клетки съдържат фактор, който регулира излизането на вирусните частици, но досега не можеха да го идентифицират, коментира агенция Новости.

Биолозите от медицинското училище в Университета Еймъри, щта Джорджия, Университета Вандербилт и клиниката Майо установили, че ХИВ-частиците се задържат в клетката от белтъка CAML (calcium-modulating cyclophilin ligand).
Той работи в последния стадий от развитието на вируса, задържайки вирионите в мембраната на клетката. Когато изследователите вкарали CAML в клетка, която в обикновени условия не спира излизането на ХИВ-частиците, вирионите останали на повърхността й.

Това изследване е много важно, тъй като показва, че CAML е вроден механизъм за борба с ХИВ, отбелязва проф. Пол Спиърмън от Университета Еймъри.
Ние ще продължим да изследваме как CAML задържа частиците на вируса в клетъчната мембрана и се надяваме, че това ще ни даде нови начини за лечение, заяви още той.