Използваме ги, за да диагностицираме рак на кожата и да търсим екзопланети. Спектрометрите са едни от най-важните и широко използвани научни инструменти, а вече се събират и в смартфона ви.

Физици от университета Цингуа в Пекин са открили начин уредът да стане в пъти по-малък, лек и евтин. Заедно със свой колега – химик от MIT, пекинските учени са използвали фоточувствителни мастила, за да направят спектрометър, достатъчно малък, за да пасне в хардуера на телефон.

Спектрометрите работят по един и същи начин от XVII в. насам, когато Сър Исак Нютон разделя светлината на съставните ѝ цветове с помощта на призма. Нютон осъзнава важността на откритието, след като наблюдава, че в зависимост от източника на светлина съставът на цветната дъга се променя. Днес можем да определим молекулярния състав на всеки обект с помощта на светлината, която отразява или излъчва. Вместо една призма, която да разделя светлината, новият метод използва 195 миниатюрни прозорчета в различни цветове. Тези прозорчета са разположени върху CCS сензор (същия, като този, който поема светлина в камерата на смартфона ви).