Учени са открили, че електрическите риби са способни по желание да променят напрежението на генерирания от тях ток. Това става ясно от научна статия, публикувана в списание PLoS Biology.

Електрическите риби използват ток за защита от враговете си, за парализиране на по-малки морски животни, които имат намерение да изядат, както и за да се ориентират в околността, използвайки своите електрически органи като радар.

Те генерират ток чрез особени клетки, получили названието електроцити, използващи йони на натрия и калция. Авторите на новото изследване са изучавали южноамериканската риба Sternopygus macrurus, която е дълга едва 10 см. Нейните електрически органи генерират ток постоянно. Изследователите обаче са установили, че когато си почиват, този вид риби могат да намаляват напрежението, което им позволява да икономисват енергия.

Според изследователите изучаването на механизма, по който става това, би могло да помогне при лечението на сърдечни заболявания, както и болести, разстройващи нервната система.