Целта на археологията е да ни помогне да си представим как са живели хората в минали времена. И Археологическият департамент на университета Бъркли придаде съвсем нов смисъл на този израз, използвайки виртуалния свят Second Life.
Това е най-популярната днес компютърно генерирана триизмерна вселена, която надминава по брой потребители дори игровия свят World of Warcraft. За разлика от него обаче Second Life не е игра и на "територията му" днес се помещават стотици офиси на реални компании, виртуални учебни центрове, магазини и дори реално посолство на Швеция.
Професор Рут Трингам и нейните студенти в Бъркли са използвали виртуалния свят, за да създадат модел на Каталоюк - неолитно селище в централна Турция на възраст 9000 години. Както установи репортер на hicomm.bg от "мястото на събитието", проектът представлява село от обединени една с друга колиби, в някои от които студентите са реставрирали дори интериора и декорациите на стените.
Според екипа от Бъркли Second Life предлага ново ниво на взаимодействие на посетителите с обекта на изследване и може да създаде много по-пълна представа за атмосферата в едно древно селище.