Лондонският симфоничен оркестър за първи път ще представи концерт, на който ще прозвучат музикални произведения, написани от компютърна програма без човешка намеса в процеса на композирането.
Музикантите признават, че много от тях са били удивени, когато след запознанството с партитурите са разбрали, че тази музика е написана от софтуер, наречен Iamus. Например, ръководителят на оркестъра Ленъкс Макензи е заявил, че в началото музиката му се е сторила твърде „плътна", но към края на произведението е усетил истинското и величие.
За септември 2012 година е анонсиран релийзът на първият диск, изцяло съставен от написани от компютър произведения. Програмата Iamus е била създадена в Университета Малага в Испания. Принципът на нейната работа не се огласява, но учените казват, че тя създава произведенията чрез последователни преобразувания на партитурите до момента, докато не се получи задоволителна от нейна гледна точка композиция. За работа на програмата се използва клъстър с изчислителна мощност приблизително 13 терафлопа, обем памет от 6.7 TB и 885 TB дисково пространство.
Музиката, дело на софтуера Iamus е била изпълнена за първи път пред аудитория през октомври 2011 година. Тогава, на музикалният фестивал Санта Крус де Тенерифе е изпълнена композицията „Hello World" (може да чуете творбата по-долу във видеоклипа). Работата на програмата тогава е събрала доста посредствени отзиви. Например, в своя рецензия The Guardian отбелязва, че „в мелодиите се усеща изкуственият почерк", а самото произведение звучи „сиво и някак си сухо", въпреки всичките усилия на изпълнителите.
Ще успее ли някога машината да създаде гениални произведения, аналогични на тези на Моцарт и Бетовен? Едва ли! Ако трябва да сме честни, това може да се случи едва в момента, когато машините придобият истинска душа. Но тогава дали ще са вече машини?