Пандемията оказва влияние на множество индустрии по един и същи начин: ограниченията и разпоредбите променят ежедневието на целия свят. Но докато дискусии от рода на „за или против работата от разстояние“ продължават да се вихрят, специалисти по ракетно инженерство споделиха, че изпитват затруднение с набавянето на нещо съвсем обикновено и това е кислородът. Известно е, че течният кислород е важен инструмент за борба с тежките симптоми на Covid-19 и по време на повечето хоспитализации се налагат продължителни терапии именно с него. Но кислородът се използва в големи количества и с напълно различно приложение - ракетните двигатели. Дори Гуин Шотуел и Илон Мъск обсъдиха потенциалното въздействие, което липсата на кислород може да окаже върху графика на полетите на SpaceX. Шотуел стигна дотам, че директно помоли посетителите на конференцията на 36th Space Symposium да „изпратят имейл“, ако случайно имат резервен течен кислород.

Затруднението не произтича единствено от наличностите: кислородът е труден за транспортиране и повечето компании го превозват на курсове с дължина 300 - 400 км. Освен това превозвачите трябва да са специално обучени, защото кислородът е силно запалим, а площадките за изстрелване на ракети са особени високорискови дестинации. Така доставките на по-големи разстояния отнемат ценно време и ресурси, които са очаквано по-ниски при по-близките дестинации. Като се отчете, че и кислородът не е единственият товар, който се нуждае от висококвалифициран персонал, то не е изненада, че на NASA й се наложи да отложи изстрелването на сателит за наблюдаване на Земята поради липса на течен азот. Всъщност изявлението гласеше точно това: „Настоящите пандемични изисквания за медицински течен кислород са повлияли на доставянето на необходимото количество течен азот във Ванденберг.“ Явно тепърва ще се сблъскаме с истината колко точно неподготвени сме били за подобни ситуации.

Снимки: Unsplash

Виж още: Хората могат да пътуват до Марс единствено ако мисията е до 4 години