В края на миналата година по време на експедиция в Антарктика Мария Валдес и екипът ѝ попадат на почти 8-килограмов метеорит. На първо четене това може и да не звучи толкова впечатляващо, но само един на 450 метеорита, открити в студения континент, е толкова голям. Според NASA повечето са с размери, близки до камъче или свит юмрук.

Според учени всеки ден над Земята валят над 48.5 тона дребни отломки, всяка на поне няколко милиарда години. По-голямата част или изгарят в атмосферата, или падат в океана, който покрива над 70% от планетата.

През годините са открити над 60 000 метеорита, като повечето са парчета от астероиди. Много малък процент (около 0.2%) идват от Луната или Марс, като по данни от NASA разполагаме с поне 175 екземпляра от Червената планета.

Намирането им в Антарктика е относително по-лесно, защото черните камъни се забелязват лесно в необятните заснежени ледници. Минусът е, че условията за търсещите ги често се оказват брутални. За щастие вече не става дума за безцелно лутане и несломима надежда, че ще бъде открито нещо, а се използват сателитни снимки в ролята на карти.

Метеоритите се разделят на три основни групи: скалисти, железни и скалисто-железни. Повечето регистрирани от изследователи са скалисти, но железните могат да бъдат открити много след приземяването им, защото изпъкват независимо от местността.

Риого Маеда, един от другите участници в експедицията, определя находката като „обикновен хондрит“, което значи, че е един от най-често срещаните видове. Впоследствие е установено, че най-вероятно се е разбил в Антарктика преди около 10 000 години.

Останалата част от експериментите ще бъдат проведени в Кралският белгийски институт по естествени науки, за да се определи с по-голяма точност произходът на този и още четири открити метеорита по време на експедицията. Всеки от участниците ще вземе със себе си по едно малко парче, за да бъдат изследвани в няколко различни лаборатории.

Снимки: Unsplash; Maria Valdes; Field Museum