Забраната да се говори по телефон, когато се шофира, изглежда ясно обоснована, но малцина знаят какво се случва в мозъка, когато съчетаваме двете задачи, пише сп. Sience.

Проучване на университета в щата Южна Каролина, проведено от психолога д-р Амит Алмор, изяснява защо езикът - включително говоренето и слушането, когато използваме телефон, се бие с визуалните задачи като карането на автомобил. В рамките на два експеримента д-р Алмор открива, че подготовката да се включим в разговор и самото говорене натоварват мозъка много повече от слушането. "Измерихме нивата на концентрация на участниците и открихме, че те се разсейват четири пъти повече, когато говорят, отколкото когато слушат", разказва професорът. "Хората умеят да се "включват" и "изключват", когато слушат."

В единия експеримент доброволците трябвало да откриват графични форми, излъчвани на монитор с висока скорост, и да ги отбелязват с кликване на мишката. Както в този, така и във втория експеримент, те трябвало същевременно да слушат записи на разкази и да им отговарят на глас.

Алмор смята, че резултатите са много важни и твърди, че в реална ситуация проблемът за синхронизиране на говоренето и гледането е още по-драстичен.

"Смятам, че тогава ефектът е много по-силен и динамичен, защото по време на разговор хората се чувстват длъжни да участват активно. Тогава ние се състезаваме със събеседника си. Подозирам, че колкото по-силно е желанието да говорим, толкова повече ще се разсейваме от визуалните си задачи", заяви докторът.

В контекста на експериментите участниците били разположени в кръгло помещение, където скритите говорители се намирали отстрани, отзад или пред тях. Алмор открил, че хората изпълняват визуалната задача пред себе си по-добре, когато гласът също идва отпред. Това предполага, че едновременното говорене и следене на визуални обекти е по-лесно, когато физически и когнитивно двете задачи са разположени на едно и също място. Откритието би могло да доведе до разработване на нови технологии. "Някои нововъведения могат да направят разговарянето по телефона в колата по-безопасно, ако микрофоните се монтират около предното стъкло. Същото се отнася и за лекциите, презентациите и тренировките на военни и пилоти"
Експериментите на Алмор са особено значителни в светлината на последните статистически проучвания. През април щатската служба за сигурност на пътищата съобщава, че 25% от всички катастрофи са причинени от разсейващи фактори Проучване от 2007 г. показва, че 73% от шофьорите разговарят по мобилните си телефони, докато карат.

С увеличаването на продажбите на този вид устройства до 254 милиона за 2008 г. (от 4,3 млн. през 1990 г.) проучванията на мозъчните функции при употребата им е от огромно значение за предотвратяване на съответния ръст на причиняваните от тях злополуки.

От в. Класа

Тагове: