Във вторник вечерта Google проведе най-голямото си хардуерно събитие, анонсирайки цяла плеяда от устройства, като започнем от двойката нови смартфони и стигнем до поредица от джаджи за умния дом. Но това, което компанията се опита да ни продаде, е нейната визия за това как ще интегрира въпросните устройства и аксесоари в своята дигитална империя на софтуер и услуги.

 

Ако ви звучи познато, Apple е първото име, което ви идва на ум

Състезанието между Google и Apple винаги е било асиметрично, защото другият голям технологичен гигант по традиция има възможност да контролира и напасва както хардуера, така и операционните системи на завладелите света iPhone и iPad. От друга страна, колкото и да се опитва да подкрепя Android, Google просто не може да достигне нивото на прецизност и изпипаност на iPhone, защото устройства, които работят с Android не излизат от ръцете на компанията. Сега обаче Google е готова да се изправи лице в лице с този проблем като се превърне не само в доставчик на софтуер, но и в производител на телефони.


 

Цялата нова маркетингова кампания вече е построена около девизите Made by Google и Phone by Google

При всичките си достойнства, досегашната серия Nexus никога не бе налагана като истинско високобюджетно присъствие и представляваше по-скоро алтернатива, породена от необходимостта. Сега това остава в миналото за сметка на нов по-сериозен и интеграционен подход в дългосрочната мобилна стратегия на компанията. Понятието “синергия” е доста клиширано, а поредица от злощастни сливания дори му придадоха негативен аспект в технологичния свят. Въпреки това, именно синергията е основата на всеки успешен съвременен технологичен бизнес. Така например Apple разчита на стабилната нефрагментирана и предсказуема платформа в лицето на iOS, за която разработчиците лесно създават своите продукти.

Ето защо, няма да е пресилено, ако кажем, че Google се опитва да се превърне в подобие на Apple. Като контролира хардуера, върху който работи Android, Google може да повтори водещия пример на Apple, синхронизирайки своите софтуерни и хардуерни достижения, така че едното допълва и подкрепя другото. Пак по този начин може да бъде преодоляна традиционната фрагментация на Android и той да се превърне в надеждна платформа за разработчиците. Една нова инициатива като Daydream се нуждае от цялата възможна подкрепа и от това да убеди всички сериозни програмисти да инвестират време и усилия в нейното развитие. Интегриран модел, подобен на iPhone, състоящ се от високобюджетни Android смартфони, идващи директно от Google и с интегрирана в тях VR платформа осигурява поне някаква степен на сигурност и перспектива за потенциалните разработчици. Фактът, че Google иска да се бори с прословутата фрагментация на Android личи и от това, че двата Pixel телефона имат почти идентични параметри.

Да се конкурираш на мобилния пазар без да имаш контрол върху хардуера, който твоя софтуер използва, е като руска рулетка. В един момент даден производител може да впечатли с отличен дизайн и качествени камери, а в следващия да скандализира с фабрични дефекти като гърмящи батерии. Google вече опита този подход – през последните години компанията упорито търсеше взаимно изгодни договорки със своите Android партньори, но сега синергията между софтуер и хардуер ще позволи на компанията да намали компромисите до абсолютния минимум и да не се поддава на капризите на хардуерните производители. Оттук насетне интересите на двете страни могат както да съвпадат, така и да си противоречат, но Google вече ще има непоколебима позиция и собствено мнение.

 

И ще ги отстоява

Широката стратегия на Google относно Android няма да се промени и гигантът ще продължи да разчита на други да откриват все по-интересни приложения на неговия софтуер и да разширяват обхвата на операционната система. В същото време обаче, Google ще носи пълна отговорност за своите телефони и ще се стреми да превземе високобюджетния спектър, привличайки повече потребители, готови да харчат за софтуер и хубави телефони. Това ще стимулира както развитието на приложенията за Android, така и ще вдигне цената на основния рекламен бизнес на Google.

 

В известен смисъл, очертаващата се ситуация е позната на онези, които обичат видео и РС игрите, като традиционното противопоставяне между компютрите и конзолите. Докато първите винаги имат на своя страна по-мощният хардуер и по-новите технологии, но страдат от фрагментация (Android), вторите са тясно интегрирани хардуерни и софтуерни системи с максимално висока оптимизация на ресурсите (iOS). Практиката показва, че на пазара има място и за едните, и за другите, но от техническа и бизнес гледна точка, интегрираният подход винаги е бил по-добрият.
 
Всички големи фирми в областта на софтуера и услугите вече осъзнаха вродените предимства на контрола върху устройствата, които използват техните платформи. Google преследва същия ефект като разработва собствени телефони и друг хардуер, като именно тези физически устройства са призвани да дават облик на компанията и да общуват директно с потребителите. Хардуер без софтуер води до задънена улица, но след като Google в продължение на години бе свидетел на неравномерния прогрес на Android, сега компанията най-сетне изглежда готова да действа, водена от принципа “на вълкът врата му е дебел, защото сам си върши работата”. А когато могъщ и мъдър звяра като Google запретне ръкави резултатите със сигурност ще са внушителни и няма да закъснеят.

Виж още: Google представи Pixel и Pixel XL - смартфони с високо качество и стил

Тагове: