Пресконференцията на Nvidia на CES 2018 беше почти изцяло посветена на автономните автомобили. И с добра причина! Компанията официално представи Xavier, първия подобен процесор, създаден специално за автономни автомобили, за който чухме първо още през 2016 г. Той ще влезе в производство до края на годината. С него хардуерният гигант затвърди амбициите си да се превърне в движеща сила на революцията в транспортните системи. А в подкрепа на това се явяват и огромните й партньорства с Volkswagen, Hyundai, Uber, Baidu и над 300 други компании.
Процесорът е оборудван с девет милиарда транзистора и е отговорен за работата на трите фундаментални характеристики от функционирането на един автономен автомобил - преценяване на околната среда и настоящата ситуация, разсъждeние върху ситуацията и предвиждане на бъдещо развитие в нея и предприемане на действия в реално време. И обединението им в програмата Nvidia Drive AV е отговорът на големия въпрос, който компанията задава от години - “Как е възможно да създадеш система, която продължава да функционира безопасно, дори когато в нея е засечен проблем?”.
Xavier е най-голямата и комплексна едночипова система, създавана някога
Как по-точно Xavier се явява отговор на този въпрос? Като се превръща в сърцето на отворената платформа за автономно управление на автомобили на Nvidia, която цялостно контролира всеки аспект от функционирането на един автономен автомобил - от хардуера, през софтуера, та чак до превръщането на системата в пълнокръвен AI, разпознаващ както всичко засечено от външните сензори на колата, така и това, което се случва в самата нея. По този начин Nvidia вдига на още по-високо ниво принципа на автономните автомобили за “безопасността преди всичко” и започва да се цели в двете най-високи нива на автономно управление - 4 и 5. По-подробно за този интригуващ аспект от автомобилното бъдеще може да прочетете в този материал на нашия главен редактор Виктор Джамбов.
Важно е да се отбележи още нещо, което е специфично за платформата на Nvidia - тя предоставя на партньорите си богати възможности за използване. Те могат да се възползват от нея цялостно, т.е. да вземат целия хардуер, софтуер и тестови симулации - или на части, които да развият самостоятелно и да нагодят към собствените си нужди и принципи. Отвореният тип на платформата позволява всички тези персонализирани промени да бъдат видени и използвани (директно или като референция) от други компании, включени в нея.
Какво включва към момента платформата, захранена от Xavier?
Започваме със софтуера Nvidia Drive AV, който е най-усъвършенстваният (към момента) софтуер за автономно управление. Той безпроблемно засича всичко по пътя, сам прави план за движение и навигира в реални условия, без каквито и да е засечки. Поне това демонстрираха от Nvidia с видео от 19 декември 2017 в Холмдел, Ню Джърси, САЩ, в което техен инженер преминава 8 мили, без да докосва волана, и автомобилът сам маневрира през 23 кръстовища, успешно взима 8 трудни завоя и спира на знаци Stop. Като софтуер за Ниво 4 на автономност Drive AV вече е намерил дом в автомобилите на партньори на компанията, между които и китайската Baidu, която ще следим с интерес по време на CES 2018.
Още по-амбициозно изглежда Nvidia Drive Pegasus. Това е компютърът в основата на робо-таксита или робо-автобуси с автономност от Ниво 5, или пълна независимост от човек шофьор. По тази линия Nvidia вече работи с Volkswagen и Hyundai, а Uber също си партнира с компанията за създаването на автономни "таксита".
Компютърът може да използва 2 или 4 Xavier чипа
Следващият аспект от платформата на Nvidia е AutoSim - комплексен 3D VR симулатор. Той поставя тестващия във виртуална среда, захранвана от суперкомпютъра Volta на Nvidia, която е изцяло базирана на събрани данни от реални тестове на автономни автомобили. През симулатора могат да бъдат тествани позиционирането на камерите, разположението на всеки един сензор, ефективното засичане на платна, знаци и други автомобили и проверка на реакциите на автомобила в опасни ситуации, като непредвидени изпреварвания и потенциални катастрофи. По думите на изпълнителния директор на Nvidia Дженсън Хуанг това позволява проектните автомобили, включени в платформата, да имат най-високото ниво на функционална безопасност - ISO 262262 ASIL-D. “Така VR симулаторът се оказва нужното, за да бъде създадена система, която работи безопасно дори когато в нея има бъг или пропуск”, обяснява той. “Това е функционалната безопасност.”
Кадър от демонстрираната на CES 2018 VR тестова лаборатория
Следващият елемент в Nvidia Drive е Drive IX - функционалността, която ще превърне автомобила ви в пълнокръвен изкуствен интелект. Така автономното управление ще се усъвършенства, защото няма да разчита само на засеченото от външните сензори на колата, но и на вашето състояние вътре в нея. Как сте седнали и накъде гледате (може би в посока на опасност или точка на интерес), за да движи автомобилът по начина, от който имате нужда. И, разбира се, ще може да разпознава гласови команди и жестове. Цялата тази функционалност вече е в Nvidia Xavier под формата на софтуера Drive AR, с който да комуникирате с изкуствения интелект на автомобила си. Той представлява изобразяване чрез добавена реалност на картографираната околност, навигационните инструменти, проследяването на обекти, регистрирането на точки на интерес - всички те показани по начин, който е лесен за разбиране и управление благодарение на технологиите за добавена реалност.
Революция в бъдещето на автомобилите
Всичко това звучи чудесно. Nvidia определено няма намерение да спира с развитието си в областта на автономните автомобили и в тяхна подрепа основен партньор ще се яви Volkswagen. В чест на това партньорство в края на пресконференцията на Nvidia на сцената се качи изпълнителният директор на VW д-р Херберт Дис. Заедно с Дженсън Хуанг закриха събитието с интересна дискусия за интегрирането на автономните автомобили в ежедневието на всеки. Това няма да се случи утре, но и двете компании са убедени, че партньорството им ще бъде причината автономните коли да достигнат до милиони хора по света. И то съвсем скоро.