Три неща се казват най-често за Amazon: че е неоспорим гигант без конкуренция, че е монополист в търговията на дребно онлайн и че е напълно, безапелационно зъл. Но казването на едно нещо достатъчно често не го прави стопроцентова истина – въпреки, че започва да звучи точно така. Както Google и Facebook, Amazon прекрачи отвъд традиционните ограничения на „монополизма“, благодарение на разрастването на технологиите. С тази разлика, че Amazon идва много близо до това да задоволи абсолютно всяка човешка нужда – и материална, и духовна – с един клик на мишката и достатъчно достъпно и евтино.

Но зъл ли е наистина Amazon? И ако да – защо? И ако не – защо го наричат така? Причините се оказват доста комплексни, но осмеляването да ги потърся доведе до интересни открития.

Аmazon и монополизма монопсонизма

Какво има Amazon, което другите нямат? Компании, които се опитват да пробият на масовия онлайн пазар днес веднага трябва да приемат доминантната, гигантска фигура на платформата за електронна търговия, започваща с „А“. Монопол ли е наистина това обаче? Терминът е малко остарял, но не е невъзможно да го приложим и днес, ако леко видоизменим смисъла му и го дооформим с идеята, че днес монополизираща компания е просто преуспяваща такава.

Питър Тиел, основателят на PayPal казва, че „креативните монополи не просто са добри за останалата част от обществото; те са мощни инструменти за това да го направят по-добро“. Tова, което Тиел казва в същността си е следното: монополите в ерата на интернет са нещо различно от онези, които са съществували в миналото. Но все пак има антитръстови закони, които компанията, която към момента прави около 75 милиарда щатски долара в годишен приход, трябва да спазва. Мнението на широката общественост като цяло е, че тя не ги спазва и че оставя след себе си следа на разрушение – силно подбиване на конкуренцията, изстискване докрай на доставчиците и агресивно поведение спрямо всеки аспект на бизнеса. Построявайки компанията си, Джеф Безос е черпил вдъхновение от примера на най-голямата верига за облекла в Америка – Wallmart – и това е нещо, което самия той признава. Изненада – Wallmart също са неоспорим монополист на американския пазар. 

Наскоро се случи още нещо, което затвърди позицията на Amazon като „Магазинът, където има всичко“ (официален прякор, в оригинал - Everything Store): през юни тази година те закупиха Whole Foods Market за над 13 милиарда долара, а само около час по-късно, акциите на Amazon скочиха с около 3%, добавяйки 14 милиарда долара към стойността на компанията. Една проста сметка веднага ни уведомява, че излиза, че Amazon е купил шестия по големина магазин за хранителни стоки...безплатно. Amazon вече са част и от хранителния бизнес и един от най-познатите брандове на американския пазар е вече техен.

Но човекът, който най-добре обобщава какво представлява Amazon на модерния е-пазар е Пол Крюгман от New Tork Times, който казва, че „Amazon не се държи толкова като монополист, а като монопсон – доминиращ купувач, който има цялата власт да свали цените надолу, ако желае“. С една дума, Amazon е един срещу всички и това не е добре. Защото, отново според Крюгман, „тази компания има много власт и злоупотребява с тази власт. Да, прави го.“

Аmazon и нечестният бизнес

През 2015 година Amazon отвориха първата си книжарница – истинска, физическа книжарница – и с това накара много хора да си зададат въпроса какво точно цели. Дали просто промотират бизнеса си още повече и се стремят да накарат още хора да станат протребители на Amazon Prime? Дали искат да разширят доставките си през тях и да започнат да действат дори по-ефективно с политиката си „доставка за 24 часа“? Дали смятат да включат дронове в цялостната визия на компанията си? Или... просто съвсем буквално заемат мястото на книжарниците, които преди това са успели да доведат до фалит?


Стратегията продължава. До края на 2017 се очаква Amazon да имат общо дванайсет отворени нови книжарници в САЩ, с което се превръщат в петата най-голяма верига книжарници в страната. Малко след отварянето на първата книжарница, Матю Иглесиас от Vox пише: „Причините Amazon да отворят книжарница са – първо: може да го направи, второ: тласкани са от непреодолимото желание да покорят всичко по пътя си и следващата стъпка са физическите магазини“. Amazon иска да завземе физическия свят на покупките, след като вече е покорил дигиталния и това е мнение на много специалисти в търговията. А интеракцията с клиента, докосването му физически до света на компанията, е още един вид примамка за рибките, които скоро след това ще паднат в мрежата като покорни купувачи.


Но да оставим за малко книжарниците и да се върнем към придобиването на Whole Foods, довело до драматичния скок на акциите на Amazon. То доведе до още нещо: падането на цялостната стойност на някои от най-преките им конкуренти, като Target, чиито акции паднаха с 10% и Walmart, чиито паднаха с 5%. Демонстративното покачване на акциите на Amazon пък беше странно само по себе си – обикновено при придобиване на друг бранд, акциите на придобиващата би трябвало да паднат. Очевидният извод е прост: мощта на Amazon не знае граници, всеки, който й се възпротиви ще бъде пометен, а завземането на цял икономически сектор в една нация може да доведе до огромни и сериозни последици. Конкуренцията е пометена, а целта, според Бари Лин, директор на фондацията на Нова Америка, Open Markets, е когато американецът си казва „Трябва да си купя нещо онлайн“ той моментално да мисли за Amazon.

Лиса Кан, също от Open Markets, казва, че стратегията на компанията е много хитра от гледна точка на отношението към клиента – стратегията на ниските цени и бързото обслужване. И от гледна точка на несъмнения монопол на предлагането и закупуването, това е перфектният начин да се отклони вниманието на някой, който иначе би недоволствал. Ако Amazon „изнудваха“ клиентите си с по-високи цени и в същото време държаха най-голямото разнообразие и целекупност на продукти, тогава нещата биха стояли по-различно. Към момента критичните гласове се заглушават точно от доволния потребител. А съществуващият пазар е просто инструмент, който се ползва до изхабяване с една-единичка цел: успех. Още от основаването си насам, Amazon изсмуква всичко ценно от пазара, който напада и се превръща във властелин на територията, която си е избрал.

Amazon, ужасният работодател

Един известен цитат на Джеф Безос гласи: „Брандът ти е това, което казват хората за теб когато не си в стаята“. Ако му вярваме, би трябвало да се притесним доста сериозно. Разкритията стартират отпреди две години, а информацията относно това какви вътрешни политики налага Amazon на служителите си и в какви условия ги кара да работят, продължава да идва регулярно и до днес. Един от бившите служители на компанията заяви през 2015 пред The Verge, че „Това е мястото, където перфекционистите отиват, за да се чувстват зле спрямо себе си“. И това е само открехване към истинското лице на бранда като работодател.

Като месторабота, Аmazon настоява работната среда да е изпълнена с конкуренция и твърдост и заменя емпатията и екипната работа с политика на злословене, доносничене и ежегодни „чистки“ на цели екипи от служители.  В унищожително разследване, журналистите Джоди Кантор и Дейвид Страйтфийлд извадиха на бял свят „системата“ на вътрешна работа на компанията, чието лице сякаш отразява перфектно външният й начин на работа. Например – сред колегите има т.нар. осведомители – хора, натоварени с това непрекъснато да следят какво прави другарчето и да съобщават за всяко отклонение от фирмената политика, както и за всяко скатаване, колкото и малко да е то. Всички доноси се използват абсолютно официално в ежемесечните и ежегодни оценки, които Аmazon дава на служителите си. 

Доверието и приятелството между колеги е ако не напълно изключено, то много малко вероятно и в никакъв случай не се насърчава. Стандартите на работа са изумителни – например, мениджърите изискват незабавен отговор на мейли, изпратени след полунощ (часът няма никакво значение, а за закъснял отговор има санкции) и не разрешават на служителите си да почиват на места, където интернетът е лош. Да не забравяме и фактът, че когато в една от складовите бази на компанията – по-конкретно, в Пенсилвания – хората започват да припадат от жега, вместо да инсталира климатици, Безос наема... парамедици, които да ги свестяват.


Сред историите от предишни служители има и още по-потресаващи – като тази на жена, страдаща от рак на щитовидната жлеза, която след завръщането си на работа след лечението незабавно получава ниска оценка за тримесечието и критика относно това, че докато я е нямало, колегите й са постигнали много повече от нея. Друга служителка е била принудена да замине на служебно пътуване на следващия ден след спонтанен аборт с близнаци. Мъжете служители получават специални „насоки“ от мениджърите си да ограничат времето, прекарван със семейството им, за да не пострада работата им. На борда на директорите на Amazon   няма нито една жена – всъщност, компанията се управлява от 12 мъже, поставени директно под Безос и наречени S Team (Senior Team). Те се насърчават непрекъснато да не поставят жени на водещи позиции в компанията.

За родители, които искат да бъдат по-ангажирани в живота на децата си, множеството напуснали служители не препоръчват работа в Amazon. С една дума: ако вярваме, че вътрешното лице на Аmazon e такова, каквото го представят хората, работили там, то определено можем да заключим, че безскрупулността е ключ за успех.
Ако трябва да направим едно заключение накрая, то ще бъде, че Аmazon е компания със съмнителни похвати и зло отношение към служителите си, която запълва огромна нужда в наши дни. И дори да си призная, че засилих леко това изказване за драматичен ефект, не може да отречем, че компанията промени пазаруването в една от най-големите страни в света (и в самия свят) и го промени толкова драстично, колкото едва ли някой беше очаквал. Тактиките й са много оспорвани и противоречиви, но не е ли просто това борба на гигант в свят на още по-големи гиганти? Едно е сигурно: малките хора остават потъпкани между краката им и това става все по-очевидно. А злият гигант продължава да расте...

Тагове: