Отдавна е ясно, че вече не избираме смартфон или таблет спрямо хардуерните спецификации, а спрямо платформите, които те използват, и екосистемите, до които осигуряват достъп. В рамките на дадена платформа, особено ако тя е Android, изборът започва да се базира на хардуерни спецификации, дизайн и др., но основната и най-важна първа стъпка пропуска тези фактори. Същото се отнася и за пазара на персонални компютри от години. Дори без да осъзнавате, че това е избор, мислите само в рамките на PC или Mac - случаите, в които потребител се колебае между даден модел на Mac и произволно PC, са истинска рядкост. 

В контекста на съвременния технологичен свят чистото сравнение на хардуер е натрапчив остатък от PC ерата, в която сравнявахме гигахерци и гигабайти, за да разберем дали ще покрием минималните системни изисквания на даден софтуер или игра.

Времената обаче се менят. 

 

Произход

В сравнението на хардуерни спецификации, когато става въпрос за компютри с Windows например, няма нищо лошо. Те използват една и съща операционна система и обикновено не са жертва на твърде дълбоко внедрени в нея добавки от производителите си, а софтуерът, който бихме използвали на тях, също е еднакъв. Дори сравнението между Mac и PC е сравнително допустимо, макар OS X да е известна със значителната си лекота. 

Именно поради тези прийоми за сравнение, които сме използвали почти две десетилетия (а някои и повече), обективността в пост-PC ерата е доста трудна. Но и наложителна.

 

Проблемът

Най-абсурдният метод за сравнение при смартфоните и таблетите определено е съпоставянето на техническите спецификации на чипсетите (SoC-овете). Веднага ще разберете, че разговаряте с лаик, ако той започне да изтъква предимствата на дадено устройство с аргументи като "четири ядра" или "2 GB RAM" памет. Дори в света на Android подобно изказване не може да бъде взето на сериозно, тъй като са налични двуядрени чипове с по-висока производителност от своите четириядрени конкуренти, а не бива да забравяме, че тяхната енергийна ефективност е значително по-добра. Добър пример е и едноядреният процесор на Intel с архитектура Medfield - той се представя добре от двуядрения Galaxy Nexus например. 

Шокиращ, но актуален пример е и A6 чипът на iPhone 5, който въпреки двойно по-малкото си ядра и по-ниската си тактова честота е значително по-бърз от четириядрения Exynos в Samsung Galaxy S III както от изчислителна, така и от графична гледна точка. Вижте сравнението в долното видео. Наличието на по-малко ядра със сигурност има отличен ефект върху времето автономна работа, тъй като 1440 mAh-овата батерия на iPhone 5 издържа почти толкова, колкото 3000 mAh-овата на Motorola Droid RAZR MAXX.

Статията продължава на следващата страница. 

Софтуерът е новият хардуер

Както сами се досещате, основна роля за крайната производителност на дадено устройство, без значение каква операционна система използва то, е софтуерът. Различните чипове са оптимизирани за различни платформи, както и различните платформи са създадени да работят върху конкретен хардуер. Android има най-широка съвместимост с различни конфигурации, на което се дължи и най-слабата оптимизация за всяка от тях. Именно тук се крие причината Nexus устройствата да са по-бързи от значително по-мощните от хардуерна гледна точка конкуренти. В случая дори бенчмарк сравненията нямат значение, тъй като това, което вълнува крайния потребител, е колко плавно работи дадена игра, за колко време се отварят приложенията и за колко време се включва устройството

Важно е да отбележим още, че скиновете (шеловете) на производителите на Android продукти също оказват сериозно влияние върху производителността и разбира, се върху живота на батерията, макар и до различни степени. Нито една комбинация на зеления робот със софтуерна добавка не е по-добре оптимизирана от напълно чистото Google изживяване. 

Няма как да не включим и Windows Phone, която е чудесен пример за комбинация между политиките на Apple и Googlе. Макар смартфоните с нея да се произвеждат от различни компании, Microsoft има строги изисквания и поддържа само няколко чипсета и три работни резолюции. Именно заради високото ниво на оптимизация Windows Phone работи изумително бързо и плавно дори на стари едноядрени чипове и с малко количество RAM памет. Не пропускайте да изпробвате бюджетния смартфон Nokia Lumia 610, който е невероятно доказателство за това. 

 

Сравнения между приложения

Днешният технологичен свят се върти около приложенията, а все повече потребители разчитат на такива от трети страни и дори заменят вградените с по-добри техни алтернативи. Именно затова вероятно сте опитвали да сравните производителността на една и съща игра например под Android и iOS. В повечето случаи теоретично по-мощният хардуер на първото устройство не успява да оправдае спецификациите си и поддържа по-нисък каданс. Защо? Вината не е в неговия производител, а в немарливостта на разработчиците и възможностите, които Google им предоставят с SDK-то си. В последните години този проблем е значително по-слабо изявен, но все още съществува. 

Оптимизацията е наложителна не само за устройства със слаб хардуер. Всеки процес трябва да бъде добре премислен, преди да намери своето място в даден софтуер, за да може крайният резултат да бъде шлифован, без значение дали ще се използва на смартфон за 200 или 1200 лв.