
Особено с оглед на нашата може би неразумна традиция рано или късно да внасяме всичко от чужбина такова, каквото е, без по-напред да сме се запознали в дълбочина с плюсовете и минусите. Разбира се, тази статия за онлайн университетите не претендира за изчерпателност, а цели просто да очертае основните предимства и недостатъци за онези читатели, които тепърва ще проучват въпроса.
Чет и брой нямат чужденците, които след т.нар. Освобождение на България минават по нашите земи и не крият изненадата в пътеписите си, че българите, за разлика от балканските си съседи, се отличават, наред с други хубави неща, с любовта си към образованието. Естествено, тук не става дума за някакъв стереотип, който може да се приложи за всеки представител на народа, а по-скоро за нещо, което прави общо впечатление и може да мине за нещо като народностна черта. Факт е, че до ден-днешен някои българи са готови на лишения, за да пращат децата си на частни уроци, та дори и да продават имотите си, за да плащат за образованието им в чужбина.
Каквато те е залюляла, такава ще те долюлее
Макар да имаме такава поговорка, по всичко личи, че опитваме да обърнем съдбата си и да се издигнем по „класовата стълба” чрез образованието и произтичащите от него възможности за реализация. В това отношение определено някои българи са по-близки до западното мислене, отколкото до източното (и по-точно анатолийското), откъдето по (не)ведоми пътища ще да е внесена не особено мъдрата поговорка. Но дори в страни, където доскоро разделението на класите и кастите играеше голяма роля, днес се наблюдава обрат. И този обрат се дължи на развитието на технологиите и все по-добрите и по-общодостъпни средства за комуникация.
Образованието е доходен бизнес, дори цяла индустрия, затова забавянето на онлайн обучението беше очаквано.
Що за чудо е онлайн университетът
Сър Артър Кларк е категоричен, че една добре развита технология на практика е неразличима от магията и сама по себе си е чудо. Такъв е случаят и с устройства като настолните и преносимите компютри, които позволяват да завършите висше образование по нов, немислим доскоро начин, който преди едно десетилетие можеше да мине и за революционен. Обаче не можем да говорим за действителна революция, тъй като университетите сравнително късно се възползваха да провеждат интернетни лекции и изпити по съвсем простичка система, която по същност не се различава от произволен видеоразговор през Skype. Ако трябва да сме съвсем точни, има учебни заведения, които провеждат лекциите си точно през Skype, тъй като програмата е популярна, повечето потребители я имат на компютъра си, а ако я нямат – не им струва нищо да си я качат.
Вероятно за забавянето от страна на университетите могат да се дадат редица обяснения, като всички ще са верни. На първо място, разбира се, образователната система е бизнес – както за самите учебни заведения, така и за банките, които отпускат студентски заеми, възлизащи на десетки и стотици хиляди долари на отделен човек. Прибързаното въвеждане и регламентиране на онлайн курсовете щеше да удари доходите на споменатите заинтересовани страни.
Но хората предимно на запад и може би тепърва в България все повече се убеждават, че работодателите, особено обиграните и сериозните, не се интересуват толкова какво сме завършили и с какви оценки, а какво можем. Има изключения, но тенденцията става все по-налагаща се. В един момент излиза, че много младежи губят скъпоценни години за едната диплома, която не само не им осигурява гарантирана професионална реализация, но им струва скъпо и ги вкарва в дългове за десетилетия напред. В същото време някои младежи, които започват работа веднага след гимназията, получават много по-добра професионална реализация, без да имат непременно диплома. Университетите въведоха онлайн услугите си именно за тези, които избраха преди всичко да работят, вместо да учат, с голата надежда един ден да имат читава работа.
Образователната система стана по-гъвкава
Това е най-големият плюс, който дойде с онлайн университетите. Интернет промени начина, по който хората общуват, правят медии и развиват бизнес, но образованието дълго време отказваше да влезе в крак с новостите и беше по-консервативно даже от религиозните институции. Трябваше по-напред църквите да предложат изповеди онлайн, преди школàта да вземат сериозно идеята да печелят от това, което дълго време ги плашеше. Колкото и да изчакваха, университетите и банките в САЩ и Англия не можаха да спрат пробуждането на хората за простия факт, че дипломата трябва да ти осигури работа, а ако не го прави гарантирано, цената й не си струва. В крайна сметка технологичният прогрес намери място и в някои авторитетни университети, които провеждат напълно безплатни програми и раздават съвсем реални дипломи, признавани и тачени даже повече от добитите по класическия начин. Банките също не са капо – те, особено най-големите, които били „твърде големи, за да ги оставят да фалират”, пък намериха други начини да вкарват хората в дългове или по държавна линия да усвояват пари от данъци.
Разбира се, нищо не е напълно безплатно. Макар самите лекционни програми да са безплатни, университетите събират пари за изпитите и за издаването на дипломите. Може да се каже, че печелят от оборот, тъй като всеки може да завърши, да речем, Масачузетския технологичен институт, независимо дали живее в САЩ, България, Франция, Чили... Срещу тези приходи, идващи от целия свят, почти не стоят разходи, тъй като провеждането на онлайн лекции не изисква нито поддръжка на класна стая, нито специално оборудване.
Удобство и далавера за самите студенти
Икономическата обстановка по света през последните години е такава, че кара младите хора (и родителите им) да се питат: колко ще струва обучението в отдалечен град, като се вземат предвид не само университетските такси, но и транспортните разходи, общежитията или квартирата, храната, консумативите... Излиза много – повече, отколкото могат да си позволят и без това все по-разорените семейства от средната класа. Да, важи и за западняците!
Онлайн обучението обаче излиза на разумна цена: колкото един читав преносим компютър (и такъв за 1000 лв. върши повече от чудесна работа), комбинирано с почти символичната месечна такса за широколентов интернет (между 10 и 30 лв. в зависимост от града и доставчика). Както стана дума, самите курсове са безплатни и се плаща само за изпитите, но никой не ви задължава да взимате изпитите в точно определен ден или месец. Свобода имате и за самите лекции – можете да ги изгледате и изслушате в началото на деня, докато сте още с пижама в леглото, или в края на деня преди лягане. Можете да се учите и докато сте закотвени някъде на бюро, докато работите, трупате стаж и събирате пари за дипломата си.
Някои от минусите на онлайн лекциите
Интернетното обучение си има и ограничения. Например удобството не важи за всички професии. Никой няма да ви даде диплома, да речем за хирург или пилот на изтребител, ако не ходите на необходимите практически упражнения. Колкото и да напредват симулаторите и технологиите за виртуална реалност, за момента те не са на необходимото ниво, за да изместят човешкия фактор – учителя от плът и кръв. Вероятно и никога няма да стане.
Онлайн обучението освен ограничения има и недостатъци. Тяхната степен варира според индивидуалния човек и затова могат да са значителни или пренебрежимо малки. Ако за вас създаването на нови, ценни познанства в аулата на университета е важно и едва ли не съдбовно събитие, онлайн лекциите едва ли ще ви помогнат да обогатите личните си контакти. Същото се отнася и за ограничените възможности за общуване със самия преподавател. Той може и да ви отговори на даден въпрос, но едва ли ще се впусне в 10-минутни обяснения специално за вас, които ще са отегчаващи за останалите хиляди слушатели и зрители.
Имате работа, деца и болни роднини, които се нуждаят от грижите ви? Нямате диплома за висше образование или искате още една... Решението е онлайн университет.
Балансът между предимствата и недостатъците
Анализаторите са на мнение, че срещу всеки минус могат да се предложат поне два плюса в полза на онлайн обучението. Още повече, че дипломите, получени от акредитираните учебни заведения, се признават. Едва ли ще имате проблеми с такъв документ и в България, особено ако кандидатствате в частната сфера и пред специалисти, обиграни в набирането на качествени човешки ресурси. Определено си струва да помислите дали е икономически и интелектуално оправдано да продавате имотите си, за да пратите детето/внучето си да учи в чужбина, след като може да получи същия комплект информация и от компютъра. Важното в образованието са изпитите. А този, който иска да учи, ще си вземе изпитите, независимо къде се намира и без да профука наследството си за един свитък с някакви оценки.