Преди около седмица Google представи своята услуга за съхранение на файлове в облака Google Drive. Тя се стреми да бъде конкурент на Dropbox, която е лидер в областта, както и на Box.net и други. Едно от важните предимства е, че Drive осигурява 5 GB безплатно пространство за съхранение, а и се интегрира с услугите на Google, които се използват от голяма част от потребителите. 

Все пак заслужава ли си да преминете към Drive, ако вече имате изградена работна среда в Dropbox например? В следващия текст ще разгледаме особеностите на предложението на момчетата от Маунтин Вю, като освен предимствата няма да пропуснем да споменем и недостатъците. 

Как работи?

Отговорът е прост - също като всички други услуги за споделяне на файлове. Достатъчно е да посетите drive.google.com и ако го правите за пръв път, да приемете условията за използване и да конфигурирате директорията си. Всичко това отнема около минута и няма как да ви затрудни.

Интересно е, че пространството в Drive е споделено с това, което използват и останалите ви Google приложения, включително Gmail, Picasa и Docs. Безплатното пространство, което услугата ви предоставя, е 5 GB, но може да го разширите до 25 GB за 2.49 долара на месец, 100 GB за 4.99 долара на месец и дори 1 TB за 49.99 долара на месец. При повишаване на капацитета пространството ви за снимки, писма и документи също се увеличава, което е чудесно.  

Качаване на файлове и организация

Първият начин, по който ще използвате Drive, вероятно е уеб-базираният. Достатъчно е да довлачите файл върху браузъра си, за да започне да той се качва. Ако използвате Chrome може да качвате и цели папки, но в рамките на всички останали браузъри ще достигнете само до линк, който ви съветва да използва Chrome. Ха-ха, Google!? 

Все пак, подобно на Drobox, далеч по-удобен начин за използване на Drive е да свалите приложението за PC или Mac. То добавя специална синхронизираща се папка върху твърдия ви диск, а с нея се работи както със съвсем обикновена директория на компютъра ви. В статус бара пък се появява иконка, която ви информира за текущия статус на Drive. От нея може да разберете скоростта на качване, ако се случва такова, както и каква част от капацитета ви остава. 

Ако притежавате смартфон или таблет с Android, може да инсталирате безплатното приложение за достъп до Drive. Версията за iOS се очаква съвсем скоро. 

Docs

Макар Google да промотира интеграцията с Docs като функция, за нас тя е по-скоро пречка. При всяко качване на стандартен офис документ в Drive, интерфейсът на услугата ви предлага да го конвертирате в нативен Google Docs формат. Това може и да е удачно за тези, които са структурирали работното си поле около Docs, но за всички останали от нас, които предпочитат добрите стари офлайн офис пакети като Microsoft Office и iWork, може да бъде особено досадно. 

Ако все пак изберете да конвертирате документите към Docs формат, при всяко тяхно отваряне, било то през приложението или уеб интерфейса, ще достигнете до Google Docs. Няма начин да отворите Docs документите в стандартния офис пакет по ваш избор, което е доста логично, но не ни допада особено. 

Конспирация

Една услуга на Google не е нищо, ако около нея не се появи поредната конспиративна теория. Слагаме си маски на Гай Фокс и я споделяме, макар да не можем да кажем, че я подкрепяме. 

IT параноиците са на мнение, че Drive е поредната схема за използване на лична информация на Google. Чрез нея компанията получава възможност да анализира информацията във вашите файлове и да ви профилира още по-тясно, за да може да ви показва още по-релевантни реклами. Логично? Да, определено. Но това, че нещо е логично, далеч не означава, че е факт. 

Все пак, ще бъде интересно за нас да прочетем вашето мнение по въпроса в коментарите. 

Заслужава ли си да сменя Dropbox? 

Още преди да зададете този въпрос ще ви дадем страхотна идея, за която някои от вас вероятно вече са мислили.

Няма нужда да избирате коя услуга за клауд сторидж да използвате, когато може да комбинирате няколко, за да получите по-голям капацитет. Ако смятате, че това е объркващо или неправилно, винаги може да разширите капацитета на единствената услуга, която използвате, без изобщо да започвате да използвате Drive. Ако обаче не искате да плащате за съхранение на файловете ви, може да измислите логическа схема, която отговаря на работната ви организация и начина ви на живот, според която да разпределяте файловете си в различните услуги. Така например Dropbox може да съхранява личните ви директории, а Drive - професионалните.


 

Тагове:
Още от Social