Няма как да не сте забелязали, че Twitter се променя все по-интензивно през последните няколко години. Социалната платформа вече е изключително далече от оригиналната си концепция за микроблогинг услуга, напомняща на IRC. Единствено 140-символното ограничение и хаштаговете напомнят за миналото на една от най-продуктивните социални платформи. Днес Twitter все по-активно се опитва да се превърне в по-модерния конкурент на Facebook, разчитайки на разширени постове с повече мултимедия. Това привлича особено силно новите потребители, но отчуждава старите. Дик Костоло и компания определено са изправени пред трудни времена.

 

Най-добрата услуга не носи приходи

Както винаги се старая да бъда максимално честен — харесвам стария Twitter. Ползвам го от времето, когато платформата не бе масова, а българската Twitter общност се състоеше предимно от IT хора, дизайнери и рекламисти. Всъщност се стремя да емулирам тогавашното изживяване и днес, използвайки алтернативни клиенти и избягвайки уеб интерфейса по всевъзможни начини.

С всяка изминала година усещам как аз и голяма част от хората, които следвам, почти мамим Twitter, за да използваме това, с което сме свикнали и намираме функционално за своите нужди. Синята птица вече е просто сървър за Twitter клиентите ни, а всички останали нововъведения, достъпни през официалните приложения и уеб интерфейса, остават извън полезрението ми умишлено. Истината е, че старият Twitter не подлежи на успешна монетизация и стабилен растеж.

Поне не на тези, на които се надява Дик Костоло след излизането на борсата. Основният проблем на оригиналната идея на социалната платформа е първичната реакция на повечето нови потребители: "Как точно да го използвам и за какво би ми послужило това?". Обикновено следва кратко разочарование и изтриване или забравяне на профила. Тук идва новият Twitter.

 

Птицата гледа нагоре

Най-голямата промяна в концепцията на Twitter бе отбелязана от привидно невинната метафора на новото лого. Птицата вече гледа нагоре, което означава много повече, отколкото компанията би искала да мислим. Новата идея на Twitter може да се опише като по-лек и бърз Facebook с по-директна връзка с известни личности, компании и приятели. Промените в интерфейса на основния поток извеждат на преден план изображения, видео и превюта на линкове, но не и текста, който е основата на Twitter.

Дик Костоло вярва, че социалната платформа може да се превърне във втори екран при гледане на телевизия. Харесваме това или не, новата стратегия изглежда работи. Потребителската база на Twitter не спира да расте, а съдържанието става все по-масово ориентирано, напускайки гийк категорията, с която бяхме свикнали преди няколко години. Разбира се, в това няма нищо лошо — сплуващото се с Twitter е логично продължение на всяка добра социална платформа.

 

 

Статията продължава на следващата страница.

Повече новини

Последната важна част от стратегията на новия Twitter удобно съвпадна със смъртта на Google Reader. Компанията иска да превърне платформата в мястото за четене на новини в реално време.

Всъщност Twitter винаги е бил това за мнозина, но превютата на съдържание и фокуса върху официалните профили на медии като The New York Times и Washington Post апелира по-активно към масовите потребители. Телевизиите в САЩ и Западна Европа (все по-активно и в цял свят) постоянно се позовават на Twitter в новинарските си емисии и стимулират потребителите да коментират случващото се на екрана с конкретен хаштаг.

Всичко това работи отлично за бизнес стратегията на Twitter, но не се справя с факта, че около 40% от потребителите не пишат туийтове и остават читатели. Бизнесът има много по-малка полза от тях. Именно затова новият дизайн на Twitter, който се въвежда постепенно в момента, включва вградено поле за писане на нов туийт, без натискане на нито един бутон.

 

А рекламите?

Класическата концепция за монетизиране чрез спонсорирани съобщения работи все по-зле за всички социални мрежи. Facebook обяви, че се отказва от тях и преминава към много по-невидими маркетинг похвати, същото очакваме и от Twitter. Синята птица никога не е поставяла спонсорираните туийтове в основата на маркетинг стратегията си, тъй като случайната поява на публикация от профил, който не следвате, е очевидно вмешателство.

Спонсорираните хаштагове обаче са много по-добра идея, която със сигурност ще виждаме по-често. При нея първите няколко туийта от даден хаштаг са платени съобщения от компании, обикновено тематично свързани със съдържанието на хаштага.

 

Заслужава ли си да навлезем в Twitter сега?

Както винаги, отговорът е положителен. Twitter е една от най-разнообразните и леки социални мрежи, които може да използвате днес. Впечатляващо е колко лесно може да се изолирате от всичко, което не ви вълнува. За разлика от Facebook, Twitter наистина показва предимно това, за което сте се абонирали.

Макар новият модел на употреба да се налага все по-активно, все още може да се възползвате от добрия стар текстови Twitter чрез неофициални приложения, а дори официалните представят относително минималистичен и бърз за навигиране интерфейс.