През февруари Samsung и Panasonic представиха визията и новите си продукти за 2012 година на свои­те вече традиционни зимни европейски форуми – Samsung Forum 2012 и Panasonic Convention 2012. Телевизорите, и по-точно „умните” телевизори, бяха във фокуса и на двете събития. За разлика от толкова нашумялото доскоро 3D, което почти не се споменаваше. Ако го харесвате, не се тревожете – има си го като функционалност и за плазмите, и за LED-овете, Panasonic дори вече предлагат и вариант с пасивни очила, макар че изрично подчертават, че активните дават по-добър образ. Просто никой вече не говори за него. Според мен така и не се генерира достатъчно смислено съдържание за него, за да бъде то фактор за покупка, а не се генерира най-вероятно защото производителите на съдържание не повярваха, че хората ще го харесат толкова, че да инвестират в него. И изглежда са били прави.

Смарт телевизията обаче е нещо друго. Това понятие е толкова обширно и предлага толкова възможности за изкушаване на потребителя, че никой не се съмнява, че си струва да се инвестира в него.

Умен, по-умен, най-умен, телевизор

Какво всъщност значи „смарт”?

Това е много сериозен въпрос. Като начало нека направим разлика между Connected TV и Smart TV. Понятието Smart TV нашумя през изминалата 2011 година, но всъщност устройствата от 2011-а бяха по-скоро сonnected телевизори – които лесно се свързват с телефон, с компютър, но най-вече с интернет или поне със специален портал на производителя, откъдето могат да се теглят съдържание, приложения и дори да се купуват свързани хардуер­ни продукти. Разбира се, с богатството от приложения нараства и интелигентността на съответния телевизор, но интелигентността включва и нещо друго и много ключово – самия начин, по който общуваме с устройството, или по-научно казано – интерфейса.

За 2012 година Samsung например показа телевизори, които се управляват с жестове, а Panasonic разви концепцията за телефона или таблета като интелигентно дистанционно. Всичко това не е само атракция, а има много по-дълбок смисъл и води началото си от простия факт, че едно наистина сложно и интелигентно устройство не би могло да се управлява удобно от досегашните дистанционни. Освен това една истинска смарт комуникация с телевизора предполага и участие от страна на самия телевизор. Например – да предлага различно съдържание според това, кой стои пред него. С други думи – да не предлага порно на децата, да знае кои спортни програми харесва мъжът и кои сериали жената вкъщи. И да разпознава кой е пред него – което не е толкова трудно с вградена камера, с каквато разполагат новите модели на Samsung.

 

Според анализаторите едва 10-тина процента от потребителите ще пожелаят телевизорът им да функционира като един голям уеб браузър

 

Кой се грижи за вашето съдържание?

Анализаторите от Display Search групират развитието на телевизорите в три направления според това кой, предлага съдържанието, което избираме да гледаме. Това може да бъде доставчикът на телевизия, т.е. вашият кабелен или сателитен оператор, с когото да комуникирате по подобие на добре познатия ни телетекст, или производителят на телевизора ви, който предоставя връзка до своя смарт портал за съдържание, приложения и услуги – нещо сравнително лесно, но все пак ограничено до това, което той е избрал и успял да подбере за вас, или третият, „най-свободен” вариант – телевизор, който ви предоставя пълен достъп до интернет, все едно е компютър.

Въпреки че на пръв поглед това звучи най-изкушаващо, анализаторите смятат, че от него ще се възползват сравнително малко хора – десетина процента от потребителите на Connected TV. Причината? Най-вече защото изисква определени познания и смелост от страна на потребителя, който трябва да е готов напълно да промени отношението си към телевизора като такъв.

В центъра застава облакът, не телевизорът

През последните години често наричахме телевизора център на домашното забавление и очаквахме постепенно той да заеме на 100% тази висока позиция. На практика обаче се случи нещо друго. Смартфоните, а вече и таблетите се наложиха като център на персоналното ни забавление, а разликата между лично и семейно е доста размита, особено що се отнася до забавление – филми, снимки и записи от ваканцията, общуване с роднини и приятели в други държави и т.н.

Междувременно облачните услуги, или казано по-просто – това да записваме съдържание на неизвестно за нас физическо място – някъде в мрежата, и да достъпваме съдържание и приложения, предоставени ни от производителите на самите устройства, телевизионни и интернет компании, както и все по-гладката комуникация между смартфони, таблети, телевизори, компютри, плейъри, фотоапарати, видеокамери и каквото още цифрово ви дойде на ум, доведе до това, че в центъра застана „облакът”, т.е. самото съдържание и услуги, а всички цифрови устройства стават равнопоставени по отношение на него. Кое от тях ще използваме, зависи само и единствено от конкретното приложение и от това, кое би ни било най-удобно за случая. Тези устройства комуникират помежду си, но е грешка да смятаме, че са взаимозаме­няеми.


Продажбите на Smart/Connected телевизори ще се движат паралелно с тези на таблетите – двата вида устройства взаимно се допълват. За разлика от тях прогнозите са продажбите на гейм конзоли да бележат минимален ръст през следващите години.


 

 

Конвергенция или не – телевизорът не е смартфон

Телевизорът си остава предпочитаният екран за филми, дълги видеоклипове, както и за споделени преживявания, но той не може да се превърне в портал за особено интензивна интеракция – например търсене в огромното интернет пространство. За тази цел хората ще продължат да използват таблети. Тук swipe функция­та на Panasonic идва точно на място – търсите снимки и клипове през таблета и когато намерите това, което искате да покажете на гостите си например, просто го плъзвате с ръка по посока на телевизора и то се визуализира на него. Възможно е и обратното – ако ви се наложи да станете от дивана, не се налага да спрете да следите мача – можете просто да го плъзнете към телефона си и да му хвърляте там по едно око, докато свършите това, което ви е откъснало от големия екран.

Отново за интерфейса

Хората ще харесат това, което им е удобно. Думата, която свързваме с дома, е най-вече комфорт и за смарт технологиите като че ли най-голямото предизвикателство пред производителите се оказва това да ги направят максимално лесни за използване и управление. И тук става интересно, защото виждаме как големите компании започват да търсят доста различни пътища към сърцето на потребителите. Samsung буквално ни очароваха с възможността да управляваме телевизора с гласови команди и въпреки изказаните опасения, че това е трудно да сработи добре на практика поради многото езици и акценти, уверявам ви – работи.

На проведените в Прага демонстрации телевизорът на Samsung имаше малко по-добро възприятие на речта от моето собствено. Отлично разбираше английския на редица европейски и азиат­ски граждани. Разбираше и други езици, за чиито акценти не мога да се произнеса, тъй като не знам немски и испански например – но той ги знаеше. Управлението с жестове бе другата голяма атракция. Леко свивайки дланта си и допирайки пръсти, можете да имитирате управлението с мишка, да скролирате по бара за силата на звука и т.н. Изглежда малко странно, но спестява досадното търсене на дистанционното, както и това да го изцапате по време на хранене заради една проста операция като да си намалите звука по време на рекламите например.

Panasonic пък гледат на устройството, което най-често е в ръцете ни – телефона, като на най-логичния избор да го превърнат в познато и удобно дистанционно за телевизора. На екрана на смартфон или таблет може да се визуализира познатото дистанционно или да се избере иновативен режим на управление, който де възползва от предимствата на тъч дисплеите. Плюс вече споменатата екстра да се плъзват образи и видео директно от телефона към телевизора. Компанията предлага и друг вариант – отделно тъчскрийн дистанционно, работата с което прилича повече на работа с тъчпада на лаптоп.

 

Connected TV използват само 17% от запитаните в САЩ, въпреки че 26% от домакинствата там вече притежават такъв телевизор.

 

Всяка година нов телевизор

Това беше идеята, която лично мен най-много ме впечатли, а бъдещето ще покаже как тя ще работи на практика. Сигурно и вие усещате стреса от бързото развитие на TV технологиите – давате сериозно количество пари за най-новия модел и след няма и година вече има по-нов и по-изкушаващ. Е, Samsung излиза с решение и за този проблем. Неговата „система върху чип” технология позволява всяка година да си купувате само модул за обновяване на хардуерните и софтуерните приложения на телевизора си.


5 опорни точки в стратегията на Panasonic

Picture Quality – Networking – Easy Operation – Design – Eco

Качество на картината – Panasonic продължава да развива плазмената и LED технологията си. Новите VIERA NeoPlasma TV предлагат до 2500 Hz FFD (Focussed Field Drive), още по-дълбоко черно и по-плавни градации, а силата на новите VIERA IPS LED TV е най-вече в ултра гладкото движение и много широкия зрителен ъгъл. 

Свързаност – VIERA Connect дава достъп до онлайн съдържание, приложения, а вече и уеб браузър. Телевизорите се свързват лесно в домашната мрежа благодарение на поддръжката на Wi-Fi, DLNA, HDMI и USB и, разбира се, комуникират с телефони и таблети.

Лесен контрол – Сериите WT50 и VT50 идват с ново тъчскрийн дистанцион­но. Приложението VIERA Remote App позволява да използвате смартфона или таблета като дистанционно. Можете да използвате Skype и други приложения в отделен прозорец, докато гледате телевизия.

Дизайн – концепцията тук е метал и стъкло – елегантно и модерно.

Еко – VIERA IPS LED моделите са с енергиен клас “A+”. VIERA Plasma са с изключително дълъг жизнен цикъл – до 100 000 часа, а TV панелите не съдържат олово.


Двете топ приложения са свързани с гледане на видео. Телевизорът остава предпочитан екран за дълги сесии и споделени преживявания, които изискват сравнително ниско ниво на взаимодействие с източника на съдържание.


 

 

Умните телевизори според визията на Samsung

Smart Interaction – Smart Content – Smart Evolution

Smart Interaction
– телевизорът разпознава лицето ви и ви разбира, като му говорите на между 20 и 30 езика, като с гласови команди можете да го включите, изключите, да смените канала, да търсите в интернет, да активирате избрани приложения и др. Само с жестове можете да намалите или увеличите силата на звука, да браузвате, да избирате определени линкове или съдържание в уеб браузъра.

Smart Content – споделяте снимки, спомени и бележки с вашето семейство, от телевизора към различни смарт устройства, проследявате здравословното си състояние директно от екрана на телевизора, търсите образователни програми за деца. Имате достъп до най-широкия спектър от филми, сериали и онлайн видео съдържание посредством Samsung Apps и Samsung Media Hub.

Smart Evolution – технологията „система върху чип” позволява ежегоден ъпгрейд на телевизора само със закупуването и поставянето на нов модул за обновяване на неговите хардуерни и софтуерни функции.

Навлизането на смарт телевизорите на всеки един пазар следва разпространението на широколентовите връзки на него

55” Super OLED телевизор вече е факт!

Като изключим смарт технологиите, това, което предизвика истинска визуална атракция, бе Super OLED телевизорът на Samsung, спечелил наградата за най-добри иновации на Международното изложение за потребителска електроника 2012. Създаден от един-единствен стъклен панел, този невероятно тънък екран показваше неописуемо красиви и живи цветове. Дори при недокрай изгасени светлини в помещението контурът на телевизора изчезва и ако гледате нещо на черен фон, то сякаш изплува пред вас във въздуха. Разбира се, този модел носи и всички последни смарт технологии и иновации на компанията.

 


Устройства, използвани за визуализиране на уеб съдържание на телевизора.


 

 

 

 

 

 

 

Тагове: