През 2011 година потребителите на черна и джобна електроника неусетно се пренесоха „в облака”. Когато говорим за cloud computing, имаме предвид конкретна услуга или цял пакет, предоставяни на крайните потребители през дадена тяхна настолна или мобилна техника. В общи линии, когато използвате таблета, смартфона, фотоапарата или телевизора си като терминал към някакви опции, предлагани изключително и само онлайн, при задължителна връзка с интернет, сте „в облака”... Това беше главна тенденция през годината.


Телевизорите поумняха с бързи темпове

Безспорният хит сред тазгодишните телевизори беше Smart функционалността. Няма водещ производител, който да не се отчете с поне един „умен” модел. Всъщност повечето пуснаха по няколко предложения, насочени за потребители с различни финансови възможности. Каква е идеята зад SmartTV? Телевизорът ви е свързан с интернет, отделни модели като тези на Samsung ви позволяват да сърфирате из сайтовете без нужда от връзка с компютър, да говорите през Skype и да обсъждате в реално време любимите си сериали с приятели в социалните мрежи. И също така имате достъп до несметно количество допълнително съдържание – музика, галерии, 2D/3D трейлъри, клипове и пълнометражни документални и художествени филми. Особено услугата, изразяваща се в стриймване на мултимедия, е най-яркият пример за навлизането на cloud услугите сред телевизорите.


3D с активни очила, 3Dс пасивни очила и 3D без очила...

Повечето производители продължиха да развиват 3D технологията с активни очила. От LG развиха и доста по-достъпната технология с пасивни очила. Телевизорите и компютърните монитори Cinema 3D възпроизвеждат Full HD стереоскопично видео на доста атрактивна цена. Друго интересно произведение на LG беше OLED телевизор с профил от едва 2.8 мм, който привлече вниманието на технологичните изложения, и много хора чакат с нетърпение комерсиалното му предлагане. Появиха се и модели с 14-ото поколение плазмени панели на Panasonic, които по наше мнение са сериозна крачка напред в развитието на тази технология – затова носят и ново название: Neo Plasma. В каталога на Toshiba вече може да се види и първият комерсиа­лен 3D телевизор ZL2, който не изисква носене на каквито и да било очила.


Новите двуядрени смартфони

Първият смартфон с двуядрен процесор беше LG Optimus 2X, който скоро след това беше последван и от единствения серио­зен засега смартфон с автостереоскопичен дисплей: Optimus 3D. Друга южнокорейска компания – Samsung, разшири линията смартфони Galaxy не просто до галактика, а до цяла вселена. Освен суперхитовия модел Galaxy SII, който помогна на Samsung да заеме първо място в класацията на производителите, се появиха по-малки или по-големи модификации, включително такива с физическа клавиатура.

В общи линии моделите на повечето производители много си приличат по отношение на основните спецификации. За да помогнат на потребителите да изберат точно техните модели, почти всички компании правят смели модификации на операционната система и почти задължително разработват свои интерфейси: HTC Sense, Samsung TouchWiz и смелите решения в смартфоните на Sony Ericsson. Също така от HTC пуснаха смартфон за меломани – Sensation XE. Тъй като телефоните на Sony открай време са Walkman-и, иновацията беше друга – телефон Xperia Active за спортисти и тежко­работници, който може да се управлява с потни и мокри ръце, както и да издържа на екстремни условия. В каталога на Samsung също може да се намери такова удароустойчиво и водонепромокаемо предложение – Xcover.

 

При лаптопите нямаше значително раздвижване

Масово лаптопите са с новото поколение Core i3/i5/i7 процесори (Sandy Bridge) и често можем да видим SSD дискове и USB 3.0 портове. Но като цяло не можем да говорим за революция в хардуера. Аналогична е ситуация­та и при софтуера. Повечето модели с предварително инсталирана операционна система залагат на Windows 7. Много компании предложиха поне по един 3D лаптоп, а Toshiba Qosmio F750 беше хитов 3D модел без очила.

 

Android 3.0 за таблетите

Пазарът буквално беше наводнен от таблети – едва ли има водеща компания в този

бранш, която да не се отчете с поне един свой модел. Макар търсенето на таблети да не отговаря на предлаганото изобилие, производителите не се отчайват от изгубената битка. Защото са наясно, че до 2015 година, както гласят всички прогнози, ще спечелят войната. Тогава продажбите на таблети ще засенчат тези на преносимите компютри. Разработчиците на софтуер също са наясно с тази перспектива. Затова се появи първата операционна система специално за тези устройства – Android 3.0 Honeycomb. Първото устройство, базирано на нея, беше Motorola XOOM.


Малките фотоапарати също станаха smart

Беше въпрос на време фотоапаратите да станат „умни”. Някои компактни модели от тази година позволяват да качвате заснетите материали „в облаците”, като по този начин ги правите достъпни за познатите си на мига. Улесненото споделяне, което дебютира в модели като Panasonic FX90 и Samsung FX90, несъмнено се очертава като тенденция. Интересна премиера направи и Nikon. Компанията навлезе в пазара на компактните фотоапарати със сменяема оптика с моделите V1 и J1. Но те не са по стандарта Микро 4/3, зад който са обединени компании като Panasonic и Olympus, а Nikon въвеждат собствена технология със собствени обективи.


Чудото ултрабук

Леки, тънки, икономични и достъпни – това са ултрабуците. Те са с профил под 20мм, тежат под 1.4 кг, батерията им издържа поне 5 часа и идват на цена около 1000 щатски долара. Появиха се през изминалата 2011 година, но е рано да се каже дали ще се наложат, или постепенно ще се окажат неуспешен опит за заместител на 13–14-инчовите лаптопи и големите таблети. Може би новата 2012 година ще даде повече яснота. Конкуренцията е жестока, особено когато през последните месеци се появиха и хибридни джаджи като Asus Eee Pad Transformer – нещо средно между нетбук и таблет. Първият ултрабук в България беше Acer Aspire S3.

 

Тагове: