И така – новият Xbox. Вече с официално име: One. Някак твърде... Lord of the Rings, нали? Да, и идеята на Microsoft е в тази посока: изхвърлете Blu-ray плейърите си, сет топ бокс и DVR приемниците, тв декодерите – вече си имате One (в комплект с Kinect 2.0 естествено), призван да бъде живото, биещо сърце на вашия домашен център за мултимедия и развлечения.
Дали това пожелание ще се сбъдне? Само бъдещето ще покаже. Засега сигурно е едно: както всеки голям, ключов анонс, какъвто беше анонсът на новия Xbox One, и този успя да вдигне много шум около себе си. Каквото, разбира се, беше и намерението на самите Microsoft.
Часове след премиерата си One вече успя да раздели геймъри и Xbox фенове на два лагера – обичайните. Едните, пеещи “Осанна!”, а другите ревящи „Разпни го!”.

Ние обаче ще се опитаме да се дистанцираме от тези две крайности и да погледнем обективно на новия Xbox. Да потърсим фактите и само фактите, да отсеем положителните от... недотам положителните неща, които станаха известни за конзолата от следващо поколение. И надяваме се в крайна сметка да ви предложим едно максимално обективно мнение за новия One.

Добрите новини

Нека започнем оптимистично: новият Xbox изглежда доста приятно. Дизайнът му, разбира се, е изцяло нов и трябва да отчетем факта, че за разлика от Sony, Microsoft показаха не само новия One контролер, но също така и самата конзола, както и невероятния Kinect 2.0.

Който, бързаме да признаем, е доста впечатляващ сам по-себе от чисто технологична гледна точка. Първо, в новата си версия уникалният motion контролер вече използва нова, 1080р камера с широкоъгълен обектив, способна да улавя и възпроизвежда видео с Full HD резолюция. Сравнено с VGA сензора на предходната генерация, тук еволюцията е значителна.
Нещо повече – Kinect 2.0 може да обработва повече от 2 гигабита данни за секунда, благодарение на което той е способен на удивителни неща: да регистрира и следи движенията на множество точки по вашето тяло с висока степен на прецизност, като определя точно местоположението на всеки крайник, скоростта, с която той се движи, и ъгъла, под който се намира.
Това обаче далеч не е всичко! Kinect също така може да следи до шест души едновременно, отчитайки тяхното емоционално състояние посредством интегрираните си функции за лицево разпознаване. Контролерът може да ви разпознае дори в пълен мрак, което, макар и леко непрактично, е доста впечатляваща опция.

 



Не по-малко изумителни и истински next gen са и възможностите за гласово разпознаване и контрол, които новият Kinect предлага. В рамките на официалния анонс на One видяхме някои наистина респектиращи демонстрации, в това число мигновено превключване между различни видове развлекателни медии: игри, онлайн забавления, уеб и кабелна телевизия, филми.

Microsoft са модифицирали и по-традиционния Xbox контролер, който вече е с подобрена ергономия, по-тънка, лека и компактна батерия (за безжичната версия) и използващ сензори с повишена прецизност.

Не толкова добрите новини

За съжаление освен впечатляващите (уви, засега само на теория) хардуерни възможности на конзолата, по време на тази първа официална презентация на One не получихме отговори на твърде много въпроси. Всъщност на твърде много важни въпроси.

Най-разочаровани вероятно останаха именно хората, които с най-голям интерес очакваха новата Microsoft конзола. Тези, на които Xbox дължи най-много; които вероятно ще се редят на километрични опашки, за да се сдобият с нея в първия ден от появата й на пазара – геймърите.
Анонсите на нови игрални заглавия, съпътстващи презентацията, без преувеличение бяха прекалено малко, рехави и неубедителни.
На практика единственото ново ексклузивно заглавие, което видяхме, беше бъдещият проект на култовите финландци Remedy: Quantum Break.

 


За съжаление от краткия трейлър (по-скоро тийзър), показан по време на шоуто, не научихме почти нищо конкретно за играта, освен че очевидно не е дългоочакваното продължение на Alan Wake.
А на фона на очаквани анонси като поредната серия EA Sport заглавия и вече обявения Call of Duty: Ghosts, още повече се набиваше в очи отсъствието на ключови Xbox ексклузивни франчайз като Halo и Gears of War – факт, който също остави доста разочаровани фенове след края на шоуто.
Парадоксът тук от геймърска гледна точка е следният. От една страна, Microsoft се похвалиха с конзола, използваща технология, която е (цитираме): "ракетна наука". Технология от бъдещето. И макар леко пресилено, в това твърдение има смисъл. Хардуерът на новия One е значително по-впечатляващ от този на предшественика му 360. Говорим за AMD Jaguar базирана платформа (процесор с повече от 5 милиарда транзистора), 8 GB оперативна памет, 500 GB твърд диск и уникална операционна система, включваща три независими слоя обещаващи феноменални възможности за мултитаскинг.

 


От друга страна, какво ни предлагат Microsoft да правим с цялата тази изчислителна мощ? Ако съдим по видяното в анонса – да гледаме филми, сериали и мачове по телевизията. Хм...
Разбира се, тук не всичко е изгубено. В самия край на анонса Microsoft дадоха Обещание с голямо „О” и то звучи така: "Ще се видим за още на Е3."
Е, експото се задава със страшна сила – до старта му остават само 19 дни. Не е много ясно какво точно смятат да покажат там Microsoft, с какво смятат да ни шашнат и очароват, но силно се надяваме да са най-вече и основно игри. Много и интересни, вълнуващи, различни, неочаквани игри. Нови заглавия, не поредната FIFA, Madden или Call of Duty.

Откровено лошите новини

И ако всичко беше свършило дотук, може би бъдещето на новия Xbox нямаше да е толкова забулено в облаци – все пак анонсът на Sony също остави доста разочаровани PlayStation фенове след себе си и беше обявен за преждевременен.
За съжаление факти относно новия One продължиха да излизат и след официалния му анонс и много от тях звучат доста обезпокоително най-вече за потенциалната му гейм аудитория.

 


Първо, макар че ще предложи значително улеснена система за идентификация на всеки потребител, новата Xbox Live мрежа ще включва и доста по-строги рестрикции по отношение използването и регистрацията на игралните заглавия. Така например в свое интервю Фил Харисън – един от корпоративните директори на Microsoft, потвърди, че съществуват нови правила, свързани с цените на игралните копия.

Ако например притежавате легално Xbox One заглавие и искате да го играете на конзолата на приятел, ще трябва да сте логнати с вашия собствен профил. В противен случай единственият начин да активирате играта е да заплатите отново пълната й цена.
Това е лоша новина най-вече за хората, разчитащи на пазара за игри втора ръка, тъй като това изискване на практика го обезсмисля напълно.

Друг притеснителен (и все още недобре изяснен) факт е свързан с предизвикалото много шум и дискусии изискване за постоянна връзка към интернет, която ще е необходима за One, за да можете да играете новите игри за нея и да записвате прогреса си в тях. Тук Microsoft все още се изказват доста мъгляво, но по всичко личи, че нещата отиват към: „След като не се отрича категорично, значи вероятно е истина.”
Подобна перспектива ще доведе до редица усложнения и много геймъри побързаха да я нарекат изкуствено наложена DRM мярка, която по всяка вероятност ще създаде проблеми най-вече и основно на легалните потребители – нещо, за което многобройните фенове на Diablo III могат да свидетелстват.

Накрая последният голям удар към всички отколешни фенове на Xbox платформата беше нанесен от Марк Уитън – вицепрезидент на Microsoft Xbox Live дивижъна на компанията. По въпроса за обратната съвместимост на новата конзола с игри за предшествениците й той категорично отсича: „Обратна съвместимост няма да има!”

Подобно решение може да изиграе лоша шега на компанията и да забави значително първоначалните продажби на новата конзола, които традиционно са катализирани най-вече и основно от стартовия пакет игрални заглавия, предлагани за нея. При така очерталата се остра липса на обещаващи, изкусителни нови Xbox One гейм проекти, евентуалните й първи притежатели ще се окажат в доста странното положение да притежават игрална конзола без достатъчно игри, които да играят на нея – ситуация, в която изпаднаха собствениците на най-новата хандхелд платформа на Sony – Vita.
Фактът, че часове след премиерата на One и двете конкурентни компании Sony и Nintendo отчетоха скок в цените на борсовите котировки на акциите си, показва явно, че и анализаторите отчитат опасността от подобно развитие на нещата и не демонстрират голям оптимизъм по отношение бъдещите продажби на конзолата.

 



Разбира се, премиерата на Xbox One e само началото на дългата и изтощителна конзолна война, която ще се разрази в пълна сила през идните няколко месеца.
Отделните топовни изстрели, отбелязали анонсите на PlayStation 4 през февруари и сега на Xbox One, са само част от нейната увертюра, от подготвителните действия.
Първият голям, истински сблъсък тепърва предстои и бойното поле, на което ще се състои той, вече е известно – задаващото се в началото на юни Electronic Entertainment Expo.
Иначе казано – засега не може да се говори дори за моментен победител, тъй като битката, от която да бъде излъчен той, все още не се е състояла.
Точно затова с интерес ще следим развитието на разразяващия се нов конзолен конфликт през идните месеци, а евентуалният Winner и Loser на полувремето веорятно ще може да бъде излъчен едва след края на Е3.

Тагове: