Сигурен съм, че повечето от нас нямат търпение да дойде лятото, а когато един изразенo зимен месец, какъвто е февруари, ни предложи слънце и двуцифрени положителни температури, това автоматично ни пренася в едно по-приятно, мечтано измерение. И когато това се случи, няма нищо по-хубаво от това да имаме добър "партньор" за свежа разходка. И въпреки че в началото не ми се вярваше, Renault Megane се оказа точно такъв, дори надмина очакванията ми. Разберете повече в предстоящата част на текста ми по-долу.

Визията на изискан спортист

Колкото и изтъркано да звучи, определението "спортно-елегантен" описва много точно Megane. Още от пръв поглед впечатление ми правят изразителните форми на предната броня, както и голямата решетка в долната част. Нагоре бронята продължава към стилна хромирана решетка с горда емблема в средата, която кореспондира с извивките на капака. Вече добре познатите и отличаващи марката LED дневни светлини ограждат цялата предница, а точно до тях стоят късите и дългите, които също са с LED технология. Последните са допълнителна опция, но такава, за която никога няма да съжалявате.

Друго нещо, което прави впечатление, е, че колата стои много високо над земята, особено в предната си част. Повдигнатата предница ще ви помогне да забравите за опирането в бордюри и други обекти. От своя страна 17-инчовите джанти Celsium, "обути" с гуми 205/55 в този екземпляр, допълват визията, а и спомагат за много меко усещане при шофиране. Повече за това след малко.

Задницата продължава спортно-елегантната линия със същата голяма емблема, каквато има и отпред, както и означение на модела под нея. В средата на емблемата се е скрила и камерата за задно виждане. Оттам тръгват и стоповете, които отново носят характерния за Renault вид в последните години.

Нравът на колата е издаден от внушителната задна броня, чиито извивки тръгват още от калниците. Петата врата е ниска и това внася лека нотка на рали автомобил, но в същото време прави прага на багажното отделение една идея по-висок. Това е едно от малкото неща, които мога да изтъкна като минус, но ако няма да пренасяте обемен багаж с Megane, едва ли ще срещнете големи трудности.

Слизаме за малко и най-долу, при ауспуха, който издава неочаквано приятен, уверен звук, особено в спортен режим. За режимите на управление, както и за новия бензинов агрегат на Renault ще ви разкажа веднага след като поговорим малко за интериора.

Качествено изпълнение на интериорен дизайн

С отварянето на вратите ни посрещат много качествени материали и усещане за лукс. Салон с много мека и приятна кожа, като самите седалки също са много удобни. Нещо, което не се среща толкова често при хечбек, но местата отзад също са много удобни. Отопляемите седалки имат и опция за масаж. Въпреки че често съм се отнасял с леко недоверие към тези допълнителни функции, трябва да призная, че след цял ден в движение масажиращата седалка наистина ми помогна да релаксирам, така че недейте и вие да пренебрегвате това.

Централната конзола е изчистена и предлага само това, което е необходимо. Подлакътник, под който има много място за съхранение, две поставки за чаши и още малко място за вещи пред скоростния лост. Там са и двата USB входа, които са полезни за зареждане на различни устройства, както и за свързване на смартфон за Apple CarPlay или Android Auto.

Почти всичко в автомобила се контролира от вертикално разположения дисплей и прилежащите му сензорни бутони. Нашият тестов автомобил е оборудван с най-големия, 8.7-инчов, сензорен екран. Размерът наистина има значение, а и самият дисплей реагира добре, така че това е голям плюс за колата. Под него стоят въртящите се бутони на двузоновата климатроник система, както и няколко други функционалности.

Приборният екран също е дигитален, като има възможност дори за смяна на темите. Много красив детайл, който наистина носи настроение още със стартирането на двигателя. Над таблото имаме и head-up дисплей, който ни позволява да следим скоростта си, ограничението на пътя, на който се намираме, както и дистанцията с предния автомобил, без да отделяме очи от шосето.

Самото табло следва изчистената визия на интериора със семпла и висока линия. Отново качествени материали, допълнени от изискани детайли. Основната жабка също има много място за съхранение. Дори е толкова голяма, че от шофьорското място трудно се достига вещ, която е в дъното на жабката.

Имаме осветление на дисплеите в пет различни цвята, а в цвета, който изберем, ще светят и диодните ленти по вратите и централната конзола. Още един красив детайл, който изгражда атмосферата в купето по изненадващ начин.

След като стартираме двигателя, можем да използваме споменатия 8.7-инчов екран, за да направим желаните настройки на функциите за помощ при шофиране. Сред тях са предупреждението за напускане на пътна лента, това за опасна дистанция, за обект в мъртва точка, както и автоматичните дълги светлини.

1.3 TCe: резултатът от една разработка на Renault-Nissan и Daimler

Още с първото натискане на педала на газта усетих, че имам огромен потенциал под капака. Megane е един от пилотните модели за новия бензинов TCe мотор на компанията. Той е с обем от 1.3 литра, има турбокомпресор и се предлага със 115 и 140 к.с. Освен че мощността е увеличена, въртящият момент също е доста по-висок спрямо предишната версия на този мотор и вече е 240 Нм.

Основен виновник за това е двойното променливо газоразпределение на клапаните, което контролира всмукателния и изпускателния клапан като функция на начина на употреба на двигателя. Технологията за директно впръскване на горивото под високо налягане, както и специалният дизайн на горивната камера също спомагат за висока ефективност на мотора. Какво означава това на практика? Ще ви разкажа веднага.

Максималният въртящ момент е наличен още при около 1600 об./мин и остава в пълния си блясък по цялото разтежение на оборотомера. Ръчната 6-степенна скоростна кутия, с която е оборудван нашият Megane, работи в чудесен синхрон с двигателя и разгръща още повече от възможностите му.

И така, автомобилът се движи еднакво добре и на ниска, и на висока предавка. В по-ниски обороти няма придърпване, нито друг вид колебания. Потегля интензивно, позволява ми да разтеглям предавките и няма значение в кой момент ще натисна газта, той е готов да ме изстреля напред. Ускорява много добре дори на 4-а, 5-а скорост с минимална турбодупка. В ниските предавки такава изобщо не се забелязва. Дори на моменти придава усещане на атмосферен двигател. Страхотно е!

Освен всичко друго Megane е много маневрен. Има малък радиус на завиване, а особено при маневриране воланът е много лек. Цялото управление на колата не е натоварващо, движи се естествено и приятно.

Режимите на работа на двигателя и управление

След първоначалното изумление от възможностите на новия TCe започнах да изучавам поведението му в детайли. Интересно е как то се променя в различните режими на управление.

Имаме Sport, който разгръща пълния потенциал на двигателя и прави управлението много по-игриво. Освен че удължава предавките, позволява на скоростната кутия да предаде цялата мощ към колелата. Управлението става по-стегнато, воланът е много директен, а тези 140 к.с. се усещат като много повече. Не бих казал, че съм в обикновен градски хечбек, наистина. В допълнение гласът на двигателя се отваря и прави изживяването много по-вълнуващо.

Когато изберем режим Comfort, автомобилът е не по-малко пъргав, когато се наложи, но движенията стават много по-плавни, включително смяната на предавките едва се усеща. В купето настава тишина и дори павирани улици и някоя и друга дупка не могат да нарушат комфорта. Особено в този режим Megane вози много меко, нещо характерно за доста по-голяма кола. Дали с широкото купе, гуми или цялостната настройка на окачването, инженерите на компанията са взели много правилни решения.

Можем да изберем и Eco (Еко) режим, който ще скъси предавките и на практика няма да ни позволи да вдигнем оборотите твърде високо. Така разходът и оттам вредните емисии ще останат с много ниски нива.

Тук е моментът да кажа, че по време на моите тестове, които продължиха около четири дни, средният разход не надскочи 6.9 л/100 км въпреки всевъзможните изпитания, на които подложих автомобила. За поведението, което има Megane, това е абсолютно впечатляващо постижение.

Ще довърша за режимите на движение с останалите два - Neutral и Perso. Първият едва ли има нужда от много уточнения, а персоналният позволява да изберем настройки от различните режими за различните сегменти. Например можем да оставим силовото предаване в Sport, а управлението и звука от двигателя в Comfort. Така ще имаме пълния потенциал на мотора, докато се наслаждаваме на тихо и релаксиращо шофиране. Можем да комбинираме настройките според моментните си предпочитания, разликата се усеща веднага и поведението на колата отговаря точно на името на съответния режим.

Цената е конкурентоспособна, откъдето и да го погледнем

Автомобилът, който имах удоволствието да тествам, е с най-високото ниво на оборудване за модела, което се нарича Intens. Към него са добавени допълнителни глезотии, като кожен салон, масаж, LED къси и дълги светлини, 17-инчови джанти и други. Така цената на колата възлиза на 47 210 лева.

На пръв поглед не изглежда много ниска, но допълнителните екстри тук са наистина много. В стандартния вариант на ниво Intens тази кола би струвала малко под 40 000 лева. А ако се спрете на по-ниското ниво на оборудване, Zen, можете да карате този страхотен двигател за около 35 000 лева, което вече е много изгодна оферта. Ще ви трябват и още няколко хиляди, ако искате автоматична скоростна кутия, но аз лично не бих се лишил от усещането при ръчна смяна на предавките.

Крачките при възхода на Renault стават все по-големи. Какво следва?

Новият Renault Megane е автомобил с много лица, който да отговори на нуждите на всеки. Докато го карах, си мислех какъв човек не би задоволила тази кола. И не можах да се сетя. Естествено, че всяка кола има някоя и друга дребна забележка или нещо, което не е точно по вкуса на даден човек. Основните неща обаче са тук. Имаме супер икономичен двигател с впечатляващи възможности. Управлението е лесно и приятно, може да бъде и вълнуващо, когато поискаме. Имаме лукс, стил, качествена изработка, комфорт. Цената е конкурентоспособна, откъдето и да го погледнем. Вие търсите ли нещо друго?

Възходът на Renault в последните години е явен, а сега изглежда, че крачките стават все по-големи. Очакванията на пазара са все по-ориентирани към такъв тип бензинови двигатели, а този агрегат не ги оправдава. Той ги надхвърля. Дали Renault Megane не се връща на челната позиция в класа? Аз бил заложил доста.