Всеки, който се интересува от автомобили, знае, че Nissan LEAF e най-продаваният електромобил в света. Първото поколение на модела е на пазара от края на 2010 година. Оттогава числото на продадените бройки за 12 месеца се увеличава с всяка изминала година. Мнозина определят LEAF за свой фаворит заради сравнително достъпната му цена и удобството, което предлага. Но дизайнът на модела, който и без това е спорен, не се променяше особено с течение на тези години. Освен това пробегът му с едно зареждане на батерията достигна до средностатистическите 170 км. Досега. Тук е новият Nissan LEAF 2018. С изцяло нов дизайн, куп иновативни технологии и вече официално ще се продава в България.
За батерията
Разбира се, едно от първите и основни неща, които трябваше да проверим, когато говорим за електромобил, е батерията. Новият модел на Nissan има пробег от над 270 км смесен цикъл с едно зареждане по данни от WLTP. Това е така благодарение на батерията с капацитет 40 kWh. Тя може да се зарежда от стандартен домашен контакт от електрическата мрежа, както и от зарядна станция, предназначена за това. Времето за зареждане варира спрямо капацитета на зарядното. Със стандартна станция с капацитет от 7 kW батерията се зарежда за около 6 часа. Има възможност за зареждане от бързозарядна станция, като така ще достигнете до 80% заряд за около 40 минути. Батерията е разположена под купето на автомобила, което, освен че е ефективно, влияе много приятно на поведението му на пътя. Повече за това след малко.
Нашите тестове потвърдиха добрата ефективност на батерията. Използвахме LEAF за извънградско пътуване от София до Карлово. За да не отваряте картите, ще ви кажа, че това са малко над 140 км, а маршрутът, който избрахме, включва планински участъци. Няма да крия, че на няколко пъти достигахме предела на възможностите на автомобила, а до крайната дестинация се добрахме с над 30% оставащ заряд в батерията. Трябва да отбележа, че температурата навън беше около 25 градуса, а в купето през цялото време работеше климатик. Освен че ни беше комфортно, това почти не се отрази на разхода на енергия. Впечатляващо!
За последното спомага термопомпа, която работи еднакво добре и през лятото, и през зимата, като превръща студения въздух в топъл и обратното. Нямаме условия за зимен тест в момента, но с охлаждането на въздуха помпата се справя чудесно. Така електрическа енергия се използва само за захранването на термопомпата. Това е много по-малко количество от необходимото за захранване на цялата климатроник система, каквато е технологията във всички останали електромобили.
Двигателната сила
Електромоторът на новия LEAF има мощност от 150 к.с. и цели 320 Nm въртящ момент. Фактът, че получавате цялата тази мощност мигновено, прави компактния електромобил много пъргав. Ускорява до 100 км/ч от място за 7.8 секунди, което е добра цифра за автомобил, който тежи 1600 кг. Аз останах много доволен от това ускорение, като дори за момент не усетих да ми липсва мощност в нормални пътни условия.
Повече за поведението на пътя и управлението
От самото потегляне се усеща динамичният дух на колата. Управлението е леко и приятно, воланът е директен, а и от Nissan са намалили оборотите му, необходими за пълно завиване, така че да получите по-голям ход с по-малко движение. Това се усеща и на практика и маневрирането с LEAF е много лесно.
Новият Nissan LEAF се справя еднакво добре както в градски, така и в извънградски условия. Особено впечатление прави поведението му при завиване. Батерията, за която ви споменах, сваля центъра на тежестта му много ниско. Ето защо в завоите остава стабилен на пътя, а маневри като изпреварванията се извършват много уверено.
По този начин автомобилът предразполага към не толкова икономично шофиране. Спортните нотки в движението се усещат и лесно можете да се отнесете в самото шофьорско изживяване вместо в пестенето на енергия. Окачването на автомобила също е настроено в този дух. Да, колата е много стабилна на пътя, но при неравности усещането е една идея по-твърдо. Някои биха сметнали това за некомфортно, за други би било плюс.
Не можах да се сдържа да не проверя как ще се държи автомобилът на неасфалтиран път и останах очарован. Дори извън пътя LEAF остана също толкова уверен и се справяше с неравности и камъни, без да се колебае.
След няколко минути в новия LEAF се чувствах все едно това е личният ми автомобил от години. Колата се приспособява лесно към средата, в която се движи, и еднакво интуитивно отговаря както на динамични команди, така и на желания за плавно движение. Свикнахме един с друг бързо и вярвам, че този характер на LEAF ще се хареса на огромна група потребители.
Режимите на движение
За да не се вглъбявате в пестенето на енергия, от Nissan са внедрили различни режими на движение. Когато сме в стандартен режим на движение “D”, можем да бутнем скоростния лост назад и това ще активира режим “B”. Този режим е идеален за регенерация на енергия при спускане по наклон надолу. Веднага усещам прилагането на спирачките, но и виждам как това се отразява на оставащите ми километри. Има ефект.
Присъства и ECO режим, който се активира само с един бутон. Той намалява ускорението на автомобила при натискане на педала за ускорение спрямо същата позиция на педала, когато ECO режимът не е активен. Това спомага за по-ниска консумация на енергия.
За интелигентните технологии
Освен с по-голям пробег тазгодишният LEAF се хвали с технологии за подпомагане на водача и автономно управление. Ще започна с тази, която веднага ми стана любима, а именно e-Pedal. Това е технология, която позволява да управлявате автомобила само с един педал - този на газта. Когато отнемете газта, автомобилът намалява сам скоростта. Ако вдигнете крака си от педала напълно, спирачките ще се активират и автомобилът съвсем скоро ще спре. Не е нужно да правите нищо друго. Дори да сте на наклонен път, LEAF ще остане на място, докато не натиснете педала на газта отново.
Разбира се, стандартният педал на спирачките може да бъде използван по всяко време, но това ще ви се налага само в инцидентни ситуации. Системата може да бъде изцяло изключена с натискането на един бутон. Въпросният бутон се намира на удобно място пред скоростния лост и ми е лесно да го използвам, за да изключа системата, когато се спускам по наклон надолу, без да подавам газ.
Ако някои от вас си мислят, че ще им трябват няколко часа или няколко дни, за да свикнат с този тип шофиране, аз залагам на няколко завоя. Системата е добре калибрирана и реагира страхотно. Кракът ви ще си почива и ще се движите плавно по пътя.
Гордостта на Nissan е ProPILOT. Това е интелигентна система за подпомагане на водача, която може да поддържа зададена скорост и да спазва дистанция с автомобила пред вас. Разбира се, когато колата отпред намали скоростта или спре напълно, LEAF прави същото, за да запази зададената дистанция. След това плавно ускорява отново до зададената скорост. Тази функция работи добре и прави пътуването още по-леко.
Системата също така следи пътната маркировка и може сама да регулира волана. Така ще останете винаги в центъра на платното и ще имате една досадна отговорност по-малко. Ако пътят завива леко, LEAF ще последва отклонението, отново сам. Отначало чувството воланът да се върти сам в ръцете ви е странно, но когато усетите колко плавно и уверено се извършват маневрите, ще се възползвате максимално от технологията. Е, ръцете ви все пак трябва да останат на волана. В противен случай автомобилът прави няколко предупреждения чрез приборния екран и ако не хванете волана отново, задейства аварийните светлини и спира напълно.
Важно уточнение е, че ProPILOT използва пътната маркировка за своята работа и ако тя не е ясна или нещо я закрива, системата не функционира нормално. Когато не може да засече пътна маркировка, ProPILOT използва автомобила пред нас, за да се води по него, въпреки че това според мен не е най-сигурният вариант. Ето защо тесните ни междуградски пътища не са идеалната среда за “пилота”, но на магистрала е безпогрешен. Имайте предвид, че системата за автономно завиване работи само при много плавни завои. Когато наближаваме по-остър завой, поемаме управлението на автомобила и завъртаме волана сами.
ProPILOT Park е системата, която позволява на автомобила да паркира сам. Има опции за паралелно, успоредно напред и успоредно паркиране назад. Избирам една от опциите предварително, след което колата започва да търси място. Ако не ни устройва намереното място или случайно сензорите не отчитат наличието на такова, само подаваме мигач и автомобилът предлага да започне паркиране на посочената страна.
Системата работи най-добре на паркинг с разчертани паркоместа или ако има други паркирани коли, които да използва като отправна точка. Справи се с тази работа при всички опити, добавяйки виртуално изображение от “птичи поглед“ на екрана ни, за да добием добра представа за заобикалящите ни обекти. Изображението се генерира от данни от камери и сензори и е реалистично.
Аз обаче реших да изпробвам системата и на място, където няма нито коли, нито маркировка. Чрез стрелки на централния сензорен екран избирам точно къде искам да се паркира колата, след което задържам бутона за автономно паркиране и LEAF започва маневрите. Имайте предвид, че ако срещне неравност ще се “откаже” и паркирането приключва. Като цяло системата работи добре и е много полезна в градски условия, защото извършва всички маневри, колкото и да са необходими, абсолютно сама, докато не приключи паркирането. Не е нужно да докосвате педалите или волана, а само да задържите един бутон.
Сред останалите системи за помощ на водача е асистентът за лентата на движение, който ви предупреждава, ако се движите върху маркировката. Ако сте се разсеяли, бързо ще върне вниманието ви на пътя със своя леко стряскащ сигнал. Присъстват интелигентни автоматични LED светлини, както и предупреждение за автомобил в сляпата ни зона. Тези системи не са сензация, налични са в много коли, но при LEAF са налични в стандартното оборудване. Да, базовата окомплектовка на модела е богата. От всички интелигентни технологии единствено системите ProPILOT и ProPILOT Park са допълнителни екстри.
Настройките на тези системи се извършват чрез менютата на приборния екран. Не мога да кажа, че навигирането из въпросните менюта е неангажиращо, така че не го опитвайте в движение. А и така или иначе направените промени влизат в сила само при спряло превозно средство, така че трябва да настроим всички системи по вкуса си и чак тогава да потеглим. Не съм почитател на “занимаването“ със странични дейности по време на шофиране, така че смятам този факт за положителен.
Екстериорен дизайн
На няколко пъти вече споменах спортния дух на новия LEAF. Вярвам, че и сами сте го усетили само чрез визията на автомобила.
Агресивната предница се разпознава с правоъгълните форми на светлините, подчертани от острата линия на дневните светлини. Бронята има изразителни и все пак плавни линии. Праговете и задната броня заимстват мотиви от много по-мощния братовчед на LEAF – Nissan GT-R. Хромирани елементи добавят изисканост, така че визията да се хареса на всеки вкус.
Цялостният екстериорен дизайн е насочен не само към визия, разбира се. Линиите спомагат за добра аеродинамика, следователно по-добра енергийна ефективност.
Интериор
Имайки предвид интериорния дизайн, спокойно бих казал, че LEAF вече е пълноценен семеен автомобил. Просторно е и има много място както отпред, така и отзад. Аз се чувствах добре и на двете позиции с немалко свободно пространство. Четири човека могат да се разполагат спокойно, а дори петима ще се сместят и пак ще се чувстват относително комфортно.
Позицията на водача е сравнително висока, което прави шофирането ненатоварващо, особено при по-продължително пътуване. Видимостта също е добра във всички посоки. Седалките са меки и удобни, за момент се почувствах като на креслото си вкъщи. В същото време държат тялото ми стабилно на място.
Намирам за недостатък това, че воланът се регулира само на височина, но не и на дълбочина. Самият волан иначе е удобен, скосен в долната част, което улеснява качването и слизането от автомобила. В интериора са използвани качествени материали и това си личи във всички детайли, от блестящата централна конзола до декоративните шевове. Приятни са на допир, а в по-високото ниво на оборудване се усеща дори луксозна обстановка. Препоръчвам белия кожен салон, който добавя на LEAF страхотен, изискан вид и прави интериора много по-зрял и отличаващ се. Любими са ми сините шевове, които са страхотен акцент върху кожата с напомняне за “еко” характера на возилото, което управляваме.
Компонентите на централната конзола са позиционирани около 7-инчов сензорен TFT екран, който възприема подадените команди много добре. Не е нужно силно натискане, но не е и прекалено чувствителен. От въпросния дисплей управлявате основни функции на автомобила, а също и автономното паркиране, за което вече говорихме. Там ще откриете и вградения софтуер за GPS навигация, който също е част от стандартното оборудване на LEAF. Разбира се, сензорният екран служи и за управление на аудио системата и източниците на музикално оформление. Инсталирана е аудио система от Bose, която не е изключение от качествените продукти на марката и възпроизвежда чист и приятен звук.
Една от другите изненади за мен беше големият багажник. Отделението за багаж е с обем 435 литра. За мнозина от вас тази цифра не дава реална представа, но потвърждавам, че това е голям обем за компактен хечбек. Има много място, багажният отсек е дълбок, а и без професионални термини ще кажа, че по време на тестовете трима души поместихме багажа си и все още имаше доста свободно място.
Мобилните технологии
Разбира се, новият LEAF поддържа Apple CarPlay и Android Auto, но ще трябва да почакаме още, докато технологията на Google е официално налична за българския пазар (макар и да може да се използва чрез APK). Дотогава можем да се задоволим с NissanConnectEV. Това е мобилно приложение, налично и за Android, и за iOS. С него можем да командваме основните функции на нашия LEAF.
Можете да стартирате зареждане или да го спрете, стига автомобилът да е свързан с електрическата мрежа. Когато сутрин колата все още се зарежда, можете отдалечено да стартирате климатроник системата. Така няма да изразходвате енергия, която ви е необходима за движение, а и ще се качите в подготвено за вашия комфорт купе. Можете и да локализирате автомобила си във всяка точка на света. Разбира се, и двамата трябва да имате връзка с интернет. В LEAF това става чрез SIM карта и, разбира се, мобилен оператор.
Цената
Сумата, с която ще трябва да се разделите, за да се сдобиете с базова конфигурация на новия LEAF, е 69 900 лева с ДДС. В зависимост от нивото на оборудване цените на модела достигат до 79 000 лева. Ако вземем предвид изживяването, което предлага автомобилът, самото му поведение на пътя и ефективността му, смятам, че цената отговаря добре на това. Nissan LEAF е позициониран добре в ценовия диапазон на пазара на електрически коли и има всички “оръжия”, за да заслужи подобни суми.
Бъдещето на LEAF
Замисляли ли сте се какво означава абревиатурата LEAF? От Nissan гордо споделят, че името на известния им електромобил означава водещ, екологичен, достъпен, семеен автомобил (от англ. Leading, Environmental-friendly, Affordable, Family-car). Отначало звучи като поредната маркетингова стратегия за привличане на внимание, но замислете се. Определено е водещ, като години наред е най-продаваният електромобил. Нулеви емисии е равно на “екологичен”. И е достъпен за подобен автомобил, макар и да звучи странно. Има и по-евтини автомобили, но в своя клас LEAF е на много добра позиция от гледна точка на съотношение цена-качество. И ако досега нещо не му е достигало, дали в управление, или в комфорт, то второто поколение на модела има всички качества на един пъргав семеен автомобил.
Не е широко разпространена информация, че Nissan започва производство на електромобили още през 1947 година. Моделът Tama е бил използван до началото на 50-те години най-вече за такси. Това не е толкова важно, колкото това, че дългогодишният опит и традициите в дадена област водят до добри резултати.
Новият Nissan LEAF 2018 е по-добър и е готов да покорява нови върхове. В Европа вече има над 13 000 поръчки за този модел, което е по една на всеки 10 минути, обясниха от Nissan по време на тест драйва. Несъмнено новото бижу на компанията смята да остане най-продаваната кола в сегмента си. Успя ли вече да заинтригува и вас?