Днес има много ентусиазъм относно самоуправляващите се коли. Но от времето на първите демонстрации са изминали почти двадесет години (и са изхарчени около 100 милиарда долара), а технологията все още я няма. Всъщност тя може да е доста по-далеч от това да бъде напълно и безопасно автономна, отколкото ни карат да вярваме.

„Трудно ще намерите друга индустрия, която е инвестирала толкова много долари в научноизследователска и развойна дейност и е постигнала толкова малко“, каза пионерът на автономното шофиране Антъни Левандовски в ново интервю за Bloomberg.

Като съосновател на отдела за автономно шофиране на Google Левандовски е признат от колегите си за един от ключовите инженери, които издигнаха индустрията. Но през последните години той се превърна в персона нон грата благодарение на пагубен съдебен процес, който на практика сложи край на кариерата му. И той не греши. Въпреки смайващите суми, похарчени за разработка през последното десетилетие – да не говорим за почти комично ентусиазираната подкрепа на изпълнителния директор на Tesla Илон Мъск, – интернет все още често се ужасява от клипове на технологиите, които се объркват, аварират или са изправени пред ново разследване от правителството.

Проблемът? Индустрията все още представлява малко повече от куп прославени технологични демонстрации, според Левандовски.

„Това е илюзия“, каза той пред Bloomberg.

В демонстрациите виждате това, което създателите искат да видите, и те контролират неща, които биха предпочели да не виждате. За да изглежда всичко като високотехнологично, мониторите ще показват какво автомобилите регистрират в камерата, мигащи със символи и многоъгълници, за да покажат, че превозното средство има известна представа за заобикалящата го среда. Това, което демонстрациите няма да ви покажат, е смешно банален и дългогодишен проблем за технологиите: страховитият ляв завой или „незащитен ляв завой“, както индустрията обича да го нарича. По принцип елементарният ход на бързо завиване наляво през трафика, когато няма светофар, за да го улесни, се оказва неимоверно труден за колите с изкуствен интелект.

Един забележителен инцидент, цитиран от Bloomberg, е, когато Cruise LLC, дъщерно дружество на General Motors, изтегли и актуализира софтуера на всичките си самоуправляващи се автомобили през септември, след като една от тях не успя да направи правилно ляв завой и катастрофира, ранявайки двама.

С изкуствен интелект – особено такъв, който трябва да управлява двутонно превозно средство – не можете със сигурност да кажете, че тъй като един път е карал добре, така ще бъде и в бъдеще. За хората, които са прекарали години в израстване във физическия свят с цялата му структура и хаос, леките промени в околната среда са норма. През повечето време ние едва ги регистрираме съзнателно и вместо това инстинктивно знаем дали да ги приемем или игнорираме.

За AI лека промяна може да бъде катастрофална. В края на краищата как трябва да знае какъв е подходящият отговор на лека или внезапна промяна, когато не разбира всичко, което гледа? Как ще се справи, когато е облачно, когато има животни, които се движат по ръба на пътя, или когато безобидни птици се спускат на асфалта отпред и има трафик отзад?

„Защо се движим наоколо, тестваме технологии и създаваме допълнителни рискове, без всъщност да доставяме нещо ценно?“ – попита в интервюто Левандовски.

Разбира се, ако някой ще има хващания срещу сферата на самоуправляващите се автомобили, това ще бъде Левандовски.

Някои го смятат за родоначалник на индустрията с неговата демонстрация през 2008 г. на самоуправляваща се кола, доставяща пица из град Сан Франциско, макар и с полицейски ескорт. Тази каскада показа на света на бизнеса, че технологията не е само празна мечта, което в крайна сметка доведе до съосноваването през 2009 г. на програмата за самостоятелно шофиране на Google, която днес е известна като Waymo. Почти цялата индустрия се основава на предпоставката, че самоуправляващите се коли ще направят нашите пътища по-безопасни и че хората са лоши шофьори. Но както посочва той, по отношение на това доколко можем да възприемаме средата интуитивно спрямо това, което AI може, хората са наистина добри шофьори.

Снимка: Unsplash

Виж още: Новото аеротакси на Wisk Aero вози четирима и лети само