С началото на всеки сезон болидите на Формула 1 внасят промяна в надпреварата. Тази година особено внимание се обърна на аеродинамичния подход, който за последно бе използван в състезанията от края на 70-те и началото на 80-те, преди да бъде забранен от съображения за безопасност. Но възникна един доста сериозен проблем - състоянието, при което колите осцилират вертикално с доста висока честота, докато се движат с висока скорост, което води до силно разтърсване на водача. При това явление въздухът, който се движи под болид от Формула 1, се разширява, докато достига задната част на автомобила. Колкото по-бърза е колата, толкова повече притискаща сила се генерира чрез това разширение, докато в определен момент въздушният поток се отделя от повърхността и спира. Това незабавно изтрива цялата притискаща сила и без този ефект да засмуква колата на земята, тя се повдига нагоре върху окачването си.

Проблемът е, че след това колата се връща в състояние, при което въздушният поток се прикрепя отново и така се засмуква обратно на земята, скоростите се повишават, а след това въздушният поток спира и колата скача отново. Когато това се случи, водачът започва да “подскача” нагоре-надолу.

Асоциацията на пилотите от Гран При многократно е обръщала внимание на важността на този феномен и свързания с него потенциален риск за здравето. Миналата седмица Международната федерация по автомобили обяви, че има план за действие.

FIA издаде техническа директива TD039, която дава на екипите представа как организацията планира да се справи с проблема. Един от начините за намаляване на ефекта ще бъде да се обърне по-голямо внимание на така популярната плоча за обиране на искри, която трябва да бъде с определени стойности в края на състезанието, защото в противен случай отборът ще бъде дисквалифициран. Тя също е показател за това, колко близо до земята е автомобила, ето защо FIA ще излезе с метрика, базирана на вертикално ускорение, за приемливи стойности на показателя.

Според немското издание Auto Motor und Sport границата на осцилация ще бъде определена след трите безплатни тренировки на уикенда на Гран При. Отборите ще трябва да пробягат три последователни обиколки, без да използват системата за намаляване на съпротивлението, за да генерират изходна линия, а FIA ще контролира екипите, за да гарантира, че никой не се състезава с неконкурентно бавно темпо, за да избегне явлението. След това FIA ще определи безопасна настройка за височината на возене на всяка кола, скоростта на пружините, настройките на амортисьорите и аеропрофила. Те не могат да бъдат променяни освен за повишаване на височината на возене още по-високо или за промяна на налягането в гумите или други настройки, необходими за справяне с времето или охлаждането. И ако даден отбор не може да достигне лимита на FIA, FIA може да им нареди да увеличат височината на возене с незначителни 10 мм. Техническата директива се прилага от Гран При на Канада този уикенд.

Снимки: Unsplash

Виж още: Скоростна надпревара: Себастиан Фетел преследва крадци чрез приложение на Apple