На търг на RM Sotheby's в Калифорния за 1.9 млн. долара бе продаден един изпочупен, разкъсан и изгорял метален корпус, който преди десетилетия е бил състезателен автомобил на Ferrari.

Въпреки че това може да е изненадващо, инвестицията не е чак толкова ужасна, колкото изглежда, особено ако купувачът търси нещо повече от пари като състезателна история, а за новия собственик това е шанс за собствена слава.

Това Ferrari Mondial Spider Series I от 1954 г., един от едва 13-те произведени автомобила, не е един от легендарните модели на Ferrari с V12, а е с напълно различен дизайн. Четирицилиндровият автомобил е бил предназначен за шофиране по криволичещи писти с много завои и малко прави, където е бил желан по-малък и по-лек двигател.

Ferrari печели световните шампионати през 1952 и 1953 г. с автомобили с този дизайн, откъдето идва и името му Mondial, или "Свят".

Известен с номера на шасито си 0406 MD, той първоначално е построен с каросерия от известната италианска дизайнерска фирма Pinin Farina. (По-късно името на фирмата ще бъде променено на Pininfarina.) През 1954 г. автомобилът е управляван от Франко Кортезе, същия човек, който години по-рано е управлявал Ferrari и е постигнал първата състезателна победа на марката.

Както при много ретро състезателни автомобили, и този е имал сложен живот. Около година след построяването му фирмата Scaglietti му поставя друга каросерия, преди да бъде изпратен в САЩ през 1958 г.

В някакъв момент в края на 50-те или началото на 60-те години Mondial е разбит и изгорял, не непременно по едно и също време. Десетилетия по-късно подробностите са неясни. По това време оригиналният му двигател също е заменен.

Автомобилът е купен от колекционера на Ferrari Уолтър Медлин през 1978 г. и е прекарал последните 45 години в сегашното си състояние на склад.

Най-скъпото Ferrari, продавано някога на търг, е Ferrari 250 GTO от 1962 г., което също беше предложено на търг в RM Sotheby's. То беше продадено там през 2018 г. за 48.4 млн. долара.

"Ferrari Mondial Spider в добро състояние може да се продаде за малко над 2 млн. долара", казва Брайън Раболд, вицепрезидент по автомобилната информация в Hagerty - компания, която следи отблизо стойността на колекционерските автомобили. През последните години някои от тях се продават за до 5 млн. долара.

Възстановяването на външния вид на автомобила преди катастрофата и превръщането му в годен за шофиране може да отнеме 1 милион долара, така че новият собственик би могъл поне да се изравни с тази обща инвестиция. Но печеленето на пари не е основната причина, поради която някой би искал да купи подобен автомобил.

"Продажната цена не оставя много място за финансови печалби, но за новия собственик по-голямото възнаграждение може да бъде в това да върне този исторически автомобил в състояние като нов и отново да го покаже на признателните ентусиасти", казва Раболд в имейл.

Цената включва комисионата на аукционната къща RM, а името на купувача не се съобщава.

Снимка: Unsplash

Виж още: Ferrari от легендарния рейсър Out Run се продава на търг, ако имате спестени 2 милиона долара