Новините за въздушни таксита принципно идват от други континенти, но се оказва, че дори по-предпазливата Европа може да даде зелена светлина на този тип услуга.  
Нидерландският авиационен стартъп ELECTRON Aviation сключи споразумение с летище Твенте, което е следващият етап от плановете му за стартиране на услуга за полети на къси разстояния с нулеви емисии от 2027 г.  
Планираният от стартъпа флот от електрически въздушни таксита ще превозва до четирима пътници едновременно до различни европейски градове в радиус от 500 км от летището.  
"За да сме наясно, това ще ви отведе до Берлин, Лондон или Париж за по-малко от 2 часа", казва Йозеф Морис, главен изпълнителен директор и съосновател на ELECTRON.  
Самолетът Electron5 на стартъпа, който все още е във фаза на прототип, ще лети със скорост около 300 км/ч и максимален пробег от 750 км с едно зареждане. Като се стреми към по-малки самолети, компанията се надява да изгради своя флот с бързи темпове. 
"За да прелетим значими разстояния в рамките на това десетилетие, трябваше да направим компромис с размера на самолета, ограничавайки се до пет места. Което, ако се замислите, е идеалният размер за нашия бизнес модел при поискване", казва Морис. 


Стартъпът планира да предостави бърза и лесна услуга, подобна на Uber при самолетите, като предложи по-бърз и по-екологичен начин за пътуване между големите европейски центрове. Самолетът се нуждае от 800 м летателна площадка, за да излети, което означава, че може да стартира от повечето редовни летища, заявиха от стартъпа. 
По-рано Йозеф беше цитиран да казва, че пътуване на 400 км с едно от неговите въздушни таксита ще ви струва около 225 евро. В съобщение за пресата обаче главният изпълнителен директор заяви, че "ниските експлоатационни разходи" на самолета (в сравнение с други алтернативи с ниски емисии като водорода) в крайна сметка ще позволят на стартъпа да "достигне или надмине" цената на самолетен билет за икономична класа.  
Стартъпът е част от Electric Flying Connection (EFC), нидерландски консорциум от компании, който наскоро подаде заявление за финансиране до Нидерландския фонд за растеж с цел разширяване на полетите на батерии в страната.  
Ян Шуринг, главен изпълнителен директор на летище Твенте, което се присъедини към консорциума тази година, заяви, че търсенето на подобрена свързаност в региона е голямо, както в рамките на Нидерландия, така и за трансгранични пътувания до Германия, Франция и Обединеното кралство.   
Привличайки ELECTRON aviation като втори оператор, летище Твенте се стреми да се позиционира като предпочитано летище за стартиращите компании за електрически въздушни таксита, които искат да стартират услугите си в страната.  
ELECTRON подписа подобно споразумение и с летище Гронинген през 2021 г. и планира да пусне в експлоатация флотилия от електрически самолети с батерии и нулеви емисии на двете летища през 2027 г. 

Снимки: ELECTRON

Виж още: Колите без шофьори причиняват все повече проблеми с трафика в Сан Франциско