Летящите автомобили може би най-накрая наистина ще се появят на хоризонта.

Всеки, който е гледал "Блейд Рънър" или "Семейство Джетсън", знае, че не може да има "бъдеще" без летящи коли, но въпреки надеждите на много хора тези летящи лични транспортни средства винаги са изглеждали една крачка пред настоящето. Сега една компания излиза с твърдението, че притежава ключа за превръщането на тези фантастични летателни машини в реалност, и в основата му е доказана от НАСА система за задвижване, която не позволява идеята да бъде отхвърлена толкова лесно.

Компанията Applied eVTOL Concepts представи тази седмица своя план за Epiphany Transporter - превозно средство с вертикално излитане и кацане (VTOL), което според компанията може да развие максимална скорост от 258 км/ч, но генерира по-малко от 55 децибела шум на височина 15 метра, което е някъде между силата на постоянния дъжд (50 dB) и нормалния човешки разговор (60 dB).

Тайната изглежда се крие във въздуховодите, разположени отстрани и отзад на транспортера Epiphany, за които изследователите от изследователския център "Еймс" на НАСА откриха през 2002 г., че произвеждат значително количество тяга - физическата сила, която задвижва реактивните двигатели и хеликоптерите.

Каналната конструкция има и допълнителното предимство, че екранира въртящите се лопатки вътре в канала, които генерират тягата, а Роб Булага, инженер по проекта за Epiphany Transporter в Applied eVTOL Concepts, е съавтор на оригиналния документ. Дизайнът е усъвършенстван през двете десетилетия, откакто е тестван за първи път в Еймс, и основателят на Applied eVTOL Concepts Майкъл Мошие смята, че са усъвършенствали технологията значително след първоначалното доказване на концепцията в аеродинамичния тунел на НАСА.

"Имаме всички основания да вярваме в способността на нашите патентовани, изпитани в практиката двигатели и водещата конструкция на превозното средство да се представят по време на полет според очакванията", казва в изявление Мошие, който е и главен изпълнителен директор и водещ дизайнер на компанията.

Летателният апарат е предназначен за двама пътници и техния багаж. Компанията твърди, че Epiphany е с размерите на Tesla Model S и че може да се побере в типичния гараж за една кола.

Разбира се, това, че въздуховодният двигател на компанията е бил успешен в аеродинамичен тунел, не означава, че всеки момент ще имаме летящи автомобили. През годините са се появили и изчезнали много компании за VTOL, а сред тях със сигурност е имало и инженери от НАСА.

Все пак работата по доказан проект като основа винаги е добра инженерна практика, така че може би това все пак ще се окаже истинска работа най-накрая.

Снимка: Applied eVTOL Concepts

Виж още: 16 полезни хакa за умния ви телевизор, за които не подозирате