Едно от най-зрелищните и интересни състезания и спортни събития като цяло винаги е било Formula 1. И точно когато се чудим как е възможно тези свръхлеки машини да “летят“ толкова прецизно покрай стените с над 300 км/ч, организаторите и отборите ни изненадват с нещо ново, което да направи този празник на бензина и гумите още по-завладяващ. Сезон 2018 на Formula 1 е в разгара си, битката на върха на класирането е въпрос на няколко точки, а рекорди се поставят почти всеки уикенд.
Отборите на Ferrari и Mercedes изглеждат недостижими, също както и топ пилотите им – съответно Себастиан Фетел и Люис Хамилтън. Даниел Рикардо и неговият Red Bull не изостават много и показват сериозни амбиции. Кой обаче ще задържи по-високо ниво? И ако оставим лидерите настрана, изравнените сили в средата на класирането правят битката там още по-интересна.
Сезон 2019 на Formula 1 ще бъде номер 73 от началото на шампионата, а част от него ще бъде и официално състезание номер 1000. Един юбилей, който е добър повод за въвеждането на най-добрите коли, създавани някога. Докато най-значимите нововъведения за сезон 2018 бяха с цел сигурност и безопасност, през 2019 година ни очакват по-динамични коли, повече изпреварвания и по-бързи завои. Възможно ли е това изобщо? О, да!
Предстоящите промени в правилата
Едно от най-важните неща, които спират пилотите да взимат максимума от автомобилите в продължение на цяло състезание, е недостигът на гориво. Много често в определен етап от състезанията пилотите “връщат газта“, за да успеят да завършат изобщо. Това е така, защото в момента Международната автомобилна федерация (FIA) позволява в автомобилите да има до 105 кг гориво. Понеже това се оказва недостатъчно за “по-жадните“ двигатели, FIA е взела решение да увеличи лимита с 5 кг до 110. Така пилотите ще могат да натискат автомобилите до лимита през цялото време, без да обръщат толкова внимание на икономията на гориво. Започваме добре, нали?
В тази връзка хвърлете поглед на 10-те най-драматични последни обиколки тук:
Докато говорим за тегло, има добри новини за по-тежките участници. През настоящия сезон минималното тегло на автомобилите е 734 кг, включително теглото на пилота. Така по-леките пилоти могат да използват добавки до достигане на минималното допустимо тегло и да ги разполагат из автомобила по оптимален начин за по-добър баланс. От следващия сезон теглото на автомобила ще се регулира отделно от това на пилота. Минималното тегло за участник ще е 80 кг. Ако той тежи по-малко, пак ще се използват тежести за добавка, но те ще се разполагат на пилотското място. Така мъжете, които тежат по-малко, няма да имат предимство пред по-тежките пилоти като Нико Хюлкенберг от Renault например. Това означава, че отборите и пилотите ще са с още по-изравнени сили.
Не исках да кажа, че няма да има още новости, свързани с безопасността. От следващата година пилотите ще носят биометрични ръкавици, които ще съхраняват данни за пулс, ниво на кислород в кръвта и други благодарение на сензори, вплетени в материята. Така при катастрофа медицинският екип ще получи важна информация за състоянието на пилота и жизнените му показатели преди и след сблъсъка.
Новостите в автомобилите
Аеродинамичните елементи ще бъдат опростени с цел по-близко съревноваване и повече изпреварвания. Крилото в предната част на автомобила ще бъде по-широко с 20 сантиметра и вече ще се разполага на широчина от 2 метра. Дължината и височината на тази част от колата също ще бъдат увеличени съответно с 25 и 20 милиметра. Освен това горните елементи на крилото ще бъдат елиминирани. Това ще намали драстично ефекта от въздушния поток, от който колите страдат, когато следват друг автомобил. Така пилотите ще могат да се движат по-близо до този, когото преследват, без да страдат от турбуленция, а изпреварванията ще бъдат още по-зрелищни.
Аеродинамичните канали при спирачните апарати ще бъдат забранени. Те също имат функция да насочват въздушния поток извън тялото на автомобила, което афектира колите отзад. Страничните крила, които се намират зад предните колела, ще бъдат удължени с 10 сантиметра, за да бъдат по-малко чувствителни към потока, който идва от предната кола. Ще бъдат и с 15 сантиметра по-ниски, за да не насочват толкова мощно въздух назад.
И накрая да поговорим за задното крило. Т.нар. DRS, или система за редуциране на челното съпротивление, е част от задното крило, която пилотите могат да отворят, когато са близо до предния автомобил. По този начин изпреварването става по-бързо. Сега отварянето на DRS ще бъде увеличено от 65 на 85 мм. Цялото задно крило също ще стане 1050 мм вместо сегашните 950. Както се досещате, автомобилите ще станат по-ефективни на по-кратки прави, а в завоите ще имат по-голяма сила на притискане към земята.
Самите промени можете да видите нагледно в следното видео:
За промените в отборите и евентуалните такива
Съвсем скоро стана ясно, че отборът, който произвежда таланти, Red Bull Racing, ще смени производителя на своите двигатели. От 12 години насам машините на Red Bull се задвижват от двигатели на Renault. Да, французите са добри в това, което правят, и отборът на “червения бик“ има десетки победи с тях, но така и не успява да достигне моментното ниво на Mercedes и Ferrari. Дали това е причината или нещо друго, няма голямо значение, но е факт, че от 2019 година отборът ще използва двигатели на Honda. Така Red Bull Racing и братският отбор Scuderia Toro Rosso ще използват еднакви мотори, докато Renault ще продължи участието си като конструктор чрез собствения си отбор, Renault Sport F1 Team, както и този на McLaren.
Като споменах McLaren, един от пилотите на отбора е известният Фернандо Алонсо. Двукратният световен шампион е в топ форма, но недостатъчно високото темпо на неговия McLaren го спира от битка за челните позиции. Ето защо и неговото име се спряга за някой от водещите отбори.
Себастиан Фетел, който е 4-кратен световен шампион във Formula 1, все още не е печелил титлата с настоящия си отбор – Scuderia Ferrari. Всичките му четири шампионатни отличия са с Red Bull. Дали ще успее да спечели световната титла с Ferrari този сезон? Въпрос на време е да разберем. Дори да не успее през 2018 година, ще има шанс да го направи още следващия сезон, защото вече има подписан договор с италианския тим за 2019 година. Младият талант и син на бившия пилот Йос Верстапен, Макс Верстапен, също ще остане в настоящия си отбор – Red Bull Racing.
Другият 4-кратен шампион и основен конкурент на Фетел, Люис Хамилтън, няма договор за следващия сезон. Хамилтън е в отлични отношения с ръководството на настоящия си отбор, Mercedes, а и двете страни твърдят, че искат да продължат да работят заедно. И въпреки че се заговори за преподписване още преди началото на настоящия сезон, месеци по-късно талантливият англичанин все още не е сложил подписа си.
Директорът на отбора, Тото Волф, твърди, че страните не бързат излишно да сключват сделка, която ще се случи така или иначе. Според слуховете обаче двете страни не могат да се разберат за финансовото изражение на договора.
Като че ли най-голям интерес предизвиква бъдещето на Даниел Рикардо. Пилотът на Red Bull показва впечатляващи резултати през този сезон и според мнозина е въпрос на време да се присъедини към някой от водещите отбори. Дали това ще е Ferrari или Mercedes, за момента можем само да гадаем. И ако Рикардо стане част от Mercedes, какво ще е бъдещето на Валтери Ботас, съотборника на Хамилтън в немския отбор? Спонсорите му не отричат дори преминаване във Ferrari, ако Кими Райконен не преподпише с италианците или се пенсионира, както се очаква.
На теория, ако Рикардо напусне Red Bull, най-вероятно отдаденият под наем в Renault Карлос Сайнц ще се завърне при “червения бик“. Това от своя страна ще остави вакантно място във френския тим. Възможно ли е Рикиардо да го заеме? Въпреки че рискът е голям, французите вървят само нагоре от завръщането си във Formula 1 преди две години. Разбира се, че Дани Рикардо може и да реши да остане в Red Bull, а с тези впечатляващи резултати и две победи в първите шест състезания от сезона английският тим няма да му откаже. Любопитният въпрос, накъде ще поеме талантливият австралиец, чака своя отговор.
Проектът за нови двигатели от 2021 година
Гореописаното е малка част от това, което се случва във Formula 1 ежедневно, но дори то е достатъчно, за да задържи интереса ни. Ако все пак ви е нужно нещо още по-голямо, изчакайте до 2021 година. Ръководството на шампионата планира да направи двигателите по-евтини, а в същото време по-вълнуващи. Пълни спецификации и конкретни правила няма да бъдат обявени поне до края на тази година, за да може конструкторите да продължат да работят по настоящите технологии за двигатели поне до края на сезон 2018.
FIA планира да запази 1.6-литровите турбинирани V6 хибридни мотори, но те да работят с 3000 оборота в минута по-бързо. Това ще направи звука им доста по-внушителен. Ще бъде премахнат MGU-H модулът, което е частта, свързана с турбокомпресора и отговорна да му дава енергия за завъртане при по-ниски обороти. Частта работи и в обратната насока – да регенерира енергия от турбото, да я съхранява и да я използва впоследствие. Така ще остане само MGU-K модулът, който ще бъде направен по-мощен. Освен това пилотите ще могат да активират допълнителната мощност ръчно. Тази част върши същата работа като MGU-H, но е свързана с коляновия вал и директно със задните колела. Ето още един начин колите да станат по-прости и по-евтини, а и по-ефективни.
FIA обяви, че заедно с ръководството на Formula 1 и отделните отбори и производители ще работят за доброто бъдеще на моторните спортове. Водещите лица в организацията споделиха, че са слушали внимателно какво мислят феновете за бъдещето на спорта. Основна цел е и самите фенове да разбират по-лесно технологиите, вложени в колите.
Само след две-три години ще имаме по-прости, по-бързи, по-стабилни и по-шумни автомобили. И освен че това е вълнуващо и интересно, тези технологии ще са близки до тези за колите, движещи се по пътищата. А така разработките на замесените в спорта ще имат голямо значение и за масовата продукция.
Стратегията Formula 1
Необятният свят на Formula 1 не може да бъде побран в една статия, но се надявам, че съм събудил вашия интерес към спорта. Всеки, който има интерес към автомобили и състезания, не може да остане безразличен пред тези футуристични машини с двигатели, работещи с близо 20 000 об./мин. Дори и да не сте с кръв с високо октаново число, трябва да отдадете заслуженото на стратегията, която влагат отборите. На какво да обърнат внимание, кога да атакуват? Какви гуми да използват, дали да са по-меки, които се износват по-бързо, или по-твърди, които са по-бавни, но ще издържат по-дълго в течение на състезанието? Кога да извикат пилотите в бокса и как да използват поведението на другите отбори в своя полза?
Десетки топ специалисти в различни области работят в една насока, заедно, като екип. А резултатите, които постигат всеки сезон, дори всеки месец и всеки ден, са повече от впечатляващи. Можете да бъдете част от това зрелище и да се наслаждавате на работата на отборите почти всеки уикенд от различна точка на земното кълбо. Кой би пропуснал такава емоция?