Нивото на шума е сред основните фактори, които влияят на комфорта при шофиране. С нарастването на популярността на електрическите автомобили, които са много тихи, все повече шофьори се интересуват от шума на гумите. Външният шум при търкаляне на гумите и вътрешният шум са различни неща, но можете да намалите и двете, като поддържате гумите си в добро състояние. Nokian Tyres отделя специално внимание на аспектите, свързани с шума, при своята изследователска и развойна дейност.
Тъй като потребителите обикновено купуват нови гуми, е трудно да се определи коя от наличните възможности ще бъде най-тиха конкретно за техния автомобил. Шумът на гумите се влияе от няколко фактора, като модела и типа на превозното средство, джантите, каучуковата смес, пътната настилка, скоростта на шофиране и дори метеорологичните условия. Има разлики дори и при много подобни автомобили, което прави точното сравнение възможно само в ситуации, в които еднакъв автомобил се използва при идентични условия.
Могат да се изведат обаче някои по-общи наблюдения. Колкото по-мека е каучуковата смес например, толкова по-вероятно е да се намали звукът. Високопрофилните гуми също са по-удобни и тихи в сравнение с нископрофилните си алтернативи.
Летните и зимните гуми са снабдени с европейски етикет за гуми на ЕС, който показва нивото на шума. Този етикет обаче се отнася единствено за външния шум при търкаляне. Външният шум при търкаляне и вътрешният шум в купето могат дори да бъдат напълно противоположни и намаляването на единия дори да води до увеличаване на другия.
ВИЖ ОЩЕ: Гумите на бъдещето трябва да са по-безопасни
„Това, което чувате вътре в купето на автомобила, е комбинация от много неща. Шумът на гумите произтича от контакта на гумите с пътя: грапавостта кара гумата да вибрира, докато се търкаля по настилката. От там вибрацията изминава голямо разстояние - по гумата, джантата и останалите елементи на превозното средство, навлизайки в купето, където част от тези вибрации се превръщат в звук, доловим от човешкото ухо“, казва Хану Онела, старши инженер „Разработки“ в Nokian Tyres.
Тестовете изискват измервателни уреди и човешки уши
Досега Nokian Tyres извършваше тестове за ниво на шум на гумите на пистата си, разположена в град Нокия, Финландия. Новият тестови център в Санта Крус де ла Сарса, Испания, разполага с 1.9-километрова писта „комфортен път“, която предлага още по-добри условия за тестване от преди. Съоръжението в Испания позволява тестване на гуми на различен тип асфалт и неравни пътища, както и пресичане на калдъръмени улици.
„Измервателните уреди не ни показват всичко, което ни е нужно да знаем, така че в допълнение правим и субективни тестове, базирани на човешка преценка. Важно е да разберем дали шумът е обезпокоителен за потребителя, дори и измервателните уреди да не го отчитат“, пояснява Хану Онела.
Дизайнът на гумата винаги означава да се намери възможно най-добрият компромис. Промяна на една характеристика ще промени и другите по някакъв начин. Безопасността е приоритет номер едно, но специалистите, които разработват гумите, се опитват да прецизират и други характеристики, за възможно най-добър резултат.
„Продуктите за различните пазари наблягат на различни характеристики. Зимните гуми за Централна и Източна Европа са по-тихи от летните. Въпреки че скандинавските зимни гуми са най-тихи поради още по-дебелия протектор и по-мека каучукова смес, отколкото тези, използвани при гумите за други пазари. Характеристиките за вътрешния шум се подчертават, когато автомобилът се използва при скорост от около 50-100 км/ч“, казва казва Оли Сепала, ръководител на научноизследователската и развойна дейност в Nokian Tyres.
Равномерното износване намалява шума на гумите
Тъй като сезонът за смяна на гумите е пред нас, шофьорите трябва да имат предвид, че смяната на гумите ни прави по-чувствителни към шума. Старите гуми имат по-малка дълбочина на протектора, което създава различен звуков фон от новите гуми със силно изразените си шарки на протектора.
Водачите до известна степен могат да повлияят на шума на гумите. Първо, трябва да се уверите, че автомобилът ви и гумите, които ползвате, са наред. Например, ако геометрията на окачването ви не е в рамките на посочените от производителя стойности, това може да доведе до неправилни ъгли на завиване, гумите ще се износват неравномерно и по този начин ще създават допълнителен шум. Дори ако колелата ви са правилно подравнени, е препоръчително да сменяте местата на предните и задните гуми, за да се износват възможно най-равномерно.
Регулирането на налягането на гумите също така се отразява на шума. Можете сами да направите проверка, като експериментирате с различно ниво на налягане, което все пак е в допустимия диапазон за вашия автомобил: ако видите два коловоза на пътя, опитайте да минете успоредно на тях за по-комфортно звуково преживяване.
Снимки: Nokian Tyres