Тази седмица федералните следователи по безопасността в САЩ започнаха ново разследване, насочено към електромобилите на Tesla. Това е 14-ото разследване на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата и едно от няколкото, които са открити в момента. Този път на прицел е изключително спорната функция за „пълно самоуправление“ на автомобилния производител - регулаторът твърди, че вече има четири доклада за Tesla, използващи FSD, които са катастрофирали, след като системата, използваща само камерата, се е сблъскала с мъгла, слънчеви отблясъци или прах във въздуха.
От четирите катастрофи, предизвикали това разследване, една е причинила смъртта на пешеходец, когато Model Y се е блъснал в него в Римрок, щата Аризона, през ноември 2023 г.
Регулаторът има постоянна обща заповед, която изисква да бъде информиран, ако автомобил катастрофира, докато работи при частична или пълна автоматизация. Напълно автоматизирани или автономни означава, че автомобилите могат да бъдат наречени „действително самоуправляващи се“, като например Waymos и Zooxes, които задръстват улиците на Сан Франциско. Оборудвани с десетки външни сензори, тези четириколесни изпитателни автомобили се движат наоколо - в повечето случаи без пътници - и събират данни, с които по-късно да се обучават, без човешки надзор. (Това е известно също като автоматизация от ниво 4.)
Но системите, с които се оборудват автомобилите за масовия потребител, са много по-неусъвършенствани. Понякога наричани „ниво 2+“, тези системи (сред които са Tesla Autopilot, Tesla FSD, Super Cruise на GM, BMW Highway Assistant и Ford BlueCruise) са частично автоматизирани, а не автономни. Те управляват, ускоряват и спират вместо водача и дори могат да сменят лентата без изрична инструкция, но човекът зад волана винаги трябва да командва, дори ако автомобилът работи в режим свободни ръце.
Разследването има за цел да определи способността на FSD да „открива и реагира по подходящ начин при условия на намалена видимост на пътя“. За разлика от почти всяка друга система, внедрена на пътя, Tesla избира да разчита само на камери и не разполага със стереоскопична настройка, а вместо това има широкоъгълен основен и тесноъгълен сензор, насочен напред. А стотици хиляди по-стари Tesla коли имат по-слабо развит хардуер, но все още могат да използват FSD.
Органът също така ще определи дали има други катастрофи с ниска видимост, подобни на четирите, за които вече знае, както и актуализации или настройки на системата от Tesla, „по-специално времето, целта и възможностите на всички такива актуализации, както и оценката на Tesla за тяхното въздействие върху безопасността“.
Залогът за Tesla е голям. Ако регулаторът установи, че стратегията на компанията за използване само на камери не е в състояние да изпълни обещанията, давани многократно от главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, тя може да принуди автомобилния производител да извърши изтегляне. Това би могло да доведе до необходимост от преоборудване на автомобилите с нов хардуер с големи разходи или да се наложи деактивиране на FSD, което ще лиши Tesla от критичен източник на приходи и може би дори ще принуди инвеститорите ѝ да се примирят с реалността.
Снимка: Unsplash
Виж още: Това малко приложение пренася някои функции на Apple Intelligence в Windows