Ако ви се е случвало да избълвате поредица от проклятия, докато се мъчите да управлявате климатика на автомобила си, защото той е скрит под няколко менюта на тъчскрийна, не сте сами. Във време, когато автомобилните компании се надпреварват да се надминават взаимно, като внасят все повече и повече технологии върху продуктите си, на хората все повече им омръзват информационно-развлекателните системи в автомобилите.
Според проучването Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL) на JD Power общата удовлетвореност на собствениците на автомобили е 845 (по 1000-бална скала), което е с два пункта по-малко в сравнение с предишната година и с три пункта по-малко в сравнение с 2021 г. Това е първият път в 28-годишната история на проучването, в който фирмата за потребителски проучвания регистрира последователен годишен спад в удовлетвореността на собствениците.
Не е изненадващо, че все повече хора избират да не използват вградените в автомобила им контролни уреди за информационно-развлекателни системи. Само 56% от собствениците предпочитат да използват вградената система на автомобила си за възпроизвеждане на аудио, което е спад спрямо 70% през 2020 г., установи JD Power. По-малко от половината собственици казват, че обичат да използват вградените контроли на автомобила си за навигация, гласово разпознаване или за провеждане на телефонни разговори.
Естествено, изглежда, че повечето хора предпочитат да използват системи за възпроизвеждане на смартфони като Apple CarPlay и Android Auto, които са се доказали като изключително популярни през годините. И наистина, има и други проучвания, които показват, че хората предпочитат да взаимодействат с приложенията на телефона си, отколкото с каквито и да било глупости, измислени от компанията, която е произвела автомобила им.
Но изглежда, че хората се радват на собствени операционни системи, стига да са разработени от Google, а не от автомобилния производител. JD Power установи, че моделите, които имат Android Automotive с операционната система на Google Automotive, AAOS, "получават по-високи резултати в категорията инфотейнмънт, отколкото тези без каквато и да е AAOS".
Но тук нещата стават малко странни: AAOS без Google Automotive Services (GAS) получава най-ниската оценка за инфотейнмънт от трите категории. Google Automotive Services се отнася до всички приложения и услуги, които се предлагат с автомобила, когато Google е вграден в автомобила - известни още като "вграден Google". Ford, GM и Volvo заявиха, че ще използват GAS за своите настоящи и предстоящи автомобили. В същото време някои автомобили Stellantis използват Android Automotive, но си партнират с други технологични компании за своите услуги с приложения, като например Amazon.
Това със сигурност е музика за ушите на гигант като GM, който наскоро взе спорното решение да блокира достъпа до CarPlay и Android Auto в бъдещата си гама EV в полза на собствена информационно-развлекателна система на Google. Ако хората казват на JD Power, че харесват автомобили с вграден GAS или Google, това би могло да работи в полза на GM в зависимост от това как ще продължат напред.
Снимка: Unsplash
Виж още: Какво се случва с батерията на електромобила ви през лятото?