
Германската компания TQ, която стои зад едни от най-леките и най-тихите двигатели за електрически велосипеди на пазара, току-що направи нов скок напред - отново. Едва няколко седмици след дебюта на леката задвижваща система за електронни велосипеди HPR60 компанията представи HPR40, който сега претендира за титлата на най-лекия и ефективен мотор със средно задвижване в света.
Предназначен за шосейни и чакълести електрически велосипеди, HPR40 тежи само 1.17 кг. Това означава, че е намалил почти наполовина теглото на предишния модел HPR60, който тежеше 1.92 кг.
Въпреки по-малкия си размер той все още осигурява сериозен въртящ момент от 40 Нм и максимална мощност до 200 W, което го прави идеален за водачи, търсещи по-скоро фино подпомагане, отколкото груба сила. Тук не става въпрос за сурова мощност, а за ефективност и безпроблемна интеграция.
Не очаквайте да го видите в следващия 750W Lectric или Aventon, но го търсете в по-високия клас е-байкове за чакъл и шосейни е-байкове, където колоездачите търсят скромен тласък вместо мощен изблик.
За разлика от двигателите, които са били преработени от първоначалната им употреба в планински велосипеди или велосипеди за пътуване, TQ проектира HPR40 от нулата за по-леки рамки, като се стреми да остане почти невидим на долната скоба на велосипеда и с контролите, скрити в кормилото. Резултатът е система за задвижване, която се слива с велосипеда като шепот, предлагайки производителност без обем.
Сърцето на мотора HPR е хармоничната трансмисия на TQ, която представлява усъвършенствана трансмисия, пренастроена така, че да може да живее изцяло във вътрешността на велосипеда на мястото на долната скоба. Този интелигентен дизайн елиминира шумните предавки, намалява триенето и позволява на мотора да се включи мигновено с нулево забавяне. Макар че това може да звучи като много средни задвижвания, които редовно виждаме от производители като Bosch, TQ е толкова малък и толкова дълбоко интегриран, че едва се вижда от страничен наблюдател.
HPR40 се съчетава с 290Wh батерия, която тежи само 1.46 кг и е скрита в долната тръба. Наличен е и разширител на обхвата с размер на бутилка за вода и 160 Wh, като общото тегло на системата е под 2.7 кг. Това е една от най-леките напълно интегрирани системи за електрически велосипеди.
Управлението се осъществява с помощта на дистанционно управление, скрито под лентата на кормилото, а елегантният LED дисплей в края на кормилото държи основните неща на видно място, без да нарушава естетиката. Този изчистен интерфейс подсилва философията на TQ: да не пречи на колоездача. Или, както New Atlas го описва с чувство за хумор, „сякаш компанията предизвиква колоездачите да започнат нова серия от скандали за механичен допинг“.
HPR40 на TQ не е просто нова модна система за задвижване в изложбен щанд, а вече е вградена в новия Canyon Endurace:ONFly, електронен шосеен велосипед с тегло под 10 кг - едва 9.9 кг. Endurace:ONFly съчетава шептящо меката асистенция на TQ с аеродинамичния финес на Canyon, предлагайки на водачите велосипед, който се усеща като аналогов, но се движи електрически.
Високата плътност на въртящия момент на HPR40 означава, че водачите могат да удвоят мощността си при въртене на педалите със скромните 200 W. Това се изразява в по-добри изкачвания, по-дълги карания и естествено усещане при каране и всичко това без компромисите на по-тежките системи. Като се има предвид, че много колоездачи могат да развият около 200 W постоянна мощност сами, ефектът е като да имате на разположение тандем, който да ви помага, само че той тежи само 2 килограма.
Снимка: Unsplash/TQ