Електрическите велосипеди, скутери и ховърбордове - наричани общо „микромобилни устройства“ - набират популярност през последните години отчасти благодарение на по-широката наличност на литиево-йонни батерии. Но повече време на пътя неминуемо означава повече възможности за произшествия или наранявания. Ново проучване, публикувано тази седмица в American Journal of Public Health от изследователи от Колумбийския университет, изчислява, че нараняванията с електрически велосипеди и скутери са се увеличили със зашеметяващите 293% и 88% съответно в периода 2019 - 2022 г.
Резултатите от изследването сочат, че бързото навлизане на тези удобни машини може да изпреварва регулаторните изисквания и изискванията за безопасност, необходими за защита на водачите.
Продажбите на електрически велосипеди в САЩ са се увеличили с 269% в периода 2019 - 2022 г. - ръст, който отчасти се дължи на бума от времето на пандемията. Самите велосипеди варират в широки граници, като някои от тях изглеждат неразличими от традиционните велосипеди, а други напомнят повече на мотоциклети от началото на ХХ век. Случаите на употреба варират също толкова широко, колкото и външният им вид. Електронните велосипеди се превърнаха във важни инструменти за шофьорите, които доставят храна в цялата страна и искат да покриват по-бързо терена, особено при повишените изисквания за доставка на храна. Други, работещи в гъсто населени градски райони, приемат велосипедите като алтернатива на автомобилите за кратки пътувания без изкопаеми горива. По данни на Националната асоциация на градските транспортни служители електронните велосипеди и популярните електрически скутери вече са надминали продажбите на електрически автомобили и камиони.
За да проведат проучването си, изследователите анализират данните за хоспитализациите от Националната система за електронно наблюдение на нараняванията, която събира данни от представителна извадка от 96 болници в САЩ. След като стесняват критериите си, изследователите идентифицират 1 933 296 случая на наранявания в периода 2019 - 2022 г., които са свързани с устройства за микромобилност. По-голямата част от нараняванията - 33.2 на 1000 случая - са били свързани с традиционни, неелектрически велосипеди. Електрическите скутери съставляват следващите по големина части от нараняванията, свързани с микромобилността, следвани от електронните велосипеди, а след това от ховърбордовете.
Нараняванията, свързани с водачи на електрически велосипеди, макар и да не са най-често срещаните, се отличават със своята интензивност. Изследователите твърдят, че е значително по-вероятно нараняванията, причинени от е-велосипеди, да са достатъчно тежки, за да се наложи хоспитализация, в сравнение с другите устройства. При нараняванията при е-байковете също така е пет пъти по-вероятно да доведат до диагноза изгаряне - проблем, който може да е резултат от запалването на сравнително големите им литиево-йонни батерии. Електрическите ховърбордове, чиято популярност донякъде намаля през последните няколко години, са били много по-склонни да бъдат свързани със счупвания и мозъчни сътресения. Съобщава се, че 76.2% от всички наранявания, причинени от ховърборд, са били свързани с потребители на възраст под 18 години. Носенето на каска при всички видове устройства не е било често срещано.
Употребата на микромобилни устройства се увеличи благодарение на последните услуги като CitiBike в Ню Йорк, които позволяват на всеки, който има телефон или приложение, да наеме устройство. Въпреки че тези услуги са удобни, изследователите казват, че те често не са задължени да предоставят каски, които биха могли да помогнат за предотвратяване на наранявания. Изследователите се позовават и на липсата на разпоредби, които да предвиждат ясни правила, ограничаващи използването на тези устройства под влиянието на алкохол или други увреждащи вещества. Според прегледаните данни водачите на скутери са били най-склонни да се наранят, когато са били под въздействието на алкохол.
Търсенето на електрически велосипеди и електрически скутери не изглежда да се понижи скоро. С оглед на това изследователите твърдят, че има стъпки, които местните държавни служители могат да предприемат и които биха могли да спрат нарастващия брой на нараняванията. Местните власти биха могли да отделят повече средства за подобряване и разширяване на инфраструктурата за защитени велосипедни алеи, особено в силно натоварени райони като центъра на града. Може също така да се приемат закони, които да задължат доставчиците на споделено пътуване с електронни велосипеди и скутери да предоставят каски.
Снимка: Unsplash
Виж още: Huawei подготвя мощни ИИ чипове, произведени у дома, за да се противопостави на Nvidia