
Изпадналият в затруднение производител на електрически камиони Nikola приключи своята дейност. Компанията току-що обяви, че е подала молба за защита от фалит по глава 11 на Търговския кодекс на САЩ и планира продажба на активи. Тези активи ще бъдат продадени на търг в очакване на одобрение от съда. Nikola отбеляза, че разполага с 47 млн. долара в брой, за да финансира процедурата по несъстоятелност и да започне процеса на продажба. Според съдебната документация компанията съобщава за активи на стойност между 500 млн. и 1 млрд. долара, но за задължения на обща стойност между 1 и 10 млрд. долара.
„Подобно на други компании в производството на електрически превозни средства, ние се сблъскахме с различни пазарни и макроикономически фактори, които повлияха на способността ни да работим“, заяви Стив Гирски, президент и главен изпълнителен директор на Nikola.
Тези пазарни и макроикономически фактори са реални, тъй като темповете на нарастване на използването на електромобили се забавиха малко. Nikola обаче е особен случай. През последните години компанията беше въвлечена в многобройни скандали, така че тази новина завършва едно особено тежко падение за някогашния производител на електромобили.
Nikola е основана през 2015 г. с мисията да създаде тежкотоварни автомобили с нулеви емисии. Компанията си осигури изгодно партньорство с GM през 2020 г., но скоро след това нещата се разпаднаха. Тя беше обвинена в измама в доклад на анализаторската компания Hindenburg Research. Този доклад дори включваше видео, показващо как камион на Nikola се бута по хълм, за да симулира шофиране.
Тази машинация накара Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ да започне разследване, в резултат на което основателят Тревър Милтън се оттегли от поста председател на борда и главен изпълнителен директор. По-късно той беше арестуван и обвинен в измама. Сега Милтън вече е признат за виновен и осъден на четири години затвор. Компанията се споразумя с регулатора за 125 млн. долара. От само себе си се разбира, че GM се оттегли от това партньорство.
Компанията все пак стана публична през 2020 г. и започна да доставя първите си камиони през 2021 г. В докладите обаче се посочваше, че Nikola губи стотици хиляди долари от всеки продаден камион. Общо взето, компанията е произвела само около 600 превозни средства, много от които са били изтеглени поради различни дефекти.
Това недобро представяне доведе до срив на акциите, които се сринаха от най-високата си стойност от над 1000 долара на акция до 0.47 долара на акция към момента на писане на този текст.
Снимка: Unsplash
Виж още: Ето обяснението за мистериозната черна дупка в Тихия океан, която разпали коментари в интернет