Много добре знаем за какви коли туптят масово сърцата на българите, но за какво тръпнат автомобилните души на другите европейски народи и кои са ни най-сродни по автомобилна линия?

Нека започнем оттам, че изборът на кола говори много за една страна и за хората в нея. Въобще автомобилът е пресечна точка на много неща: манталитет, състояние на пътната инфраструктура, човешки навици и степен на урбанизация. По автомобилите в една страна можем да преценим от кой свят е – първи, втори или трети. Да видим какво влагат в покупката на един автомобил. Дали подбудите са практични, шовинистични или пък компенсаторни?

Това няма да бъде сравнение между числата на продажбите на нови автомобили, защото и в по-богатите икономики в Европа пазарът на коли втора ръка е по-голям от този на нови автомобили. Съответно е по-релевантен за нашето наивно изследване. Освен това на пазара втора ръка по-ясно се вижда каква е стойността на бранда и какъв е имиджът на автомобила като надеждност и възможности за поддръжка. Няма ги намаленията на представителствата, техните политики и качество на обслужване. Човек и автомобил са двата елемента на уравнението и няма шум в картината. На пазара втора ръка отсъстват и фирмените поръчки, които стигат до 90% от продажбите на определени автомобили, а средно се движат около 50% от масовите видове (служебните кабрио коли са рядкост).


Ще се придържаме към конкретни модели, а не брандове.

Благодарим на колегите от automedia.bg за труда, който са избутали, за да направят статистиката за автомобилите втора ръка в България. Информацията за регистрацията на автомобили втора ръка в чужбина е далеч по-достъпна. Защо? Това е друга тема.

За целта прилагаме една кротка табличка, в която са маркирани моделите, които споделяме като предпочитания с различните страни, както и моделите, с които всяка страна се отличава.


Една империя със скромен вкус за автомобили
Нека първо да обърнем внимание на Великобритания. Съотношението на новия пазар към този на автомобили втора ръка е едно към четири. Някогашната империя има съвсем скромни желания за автомобили втора ръка. В ТОП 10 няма да видим нито един среден клас от престижните марки. А от шест години насам Ford Fiesta e неизменно на върха. Интересното тук е, че Ford Fiesta не присъства в TOP 10 на останалите нации, които разглеждаме, освен в Италия, където е на последно място.

Забелязват се нотки на шовинизъм и с наличието на Mini Cooper, Vauxhall Astra и Corsa.
Както знаем, моделите на Vauxhall са идентични с тези на Opel. Opel вече е под крилото на PSA,
които пък съвсем от скоро съставляват волтрона Stellantis. Така или иначе Ford имат производствени мощности и развоен център във Великобритания (засега), така че и в избора на Fiesta и Focus може да се открие националистическа нотка.
Във Великобритания сериозно влияние има застрахователната политика, както и недопускането на автомобили под клас EURO 4 за бензин и под клас EURO 6 за дизел в центъра на Лондон, предполагам и в други градове на Великобритания.


 
С британците си имаме общи автомобилни “изгори” като Golf, BMW 3 Series и Mercedes C-класа. Но се различаваме категорично по лимузините, като BMW 5 Series и Mercedes Е-класа, които българинът хапва като топъл хляб. На Острова през последните няколко години 9 от колите в ТОП 10 са от компактен или субкомпактен сегмент.

В страната на тореадорите най-много карат коли с бикове на емблемата?
Неочаквано испанската икономика успява да купува по-често нови коли в сравнение с Великобритания. В страната на тореадорите (до близкото минало) пазарът втора ръка е два пъти по-голям от първа ръка. В ТОП 10 откриваме Leon и Ibiza. Leon е стабилен лидер на пазара на нови коли, като едва миналата година доминацията му е прекъсната от Dacia Sandero. Независимо че Leon е просто Golf с по-свеж дизайн и с по-сериозни мерки за пестене от материали, Volkswagen-ът също присъства в челната 10-ица.
Шовинизмът е добре застъпен при испанците и броят продадени Seat-и в Испания е в пъти повече в сравнение с други страни и почти равен на този в Германия, която е доста по-голям пазар. Въпреки това на пазара на употребявани автомобили испанците най-много тачат Renault Megane, след това идва Golf.
Все пак родното производство си казва думата. Ние не пазаруваме много Great Wall-и втора ръка, въпреки че загубата на стойност е висока. Напоследък се забелязват Haval H6-ици по улиците на София. Дано да има раздвижване при този бранд.

Интересен факт!
Повечето нации, които харесват Golf, “бръмчат” и на Астри. Тук също е така.
С най-темпераментните европейци споделяме и любовта към “тройките” на BMW.



С испанците имаме подобни вкусове и за нови автомобили. Nissan Qashqai, Dacia Sandero и Renault Clio са в топ желанията и на двете страни.

Какво кара Вашко да Гама?
С Португалия имаме дори повече контактни точки: Golf, BMW 5 Series, Mercedes C-класа и Audi A4. Това, което различава португалците от нас, е тяхната страст по малките автомобили като Smart, Clio, BMW 1 Series и Mercedes A-класа. Това са и автомобилите, които няма да срещнете в ТОП 10 на другите европейски страни, които сме подбрали в нашето изследване. Както в Испания се кефят на C4 повече, отколкото в самата Франция, така и тук Smart, BMW 1 Series и Mercedes A-класа са нещо като особености на националния риболов на автомобили В Португалия.

Франсетата са ясни. Всички техни брандове разчитат най-вече на вътрешния пазар.
В Северна Америка и Австралия са маргинални (огромният конголомерат Stellantis тепърва ще заработва). Други големи пазари са Латинска Америка и Русия. Ето защо в ТОП 5 на автомобилите втора ръка в страната на галите има само френски модели. На пазара на нови автомобили, който е от два до три пъти по-малък от този на употребявани, френските коли са два пъти повече от всички чуждестранни, взети заедно. Така че доста трудно бихме мелили едно и също автомобилно брашно с тях. Всеобщият любимец и неговото малко братче са тук: Golf & Polo. Всичко останало е “борчèта, мачèта и...”. Французите се доказват като твърди любители на собственото производство.



Интересен факт!
В ТОП 10 на продаваните употребявани автомобили втора ръка се мъдри Peugeot 206!

Чехи и италианци – французи също

Едва ли ще се учудим, че при нашите цивилизовани братя славяни 7 коли от ТОП 10 са Skoda. Второ поколение Octavia се продава повече от всички поколения и модели Passat, Golf и Focus. Същото важи и за трето поколение Octavia. При италианците в ТОП 10 има 2 коли, които не са италианско производство – Qashqai и Fiesta. Няма нужда да казвам, че 9 от ТОП 10 автомобилите в Италия са от класà на Polo и надолО. Тези страни производители на автомобили се оказват сред най-тачещите родното си производство. И това е очаквано. Това, което е изненадващо обаче, е колко сходен вкус за автомобили имаме с финландците.

Интересен факт!
Lancia Ypsilon, и то само една от версиите ѝ, e на пето място в ТОП 10 на употребяваните коли в Италия. Повече от Qashqai и Fiesta. #MakeLanciaGreatAgain


От далечния север една сродна душа подава ръка...
Макар не толкова точно попадение като на Симо Хяюха, легендарния снайперист от Втората световна война, ние имаме съвсем прилично съвпадение с финландците. 7 от 10 коли не е малко, имайки предвид колко много модели има на пазара и колко голяма е разликата в двете държави. Оказва се, че финландците тачат класата в автомобилите, най-вече под формата на Mercedes C-класа и E-класа. Audi А4 и BMW 3 Series допълват картинката на сходство от “престижните” брандове. Volkswagen Golf, Passat и Skoda Octavia са другите допирни точки между двете нации. Наличието на Audi A6 в техните предпочитания също може да го приемем за половин точка, защото този модел е фаворит и на Булгар, Булгар!

Интересен факт!
Финландците явно са фенове на пикници и пътувания в големи компании, защото в ТОП 10 на употребяваните автомобили влиза и Volkswagen Transporter.

Истински студеният север
Прегърнахме се с финландците, за сметка на това техните съседи, шведите, трудно могат да са по-различни и от нас, но и от тях! Съвпадаме си по две коли: Volkswagen Golf и Passat. На почит в Швеция си остават Saab и Volvo. И май само там. Най-много модели в ТОП 10 има Toyota. Нещо, което не се забелязва в другите изследвани от нас европейски държави. Така може да заключим, че шведите комбинират по уникален начин хладен разум и носталгия. Носталгия по шведската стомана (Volvo е собственост на китайската Geely от 2010-а) се проявява и при покупките на нови автомобили, защото най-търсеният бранд на този пазар е Volvo. Мда, когато колата ти стане на паметник някъде на -30, когато и аварийките не работят, когато и лосовете искат да влязат да стоплят копитца, нито те грее Северното сияние, нито уникалният дизайн на бавареца ти, примерно. Ще те стопли малкото шведско флагче на някоя от седалките и споменът за Volvo-то 240 GL на дядо, чиято ламарина е толкова дебела, че тенекеджийте в Швеция взимат под наем чука на Тор, когато трябва да изправят калник.

Интересен факт
Студеният север не е угасил огъня на любовта към SAAB, лека му пръст. Моделът 9-5 е в ТОП 10 на употребяваните коли в развита Екоцентрична Економика като шведската. Хората все още имат сърца.

Да се позабавляваме по славянски преди скучния финал
Клишето за славянската душа се доказва с класацията на употребявани автомобили в Полша.
Допирните ни точки с поляците са най-вече в по-компактните автомобили. За разлика от нас поляците обаче нямат проблем с Ford Focus, Opel Corsa и Volkswagen Polo. Тези автомобили намират място в техния ТОП 10. Липсват им луксозните Mercedes E-класа и BMW 5 Series, за да сме си лика-прилика. Компенсират донякъде с Audi A6, но широката славянска душа е способна на по-големи изхвърляния, сигурен съм.

Германия. Да си дойдем на думата.
Най-сродната ни нация по автомобилна линия е Германия. То така или иначе в тази страна има толкова много балканци и -станци, че е нормално Булгаристан да е “на една страница” с образцовия Райх. Съвпадението е 9 от 10 коли и даже няма нужда да ги изброяваме. В ТОП 10 на двигателя на европейската икономика не може да влезе вредна емисия от чужд производител. Всичко е немско, има от високото и от ниското. Плътното съвпадение с предпочитанията в Германия не ни оставя много място за разтегляне на локуми.
Важното е, че по вкус за употребявани коли сме настигнали германците.

Какво кара Европа?
След нашия избирателен разрез на Европа разбрахме, че тя се движи най-вече на Golf, Passat и BMW 3. Страните, които произвеждат коли, като германци, французи, чехи, италианци, испанци и шведи тачат родното производство без изключение, а Германия доминира в полето на автомобилното културно влияние над други страни.

Интересна идея!
Има хиляди видове дипломация и автомобилите са ключов играч в неофициалния диалог между нациите.

Снимки: unsplash

Виж още: MINI Cooper SE – любов от първо зареждане