Търсенето на електрически превозни средства расте правопропорционално на покачването на цената на горивата. Разбира се, пазарното правило е, че когато има търсене, би трябвало да има и предлагане - но както всички видяхме, много от правилата след 2020 г. не са това, което бяха. Недостигът на компоненти, инфлацията и сериозните неизвестни при подбора на персонал са прекалено значими препятствия, което забавя електрическата революция, която всички ние очаквахме. Въпреки това анализаторите не се отчайват - те са съгласни, че в началото може да наблюдаваме някои периоди със спекулации на цени и наличности, но малко по малко картинката би трябвало да се нареди.

Според Goldman Sachs се очаква цената на металите за акумулаторни батерии, използвани в производството на електрически превозни средства, да спадне през следващите години. Както и по-рано съобщи Bloomberg, се очаква цената на кобалт, литий и никел да намалее през следващите две години в отговор на прекомерните инвестиции в начинания за зелена енергия. А това би трябвало да се отрази и на цените на електромобилите в по-общ мащаб. 

Прогнозата е, че пазарните корекции ще намалят цените за изобилното предлагане на метали, като се очаква литият да претърпи най-голяма корекция.

Инвеститорите продължават да се стичат към пазара на батерии за електромобили, тъй като автомобилната индустрия разширява усилията си към устойчиви превозни средства и далеч от автомобили, работещи с гориво. Загрижеността за недостига на материали през последните месеци - особено на фона на пандемията и руската инвазия в Украйна - допълнително засили инвестициите в металите, съобщава Алекса Сейнт Джон от Insider.

От Bloomberg изтъкват и друг проблем, който потенциално ще бъде разрешен: „фундаментално неправилното ценообразуване от своя страна е генерирало извънгабаритна реакция на предлагането много преди тенденцията в търсенето“, но това би трябвало да се отрегулира от процъфтяващия пазар за батерии за електромобили. Според McKinsey се очаква той да достигне 360 милиарда долара до 2030 г.

„Инвеститорите са напълно наясно, че металите за батерии ще играят решаваща роля в глобалната икономика на XXI век“, поясняват анализатори на Goldman.

Снимки: Unsplash

Виж още: Всеки втори на автопазара вече търси е-кола