Преди няколко седмици научихме, че BMW тества абонаментен модел за подгряване на седалките в своите автомобили в Южна Корея, като таксува 18 долара на месец или еднократна такса от 415 долара. Това е крайно дразнещо решение, но вероятно е неизбежен резултат от капиталистическата реалност, която сме изградили за себе си, и както при повечето неща, голяма е вероятността да стане още по-лошо.

Схемата за абонамент на BMW е потресаваща, защото собствениците не плащат за нещо допълнително, а само за възможността да включат неща, които вече са в автомобилите им. Но доклад на Wired разкрива, че опитните шофьори се научават, че могат да заобиколят тези системи. В повечето случаи някаква такса ще трябва да бъде платена, но поне ще е по-ниска и което е важно, BMW не получава нищо от това.

Базираният в Обединеното кралство Litchfield Motors например се фокусира основно върху настройката на чипове - модифициране или промяна на EEPROM за подобряване на производителността на автомобила, - но също така може да помогне на собствениците с други цифрови функции, включително заплащане за използване на отопляеми седалки. Интересното е, че собственикът Иън Личфийлд казва, че този вид измама не е съвсем ново нещо за автомобилната индустрия, която има дълга история на ограничаване на достъпа до нови функции на автомобила най-често без собствениците дори да знаят, че те липсват.

„Когато Nissan GTR беше пуснат на пазара [през 2007 г.], той имаше около 480 к.с., а окончателните версии имаха около 560 к.с.“, казва Личфийлд. След неговата намеса ауспухът и междинният охладител са променени и всъщност това беше тласъкът, който даде пълната мощност.

Ситуацията с BMW обаче е различна, защото е актуална. Ако пропуснете плащане, може да се натъкнете на неприятна „хладна“ изненада в ранните сутрешни часове, въпреки че нагревателят си е там и е напълно функционален.

Концепцията за собственост става все по-мъглява в дигиталната ера. Игрите, които притежавате в Steam или Origin например, са само ваши, докато акаунтът ви е валиден – изгубите ли го, всичките ви игри изчезват заедно с него. Филмите ги очаква подобна съдба – закупени и „притежавани“ на дигитални платформи, а не на физически носители, – а музикалната индустрия е още по-далеч по този път, като много хора просто консумират музика чрез абонаментни услуги като Spotify.

Но докато софтуерното и музикалното пиратство са с нас, откакто съществуват компютрите и записващите устройства, това е сравнително ново явление в областта на автомобилния бизнес. И предвид опита ни - ситуацията може да ескалира по няколко не толкова приятни сценария.

Снимка: Unsplash

Виж още: Подгряването на седалките на BMW струва 18 долара на месец (ВИДЕО)

 

Тагове: