
По-рано тази седмица в Познан, Полша, всички 25 автобуса, задвижвани с водородни горивни клетки, се повредиха по едно и също време, което принуди града да използва дизелови автобуси.
Град Познан внедри първите два от своите задвижвани с водород автобуси Solaris през 2023 г. Внедряването на тези автобуси на водородно гориво беше част от по-голяма поръчка за 25 единици, направена от града още през октомври 2022 г. - и за известно време изглеждаше, че внедряването е до голяма степен успешно. Това беше така, докато всичките 25 автобуса не се развалиха наведнъж рано сутринта в понеделник.
Говорител на градския автобусен оператор MPK Познан съобщи пред Hydrogen Insight, че бордовите компютри на всеки автобус са сигнализирали за повредата едновременно и че проблемът се разследва с помощта на Solaris, производителя на автобусите, и доставчика на водородно гориво.
Компанията също така заяви пред информационния сайт Sustainable Bus, че „най-вероятната причина за неизправностите в няколко водородни автобуса в Познан е лошото качество на горивото/водорода“, докато друг говорител заяви пред местния вестник Wyboecza, че чистотата на водорода трябва да достига 99,97 %. „Това означава, че водородът може да съдържа само 0,03 % други газове.“
През 2024 г. в ЕС са регистрирани 378 автобуса с горивни клетки, което е с 82% повече на годишна база, а Solaris контролира 65% от пазара на автобуси с горивни клетки. За контекст, приблизително 49% от всички нови градски автобуси, продадени в ЕС през 2024 г., са с нулеви емисии. Като се има предвид, че общият брой на градските автобуси, регистрирани в ЕС през 2024 г., е бил около 35 000, това означава приблизително 17 150 градски автобуса с нулеви емисии, което прави резултата 378 на водород срещу 16 750 на батерии (плюс-минус 378).
Снимка: Unsplash
Виж още: След като някога властваще над земните комуникации, сега Nokia покори и Луната (ВИДЕО)