Електрически автомобили, един водороден модел иска да отнеме част от любовта на публиката! И ако се концентрираме основно върху някои от възможностите му, можем спокойно да му заделим част от нея. Истината е, че моделите с нулеви емисии са бъдещето, като основният фокус се пада върху тези, задвижвани с електричество. Но те не са единствения вариант и на CES 2018 Hyundai се погрижи да не го забравяме.
Южнокорейският производител представи Nexo, новия модел, задвижван изцяло от водород, който се явява конкурент на Toyota Mirai, Honda Claritty Fuel Cell и предстоящия Mercedes GLC F-Cell, който видяхме за първи път на Автомобилното изложение във Франкфурт. Nexo обаче има много сериозен пробег с едно зареждане, но и залага на сериозни асистиращи системи.
Nexo може да се приеме като своеобразен наследник на Tucson FCEV, въпреки че разчита на нова платформа. Моделът отново е компактен SUV, но промените, направени от Hyundai, позволяват двигателят и резервоарите да са по-добре окомплектовани и теглото им да бъде намалено. От тук идва повечето място в купето, по-високо ниво на аеродинамичност и по-нисък разход. За да ускори от 0 до 100 км/ч, автомобилът има нужда от 9.5 секунди (161 к.с.), но от производителя наблягат на сериозния пробег от почти 600 км. Ако имате нужда от зареждане, резервоарът се пълни за пет минути и отново можете да поемете по пътя. Това, разбира се, ако е налична зарядна станция за водороден автомобил – нещо, което не е много често срещано, а ако говорим за у нас – въобще. Nexo е тестван и в много сериозни условия, които показват, че може да запали дори след като е бил изложен на -28 градуса по Целзий през цялата нощ. През деня, ако температурата надхвърли дори 48 градуса, возилото ще продължи да работи без проблем. Поне това са думите на производителя.
Новият автомобил на Hyundai обаче не разчита само на интересния начин на задвижване, за да привлича клиенти. Тук идва ролята и на новите технологии, с които е оборудван. Сред тях е удобната функция Remote Smart Parking Assistant, която позволява на потребителя да паркира или да изкара колата чрез натискане на един бутон в автомобила или чрез специално приложение, ако се намира извън него. Подобна технология има в някои модели на BMW и Tesla, припомнят от The Verge. Nexo е и първият автомобил на компанията, който следи лентите и автоматично поддържа колата между тях дори при много висока скорост от до 140 км/ч. Това, комбинирано с останалите системи, които следят обстановката на пътното платно, осигурява удобен круиз контрол, който ще е много полезен за дълги пътувания.
Благодарение на камери, разположени в предния и задния край на автомобила, водачът получава картина на екрана пред себе си. Това помага при изпреварване и покрива по-голяма видима зона.
Отвън автомобилът показва нов дизайн език, който включва по-тънки LED светлини (фаровете са обединени от светлинна линия по ръба на капака), предната решетка е издължена, а дръжките на вратите се прибират, когато колата е заключена. Очаква се Nexo да атакува пазара в края на тази година, но към момента нямаме информация за цената.
Автомобилите, които разчитат на водород, звучат като наистина добра алтернатива на електрическите модели, но са много по-рядко срещани и потребителите и компаниите насочват малко внимание към тях. Причините за това са комплексни. Въпреки че могат да изминат по-голямо разстояние и се зареждат много по-бързо, автомобилите с водородни горивни клетки се зареждат от специални станции. Към момента те са рядкост, а и стандартният електрически автомобил може да бъде зареден дори от контакта в гаража. Електрическите автомобили са също така по-бързи, по-разпространени са, по-евтини са за поддръжка и са по-тихи.
Nexo е интересен автомобил с нулеви емисии и сериозен пробег, но трудно ще се пребори с конкуренцията. Все пак това е само един модел от планираните 18 еко автомобила, които Hyundai ще представи до 2025 година.