Ако е началото на януари, а технологичното изложение CES е в разгара си, това означава едно - време е отново да се развълнуваме за бъдещето на електрическите автомобили. През последните няколко години сцената на CES се превърна в дом за различни идеи за бъдещето на автомобила – както от установени компании (BMW, Mercedes, VW, Toyota и т.н.), така и от стартиращи компании. През 2012 година видяхме Tesla Model S в пълния му блясък, а миналата година – може би последният голям опит на Faraday Future да убеди хората и инвеститорите, че реално има бъдеще.
Споменаването на Faraday Future не е случайно. Стартиращата компания в САЩ с огромни амбиции и китайски инвестиции бързо набра скорост, натрупа сериозни обещания, но днес съществуването й е обвито в мъгла. Китайската LeEco, основен инвеститор във Faraday Future, е затънала в дългове, а изпълнителният й директор Дзя Юетин беше призован да се върне в Китай, където да отговаря за ситуацията.
Сметнах, че това въведение е нужно, тъй като днес ще си говорим за още една компания, чиито корени могат да се проследят до Китай, има офис в Силициевата долина и амбицията да представи електрическия автомобил на бъдещето. Това е Byton.
Стартиращата компания, която смени името си от Future Mobility Corporation, разчита на сериозен опит в редиците си, воден от изпълнителния директор Карстен Брайтфелд, бивш проектен мениджър за футуристичния BMW i8. Към Byton се присъедини и Том Веснер от Faraday Future, който отговаря за веригата за доставки, Беноа Джейкъб, който също идва от BMW i и отговаря за дизайна в Byton, и Хендрик Вендерс, отново от BMW i, отговорен за маркетинга.
И така, в тази интересна ситуация на надпревара кой ще бъде следващият Tesla, на сцената в Лас Вегас се появи концептуалният компактен електрически SUV на Byton. Ако се доверим само на външния му дизайн, „концептуален“ звучи прекалено. Всъщност автомобилът изглежда относително стандартно, въпреки че светлините му носят по-специфичния облик. На предницата - под фаровете и около емблемата, както и на задницата откриваме т.нар. умна повърхност. Те се осветяват в различен цвят според ситуацията, изобразявайки свързани линии. Изглежда приятно и дори леко футуристично. От компанията са заменили огледалата за обратно виждане с камери и дисплеи, а финалният автомобил ще може да засече шофьора си чрез лицево разпознаване, когато той се приближи към колата.
От Byton не са се хвърлили да създават най-бързия автомобил – устрем, който често виждаме в останалите компании, които изграждат електрическата кола на бъдещето. Това SUV ще може да измине около 400 км с напълно заредена батерия, а електрическият двигател, разположен в предната част, разчита на 272 к.с. Очаква се на пазара да се появи и по-спортна версия, която ще използва два електрически двигателя с общо 476 к.с. и 520 км пробег. Цената на базовия модел ще бъде около 45 000 долара, а пазарната премиера е насрочена за 2019 година.
По-интересното обаче се случва вътре, в купето, където се усеща наистина духът на бъдещето. Мястото, което обикновено е заето от голямото арматурно табло, тук е оползотворено от огромен (наистина огромен) екран. Дължината му е 1,25 м, а височината – 0,25 м. Да, огромен е, а добрата новина е, че от компанията обещават, че той ще бъде и във финалния модел през следващата година. Всъщност автомобилът, представен на CES, показва 85% от финалния продукт.
Останалият интериор изглежда приятно и комфортно, като предните седалки могат да се завъртат на 12 градуса, за да комуникирате по-удобно с пътника до вас, а във волана е интегриран 8-инчов таблет, от който шофьорът получават най-важната информация.
За да бъде интеракцията с екраните в автомобила по-лесна, от Byton добавят не само сензорен, но и контрол чрез глас и жестове. Екраните обаче не са запазени само за хората на предните седалки, като и тези, които се возят отзад, също имат своите дисплеи. Обещанията са, че интерфейсът ще бъде лек и удобен, за да могат потребителите да свикнат максимално бързо с него. Той ще включва и някои по-странни елементи, които ще е интересно дали ще намерят своето място във финалната версия. Един от тях е Byton Life, което е „умна и отворена облачна платформа, която ще свързва всичките ни приложения, данни и устройства“, като ще позволява и удобен видео чат в автомобила, стриймване на музика и видео. Място намират и устройства iHealth, вградени в седалките, като следят сърдечния ритъм, теглото, кръвното налягане и още няколко подобни параметри.
Очакванията са, че финалният автомобил ще бъде с Ниво 3 на автономност, което не означава изцяло самоуправляващ се автомобил, но водачът не е нужно да следи ситуацията на пътя през цялото време. През 2020 година трябва да излезе и Ниво 4.
И дотук всичко звучи наистина отлично. Сякаш Byton има точната формула и точните хора, за да създаде един наистина интересен и качествен изцяло електрически автомобил, който предлага множество технологии на добра цена. Реалността обаче е, че преди година Faraday Future направи същото. CES е едно от най-вълнуващите технологични събития и именно подобни концепции носят тези емоции, които са все по-пестеливи в света на постоянните слухове и „информационни течове“. Къде обаче е границата между реалността и прекалено големите обещания? И всъщност понякога не е ли по-добре да се оставим просто да бъдем впечатлени? Може би Byton и останалите компании днес успяха да направят именно това.