Интро за обща култура

Като автомобилен жанр shooting brake се появява в началото на миналия век. Тогава много заможни люде подлагали своите луксозни автомобили на конверсия, която да позволи превозването на повече товар в задната част. Така много купета придобиват силуета на скосено комби.

Преди това с shooting brake обозначавали каруца, която развозва “такъмите” за лов. Оттам идва и shooting-ът в името. Когато shooting brake тунингът става популярен сред автомобилите, тези комбокупета вече се ползват и за голф/крикет и какво ли още не. Сред легендарните итерации са DB5 Shooting brake на Aston MArtin, Volvo 1800ES, а в по-ново време с темата се заиграха Ferrari с FF и BMW със Z3.

Новият прочит
В днешния утилитарен, но и лицемерен свят искаме всяко нещо около нас да прави възможно най-много неща, защото така и не можем да фиксираме какво точно искаме от една кола, от себе си и от живота като цяло. Ето защо и shooting brake-овете днес са с четири врати и комфортен втори ред седалки. Така хем можем да го играем семейни люде, хем да кажем на света, че главата не ни е пълна само с бебешко пюре и таблица за сравнение на цени и екстри на частни детски градини.

Но има и нещо друго. Тежкият ботуш на SUV доминацията кара всички останали автомобилни видове да мимикрират, травестират и да се преосмислят, само и само да оцелеят.
Така виждаме комбита, които размиват границата с crossover-ите - справка Opel Insignia Country Tourer, Mercedes E класа All Terrain. Аllroad на Audi A6 бе първенец в това течение. В моите очи скосеността на Peugeot 508 комби е напълно достатъчна, че да бъде shooting brake по новите стандарти.



Така стигаме и до зародиша на Arteon Shooting brake. От VAG са преценили, че има пазар за висок клас автомобил (цената на Arteon SB може да пипне 100 000 лева, без да отиваме в “R” или хибридната версия), който да представлява пластическа хирургическа операция върху Passat. И двата модела са базирани на MQB платформата и споделят много компоненти - нещо съвсем разбираемо в съвременната автомобилна ситуация, която може да се опише с две думи: cost cutting или както би казал Годжи: “Пари нема, действайте”.

На всички mainstream автомобилни производители им се налага да правят повече с по-малко, защото инвестициите отиват за производството на двигатели, които в един момент ще трябва да изпускат не вредни емисии, а букети с цветя, и разработката на електрически автoмобилни платформи.

С какво изпъква Arteon на фона на своето предишно Аз - Passat?
Външният вид определeно е по-секси. Имаме доминираща решетка, която е и основата на новия визуален език при Volkswagen. Задницата е “по-мускулеста”. Предният капак се отваря като черупка, която стига точно до линията над калниците. В задната си част, разбира се, Arteon има секси скосяване, но при по-спокоен поглед се вижда, че има оптична игра в линиите след B-колоната и от пространството за главите на втория ред е отнето съвсем малко. Ако въобще има някаква разлика с Passat.

Генерално външният вид на Arteon радва окото и със сигурност по отношение на екстериорния дизайн крушата е паднала далеч от дървото.

Какво се крие под красивата външност?
Интериорът е по-фенси в сравнение с Passat. Свидетели сме на все по-голяма доминация от страна на сензорните бутони, които изглеждат секси на снимка или нощем, но при употреба могат да бъдат опасно неудобни. Стискам палци махалото на Фуко в интериорния дизайн да се люшне в другата посока и следващите поколения автомобили да имат повече механични бутони. Но засега евтинкото решение побеждава.

Да вземем като пример волана. Върху сензорната плочка има няколко “бутона”. Те реагират на плъзгане с пръстче, но и на натискане, като при натискане потъва цялата плочка. Това, заедно със сензорния плъзгач за климатика може да развали иначе приятното впечатление от солидния интериор.



Разбира се, има решения за неудобните сензорни бутони. Да си нагласим всичко, преди да потеглим, да ползваме гласови команди (стига да имаме търпението за общуване с изкуствен интелект, който на моменти показва признаци на деменция) и жестови команди (ако така или иначе ръкомахаме, докато си говорим сами). Да, тези предложения са панацея, но вършат работа за някакъв процент от случаите.

Някакво успокоение е, че можем да свържем Apple CarPlay и Android Auto безжично с Arteon-а. Така поне ще сме в по-позната среда, докато подаваме команди на автомобила.

Няма да изненадам никого, ако споделя, че седалките са удобни дори и при дълга употреба. Тестваният автомобил имаше и опция за лек масаж - ErgoComfort. Тя със сигурност е от полза при дълги пътувания. Отзад мястото е просторно. Неприятно впечатление прави единствено фиксираната подложка за чаши в подлакътника отзад. Тя е точно по средата и често лакътят може да се плъзне и да попадне вътре в нея. На мен ми стои като недомислица.

В крайна сметка Arteon е направен за едно нещо.
Това е пътуването по магистрала. Двоен стъклопакет напълно неутрализира шума от вятъра.
За сметка на това дизеловият агрегат се чуваше отчетливо в кабината, но предполагам, че с бензинов мотор ще е по-тихо. Не мога да не споделя и за турбодупката при 2.0 TDI-то със 190 “коня”, което управлявах. Новият двулитров дизел е по-чист и има допълнителни системи, с които очиства душата си от Дизелгейт комплексите си, но имайки предвид спадащите продажби на дизелови автомобили и по-сериозното обезценяване на колите с такъв двигател, логичен избор остават бензиновият и хибридният варианти.

При дизела пролича липсата и на Active noise cancellation. Честно казано, не се сещам за немски бранд, който да има такава. В Mercedes има адаптиране на музиката към по-висока скорост, но ANC системите засега са приоритет на японските и корейските брандове.



Независимо от джантите 19-ки и run-flat гумите, колата беше съвсем приемлива като комфорт по магистрала “Тракия”. Предполагам, че по “Хемус” щеше да ми се разкаже играта. Тук важи старата автомобилна аксиома - колкото по-голям цолаж, толкова по-нисък комфорт.


Arteon - хибрид по душа
Има различни видове хибриди в света на автомобилите, Arteon конкретно е хибрид между сексапил и практичност. Дори с 95 литра по-малък багажен обем в сравнение с неговия разумен брат Passat, shooting brake-ът без проблем ще побере достатъчно такъми за лов на глигани, възхитени погледи или хубави спомени.

Снимки: Volkswagen