Според академичната трактовка ID означавало - intelligent design, а тройката символизирала третия крайъгълен камък в историята на Volkswagen. Първото ID е известно у нас като “Костенурка”, макар в Германия oт годините на Хилядолетния райх да си го знаят като Käfer (Бръмбар). Вторият “интелигентен дизайн” е Golf Мk1. А сега заставаме пред ID.3: електрическата Kостенурка или пък интелигентния Golf на нашето време.

Костенурката позволи на над 20 милиона души да открият магията на достъпната и безпроблемна мобилност. Голфът направи забавата от мобилността достъпна. Какво ще бъде уникалното масово нещо ID.3?

 


И дали следващото “голямо нещо” в света на автомобилите е автомобил въобще?
 

Новината при ID.3 е, че той е изцяло електрически. Мислен, проектиран, маркетиран като първи масов модел на VAG, който ползва изцяло електрическа платформа MEB. Както казват от BMW - born electric. MEB е специално създадена за електрически автомобили и ще бъде ползвана от много модели оттук нататък: Volkswagen ID.4, Volkswagen Vizzion, Skoda Kodiaq и тн.

Казано с други думи, Volkswagen ID.3 е опитното зайче, което ще се шлифова и ще става все по-добро с всяка следваща итерация. Дотогава ще има някои софтуерни glitch-ове, клатушкащи се екрани и съмнителни материали в интериора.

Нека отметнем малко технически параметри, за да си знаем, че сме ги казали:

Volkswagen ID.3 1st Edition


пробег: между 250 и 515 km
ускорение от 0 до 100 km/h: 7.3 sec
мощност: 204 hp
въртящ момент: 310 Nm
максимална скорост: 160 km/h
капацитет на батерията: 63 kW/h, използваем: 58 kW/h
време за зареждане на пробег от 35 km до 280 km: 33 min при бързо зареждане
скорост на бързо зареждане: 440 km/h
оценка за сигурност: 5 звезди
тегло: 1794 kg

Почти нищо от това няма особено значение. Конкурентни, по-добри или по-лоши характеристики могат да се открият сред електричките от същия сегмент.



Ключовите неща при ID.3 не са в сухите данни. И това важи за всички нови автомобили. Новите коли са все повече софтуерен продукт, който от своя страна зависи все повече от своя интерфейс. Новите коли все по-често се пускат за продажба в бета-версия и първите клиенти са и последни тестъри. Неслучайно Volkswagen ID.3 се забави заради софтуерни проблеми, породени и от липсата на достатъчно човешка изчислителна мощност (разбирай програмисти) в концерна.

Както много други, и ID.3 има евтини за цената си материали в интериора, лесно амортизируеми повърхности, колеблива сглобка и т.н. Всичко това се лекува по-лесно, отколкото няколко “правописни грешки” в софтуерния код от милиони редове.

 

ID.3 залага на меките умения

ID.3 не препарира съзнанието с ускорение. Tesla вече окупира тази територия. Той не качва и стъпало в автономността на управлението. Аналогичен комплект от асистенти можете да откриете при Golf 8, както и на машини извън VAG концерна. Няма да го играе и електроавтомобил за масите - Dacia Spring ще се опита да играе на тънката струна на тънката цена.


ID. 3 е нещо като тамагочи, което може да те вози

ID.3 е забавен и разбран като мечтан приятел. Пуска смешки като асистентите Siri и Cortana. Отговаря на гласови команди. Очаквах и да ме погали, за да ме успокои, докато се боря за надмощие в

софийския трафик и се опитвам да събудя заспали участници във движението.

ID.3 е учтив - на изпроводяк пуска корпоративния аудиоподпис на Volkswagen.
Така излизаш от кола, а се чувстваш, че влизаш в реклама.

ID.3 е леко палав - педалите му са обозначени като Pause и Play на уокмен.

ID.3 си е поначало приветлив - има си фарове, които са като човешки очи и с тях може да ти казва “здравей”. Освен това операцията по потеглянето е съвсем непринудена. Просто трябва да дадеш команда D/B през контролера, за да тръгнеш. ID.3 е отключил вратите за теб и е винаги в пълна бойна готовност.


С ID.3 си имате и намигвания - има специална LED лента в основата на предното стъкло ала Knight Raider. С нея ID.3 сигнализира, когато получава гласови команди или когато иска да ти изтръгне очите от смартфона и да те накара да натиснеш спирачката.

 

ID едно заключение

Независимо дали с двигател вътрешно горене или с електрически мотор, малко автомобили днес могат да ти донесат “вътрешно горене” с пътно поведение, звук, дизайн и т.н. Такива са времената. Никой не рискува. Освен може би Хюндай. Производителите смятат, че фокус групите знаят какво искат хората в един автомобил. Затова и колите се стараят да правят какви ли не трикове, за да спечелят потребителя още от първото стори в Instagram. Било то с “3D” дисплей или с уж възможността, че можеш да спиш, завит с родопско одеяло, докато майка ти снимка как се возкате по магистралата. За една шепа лайкове.

В този ред на мисли Volkswagen ID.3 е съвсем в тон с новото време. Има прилични технически характеристики и акцентира върху триковете. Остава ни само да видим кой и кога ще премине границата на ефектните трикове и ще отиде директно в територията на цирковите номера.

Снимки: shutterstock

Виж още: Volkswagen ID.3: Голфът на новия век?