Идеята за автомобил със слънчева енергия е вълнуваща. Кой не би искал кола, задвижвана от слънцето? Кой не желае да се откаже от реденето на опашки и сметките на бензиностанцията или зарядната станция? Тази кола може да измине до 600 км с едно зареждане благодарение на слънчеви панели, покриващи пет квадратни метра покрив, които могат да възстановят до 12 км пробег на всеки час. Тя има и четири електрически мотора. Тази кола... звучи твърде добре, за да е истина, нали?
Първото поколение Lightyear 0 е стартирало производство за европейския пазар през декември 2022 г., a компанията казва, че се очаква фабриката, която произвежда Mercedes клас A, в крайна сметка да се ангажира с производството.
По време на CES 2023 компанията представи и следващото поколение Lightyear 2 – и не, още не сме сигурни какво се е случило и с версия 1.
„Цялата обратна връзка – а това е много – от Lightyear 0 прилагаме към Lightyear 2“, казва Александър Хофслоут, главен изпълнителен директор и съосновател на Lightyear. Но е рано и ще отнеме известно време, за да се направи нова кола, още по-малко такава, която се захранва от слънцето. „Все още ще отнеме две години и половина, за да стигнем до производство... разбирайте автомобилостроенето“, добавя той.
Както при 0, Lightyear 2 също използва силата на слънцето със слънчеви панели на капака, покрива и над багажника. Те са хибридни превозни средства, което означава, че не зависят изцяло от слънчевата светлина за мощност; целта е просто да се намали зависимостта от електрически мрежи. Всъщност те също обръщат модела, като осигуряват чиста енергия обратно в мрежата, твърди компанията.
Интериорът на модел 2 е изненадващо скромен: има голям LCD панел, както в Tesla Model 3, но няма арматурно табло и ръцете ви не могат да докоснат нищо друго... освен волана. Вместо скоростомер има отварящо се отделение за съхранение и малък дисплей между волана и предното стъкло, който показва скорост и пробег и каквито и да е други спецификации, от които се нуждаете.
През юли 2021 г. компанията заяви, че си партнира с финландската компания Valnet за изграждането на прототипи на Lightyear 0, чиято цена е шестцифрена. Миналото лято компанията най-накрая отвори вратите, за да покаже на света плодовете на половин десетилетие труд: на цена от 250 000 долара, захранван със слънчева енергия модел, който може да работи до седем месеца, без да бъде включен в традиционно зарядно устройство.
Няколко компании, в допълнение към Lightyear, в момента са на прага на производството на серийни превозни средства със слънчева енергия, които скоро могат да се появят по пътищата. Mercedes, Hyundai, Tesla и Toyota, за да назовем само няколко големи марки, активно разработват модели със слънчева енергия или техни хибридни версии.
Основните проблеми, които продължават да пречат на внедряването на тези превозни средства, включват трудността при производството на безопасни, надеждни и рентабилни модули за интегриране на този тип автомобили, както и намаляване на генерирането на електроенергия, причинено от лошо време и други препятствия (дайте си сметка за броя на сгради, мостове, дървета и тунели, които блокират покривните панели).
Снимка: Lightyear
Виж още: Камионът на Tesla, който Pepsi си купи току-що, вече аварира