След като 2022 официално е в миналото, може да заключим, че това беше една разочароваща година за персоналните компютри в световен мащаб. Според проучване на Canalys настолните компютри и лаптопите са продали общо 285.1 милиона бройки за изминалата година, което е с 16% по-малко от предходната. Трябва да се отбележи, че стойностите за 2021 г. бяха най-високите за последното десетилетие, понеже хоум офисът все още беше за предпочитане и хората имаха нужда от работни машини.

Ако извадим периода 2019–2021 г. от уравнението, понеже повишените стойности тогава до голяма степен са следствие от пандемията, резултатите от 2022 г. пак ще са по-добри от предходните, но едва забележимо. Важно е да отбележим и че не само отделни потребители, но цели компании също подновиха техниката си по време на локдауна, за да оптимизират работния процес. Проблемът е, че това не е нещо, което се прави всяка година, а тогава всички го направиха наведнъж, тоест логично е през следващите 12 месеца да няма масов интерес.

Q4 2022 отбеляза спад от 29% на закупените компютри спрямо същия период за предишната година, дори зимният празничен период не успя да повдигне пазара. За да бъде точни, за Lenovo спадът беше 28.9%, за HP – 29%, а Dell – цели 37.2%. Apple също не успяха да излязат с положителни цифри, като при тях имаше спад от 7.5%. Всъщност за американската компания цялата година беше разочароваща откъм компютрите им и бяха продадени с 6.2% по-малко сравнение с 2021 г.

Поглеждайки напред, бъдещето на този сектор е много трудно за предвиждане. Трябва да отбележим и че продължават да се появяват нови таблети в комплекти с клавиатури, които предлагат още повече мобилност от лаптопите, по-хубави (и изобщо) камери, тъчскрийн, а често и с по-добра цена. Някои от тях дори са с Windows, така че операционната система вече не може да бъде изтъкната като слабо звено. Неслучайно в последно време производителите на преносими компютри проявяват повече иновативност при дизайна – 4K екран, втори екран, сгъваем екран, просто трябва да има някаква добавена стойност, която да отличи продукта и да му даде предимство пред конкуренцията.

Що се отнася до настолните компютри, мисля, че там ситуацията е малко по-различна. На първо време гореспоменатите статистики включват само закупените готови компютри. Това не включва хората, които си купуват части и сами сглобяват машина. Пазарът за тази практика също не е малък. За разлика от малкия корпус на лаптопа кутията на настолните компютри позволява повече ъпгрейди, така че поетапно да бъдат сменяни частите. Това е нещо, с което таблетите също не могат да се похвалят. Освен че е по-изгодна инвестиция в дългосрочен план, като цяло компонентите не са съизмерими. Nvidia RTX 4070 няма как да се събере в лаптоп или таблет.

С оглед на всичко това настолните компютри не са толкова застрашени в обозримото бъдеще, понеже не се вижда как ще бъдат задминати като мощности от по-малка машина. Ако страдат продажбите, то това е, защото все повече хора си ги купуват на части. При лаптопите нещата са малко по-различни, защото голямото им предимство винаги е била мобилността. Таблетите вече ги превъзхождат по този показател, а са близо и до това да ги задминат по ефективност. Да, няма да може да играете същите игри на тях, но за повечето хора е напълно достатъчно да вършат много по-дребни ежедневни задачи.

 

Снимки: Unsplash

Вижте още: Москва обмисля своя версия на Electronic Arts, за да спаси гейм индустрията си